Vermeende specificaties van Nvidia GeForce RTX 30 Super-lijn verschijnen online

De vermeende specificaties van de GeForce RTX 30 Super-lijn die Nvidia naar verluidt gaat introduceren staan op internet. HP maakt daarnaast melding van de aanwezigheid van een RTX 3080 Super in een all-in-one, waarmee waarschijnlijk is dat Nvidia met de Super-generatie komt.

De vermeende specificaties zijn op een rij gezet door kopite7kimi, een gebruiker die regelmatig correct informatie over komende Nvidia-producten online zet. Hij meldt onder andere dat de RTX 3090 Super over 10.752 CUDA-cores en 24GB Gddr6x videogeheugen gaat beschikken. Met deze hoeveelheid cores zou de kaart over de volledige GA102-gpu beschikken.

Afgaande op de informatie van de leaker, lijkt de RTX 3070 Super er niet veel op vooruit te gaan tegenover zijn voorganger: alleen het videogeheugen krijgt een upgrade van Gddr6 naar Gddr6x. De grootste verandering lijkt de RTX 3060-reeks te ondergaan bij de komst van de Super-serie. Deze zou 5632 CUDA-cores krijgen, tegenover 4864 cores voor de 3060 Ti en 3584 voor de reguliere 3060. Het lijkt er daarmee op dat de RTX 3060 Super op de GA104-gpu gebaseerd zal worden, net als de RTX 3060 Ti, maar dan met meer cores geactiveerd.

Over de komst van een Super-generatie van de RTX 30-serie gaan al een tijd geruchten. Die komst is iets waarschijnlijker geworden door een tijdelijke vermelding van een RTX 3080 Super op de productpagina van een Envy 34 AIO-pc van HP, zo merkte Videocardz op. Die pc verschijnt in oktober maar zou op een later moment een upgrade met die kaart kunnen krijgen. De Super-aanduiding is inmiddels geschrapt bij de specificaties van de Envy 34 AIO. Volgens de geruchten verschijnt de RTX 30-series Super begin 2022.

GeForce RTX 3090 Super* GeForce RTX 3090 GeForce RTX 3080 Super* GeForce RTX 3080 GeForce RTX 3070 Super* GeForce RTX 3070 GeForce RTX 3060 Super* GeForce RTX 3060
SM 84 82 70 68 46 46 44 28
Tmu's 336 328 280 272 184 184 176 112
CUDA-cores 10.752 10.496 8960 8704 5888 5888 5632 3584
Tensor-cores 336 328 280 272 184 184 176 112
RT-cores 84 82 70 68 46 46 44 28
Geheugen 24GB Gddr6x 24GB Gddr6x 12GB Gddr6x 10GB Gddr6x 8GB Gddr6x 8GB Gddr6 12GB Gddr6 12GB Gddr6

*Specificaties volgens kopite7kimi

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-09-2021 • 12:04

145 Linkedin Whatsapp

Reacties (145)

145
138
51
7
0
65
Wijzig sortering
Ik kan niet wachten om deze niet te kunnen kopen! :)

Langzaam begin ik toch wel compleet de interesse voor nieuwe GPU's te verliezen door de belachelijke prijzen die opgedreven worden door miners...
Er zijn heel veel factoren waardoor de prijzen van videokaarten wordt opgedreven, dat is niet alleen door miners. Denk aan:
- Scavangers
- Chip tekorten waardoor de productiecapaciteit niet opgevoerd kan worden
- Gigantische vraag door o.a. corona en het vele thuiswerken wereldwijd
- Dure verschepingskosten met lange wachtrijen (zie reactie van Bioblade gister in het artikel over de stijgende videokaartprijzen).

Zo simpel als het stellen dat het allemaal alléén door miners komt is het dus niet, maar dat maakt het uiteraard niet minder vervelend. Ondanks het bovenstaande heb ik nog steeds een (niet onderbouwd) onderbuikgevoel dat er spraken is van 'Artificial Scarcity' om zo de prijzen te kunnen opdrijven, want aandeelhouders.
Er zijn heel veel factoren waardoor de prijzen van videokaarten wordt opgedreven, dat is niet alleen door miners. Denk aan:
- Scavangers
- Chip tekorten waardoor de productiecapaciteit niet opgevoerd kan worden
- Gigantische vraag door o.a. corona en het vele thuiswerken wereldwijd
- Dure verschepingskosten met lange wachtrijen (zie reactie van Bioblade gister in het artikel over de stijgende videokaartprijzen).

Zo simpel als het stellen dat het allemaal alléén door miners komt is het dus niet, maar dat maakt het uiteraard niet minder vervelend. Ondanks het bovenstaande heb ik nog steeds een (niet onderbouwd) onderbuikgevoel dat er spraken is van 'Artificial Scarcity' om zo de prijzen te kunnen opdrijven, want aandeelhouders.
Weet je nog die vorige mining hype? Toen ging de (trailing) omzet van Nvidia van +- 6 miljard in 2016 naar +- 12 miljard in 2018. In Q3 2019 zakte dat weer naar 10 miljard. Ondertussen zitten ze op 21.8 miljard. Dus nee er is geen kunstmatige schaarste, Nvidia verkoopt letterlijk 5x meer dan 20 jaar lang normaal was.

Overigens kun je in de Steam survey zien dat de 3000 serie geen enorme stappen aan het maken is. Dit waar de 1000 serie dat destijds wél deed. Als ik me niet vergis heeft de GTX 1060 de 20% aangetikt in diezelfde survey. De beste 3xxx serie kaart is momenteel de RTX 3070 met 1.59%.

Gezien het bovenstaande kun je prima mining als primaire probleem aanwijzen. Een verhoogde consumenten vraag had prima opgevangen kunnen worden binnen de huidige omzet stijging van 10 naar 20 miljard.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 september 2021 23:24]

Nvidia is altijd volatiel geweest - 2008-2009 was een daling van 30-40%. Maar inderdaad, ze hebben nu record omzetten. Komt dat door GPU mining? De grote stijging dit jaar bij NVidia zit niet in in Graphics (+30%) maar in Compute&Networking (+110%).

Overigens negeer je voor het gemak ook Deep Learning, een gebied waarin NVidia mijlenver voorloopt op AMD. Iets minder een hype, en meer solide business.
Ik heb hele andere cijfers gezien.

In Q2 2018 ging bij meerdere bedrijven mis, vermoedelijk door de gevolgen van de krediet crisis. Intel zag je in diezelfde periode ook onderuit gaan met vergelijkbare dalingen. In 2010 is die omzet bij Nvidia weer hersteld naar circa 3.6 miljard. Deze omzet heeft Nvidia heel langzaam over 15 jaar is laten toenemen tot 4.8 miljard in 2015. Dus volatiel kan ik het niet noemen. Elke abnormale afwijking die er is kun je linken aan een evenement. Daarbuiten geen gekke dingen. Dat kan ook eigenlijk niet aangezien ze afhankelijk zijn van een externe producent en van te voren moeten inkopen. Wat dat betreft is de groei die ze in de eerste en huidige mining hype hebben laten zien best indrukwekkend.

Verder geeft Nvidia verder netjes aan waar het geld vandaan komt:
Record revenue of $6.51 billion, up 68 percent from a year earlier
Record Gaming revenue of $3.06 billion, up 85 percent from a year earlier
Record Data Center revenue of $2.37 billion, up 35 percent from a year earlier
...
Professional Visualization Second-quarter revenue was a record $519 million, up 156 percent from a year earlier and up 40 percent from the previous quarter.
Automotive Second-quarter revenue was $152 million, up 37 percent from a year earlier and down 1 percent from the previous quarter.
Als circa de helft van je omzet uit gaming komt en diezelfde omzet is 85% toegenomen tov hetzelfde kwartaal in het jaar ervoor dan wordt dat opzettelijk schaarste verhaal onmogelijk vol te houden. Helaas staat er geen ASP (gemiddelde prijs), maar dat Nvidia nu meer kaarten levert dan vroeger moge duidelijk zijn. Ze halen in één kwartaal gaming bijna net zo veel omzet als vroeger met het hele bedrijf in een heel jaar. Bewuste schaarste past hoe dan ook niet in dit plaatje.

Het AI verhaal valt overigens onder Data Center. Die hebben het ook prima gedaan met +35%, maar een stuk minder explosief dan de +85% van gaming.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 september 2021 02:39]

Ik weet dat NVIdia AI graag onder Data Center zou laten vallen. Wij zijn een AI bedrijf, en we hebben wel eens met NVidia gesproken. Maar de prijzen die ze daar vragen zijn onredelijk hoog, en die hoef je niet te betalen als je kaarten alleen voor eigen gebruik koopt. Een 3060 werkt prima voor AI, zelfs de LHR varianten.
Ik weet dat NVIdia AI graag onder Data Center zou laten vallen. Wij zijn een AI bedrijf, en we hebben wel eens met NVidia gesproken. Maar de prijzen die ze daar vragen zijn onredelijk hoog, en die hoef je niet te betalen als je kaarten alleen voor eigen gebruik koopt. Een 3060 werkt prima voor AI, zelfs de LHR varianten.
Als jij morgen huizen van pakken hagelslag gaat bouwen, moet AH dan de omzet van al die pakken hagelslag als bouwmaterialen gaan rapporteren? Of blijven het gewoon pakken hagelslag?

Mijn reactie ging in op de gesuggereerde kunstmatige schaarste. Of men al dan niet een Geforce kaart voor taak X gebruikt heeft daar wat mij betreft eigenlijk niks mee te maken. Dat wordt wel relevant in de discussie waar die extra hoge vraag vandaan komt. Maar daar heb ik mij hier niet in gemengd aangezien ik daar geen cijfers van heb gezien. Ik kan daar alleen over speculeren. Dat van die kunstmatige schaarste geen sprake is, dat is nog wel hard te maken.
Linus van Linus' Tech Tips heeft hier ook recent een video over gemaakt. Een deel van het probleem bestaat er ook uit dat de chipsets for de particuliere hardware hetzelfde is (of een grote overlap qua componenten heeft) met de zakelijke hardware. Daarnaast is er nog een factor dat mensen veel meer voor de high end modellen van de series gegaan zijn dan traditioneel het geval was, waardoor de productie verdeling scheef was. En als laatste is er nog dat men ook de productie niet echt op kan schalen omdat de chip fabrieken al op de volle 100% zitten voor allerlei andere klanten die OOK tekorten hebben.

En dan heb je inderdaad nog alle factoren waardoor de "vraag" kant aan alle kanten ver boven de reguliere vraag zit zoals je in jouw post al aangeeft.
Het praat uiteraard niet helemaal goed wat er gebeurt, maar het is zeker wel een verhaal met vele factoren en eentje waar op meerdere plekken congestie is en/of de inschatting/planning niet gematcht heeft met de werkelijkheid.
Klopt zeker! Zit zelf in de elektronica hoek qua pcb ontwerpen en je kan nergens goede voltageregulators e.d. vinden nu. Bijna alles is backorder.
Anoniem: 1532362
@Temenos22 september 2021 16:23
Jij mined vast niet heel toevallig bitcoins met 3090 GPU's thuis?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1532362 op 22 september 2021 16:24]

"-Gigantische vraag door o.a. corona en het vele thuiswerken wereldwijd "

Haal die er maar uit hoor.. die werken met een laptop die Word ,Excel, Teams en outlook kunnen draaien.
Niet alleen de miners, maar ook de mensen die voor 419 euro een 3060ti FE kopen en vervolgens voor 1000 euro op de V&A zetten dragen hieraan bij :) |:(
Niet alleen de miners, maar ook de mensen die voor 419 euro een 3060ti FE kopen en vervolgens voor 1000 euro op de V&A zetten dragen hieraan bij :) |:(
Gevoelsmatig ja, maar in de realiteit niet. Als jij nu een pak suiker haalt en dat op marktplaats zet voor 2.5x de inkoop prijs dan ga je geen koper vinden. De enige reden dat die kaarten voor flink boven de MSRP weggaan is de mismatch tussen vraag en aanbod. Blijkbaar is dit product voor de koper die 1000 euro waard.

Verder zie ik nog weleens de bewering dat zonder die scalpers jij/ik diezelfde kaart wel voor MSRP zouden kunnen kopen. Maar dat klopt economisch niet. Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wil (prijselasticiteit, inkomen, enz) maar in de simpelste vorm volgt economisch gezien de prijs uit het aanbod. Stoppen alle scalpers morgen dan wordt het aanbod niks beter. Sterker nog, die Nvidia MSRP kaarten komen uit Duitsland dus dan zou je kunnen beweren dat het aanbod in Nederland dan nog iets af neemt. Zonder scalpers zullen winkels onder deze prijs nog altijd hun voorraad te snel kwijt raken en dus langzaam hun prijzen blijven verhogen om vraag en aanbod weer bij elkaar te brengen. Dat is het basis beginsel van onze vrije handels economie.

Overschat de macht van een scalper ook niet. Als scalpers de markt overvloeden dan zie je ook daar de prijzen kelderen dan wel advertenties die herplaatst worden. Een scalper is kwetsbaar voor de prijsstelling van de winkels met voorraad. Bij gelijke prijs koopt elke consument liever een nieuw product in de winkel dan via marktplaats .

De weg terug naar MSRP ga je dan ook niet bij maatregelen tegen scalpers vinden. Dus wat gaat dan wel MSRP kaarten brengen? Dat kan eigenlijk op twee manieren

1) Nvidia en AMD kunnen het aanbod verhogen door nóg meer kaarten te produceren
2) De vraag kan instorten.

Dat laatste kan door veranderingen in de mining markt. Maar natuurlijk ook via de consument. Wanneer mensen minder geld over hebben dan zal de prijs die men bereid is te betalen vanzelf mee dalen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 september 2021 03:02]

Als jij nu een pak suiker haalt en dat op marktplaats zet voor 2.5x de inkoop prijs dan ga je geen koper vinden.
Wat een vergelijking joh. Want ten eerste: wie is er nou opzoek naar goedkoop suiker en denkt bij zichzelf, laat ik eens op marktplaats kijken? Ten tweede: suiker is er in overvloed, kan je in elke supermarkt en buurtsuper vinden. Zelfs je buren zullen je gratis geven als je een pak nodig hebt. Ten derde: het is zo goedkoop dat men inderdaad het voor 2,5x de prijs zou kopen ALS men het echt nodig heeft en er geen andere supermarkt in de buurt is. Maar dat hangt er dan dus wel vanaf of je zelf een super runt of dat je 1 losse pak als individu doorverkoopt. In dat laatste geval HELL NO. Never nooit dat iemand het vertrouwd als je een pak suiker zou proberen te verpatsen via welke platform dan ook al zou je het voor 0,5x verkopen of 0,25x

[Reactie gewijzigd door Username3457829 op 23 september 2021 08:57]

Daar noem je een van de grootste parasieten die de prijs nu opdrijven in ons gedeelte van Europa.
Ik zit in meerdere Discord servers waar bots continu websites crawlen voor nieuwe voorraad en die zitten ook helemaal vol met scalpers die de hele dag alles wat ze kunnen pakken inkopen. Vervolgens zie je foto's voorbij komen waarin ze opscheppen met stapels GPU's die linea recta op 2e hands plaatsen voor het drie of viervoudige doorverkocht worden.

Het is voor hun nu een sport om echt alles sneller te kunnen kopen dan de normale consument zodat je geen andere keus hebt dan via hen te kopen. Helaas trappen veel te veel mensen hier op dit moment in, de voorraad is best aanzienlijk namelijk. Als iedereen er mee zou stoppen om FE's te kopen van scalpers is het feestje snel afgelopen, maarja, krijg mensen maar eens zover.

Nu zie ik er niet veel op Tweakers V&A voorbij komen, maar alles wat een Founders Edition is van NVIDIA en niet rond de MSRP prijs zit is 100% scalping en mag wat mij betreft onmiddellijk uit de Tweakers community geweerd worden, dit type mensen wil je echt niet in je omgeving hebben.

[Reactie gewijzigd door drocona op 22 september 2021 15:30]

En dan schaamteloos in de advertentie zetten "Na x dagen gaat deze retour naar de winkel".
Zodat ze nog onder de wettelijke bedenktijd hun product retour kunnen sturen.

Voorbeeldje voor mensen die wellicht niet op de hoogte zijn van de verkoop prijzen bij de importeur:
3060ti prijs bij de duitse importeur: 419 euro ex 7,99 verzenden, op de v&a 1000 euro ex verzenden.
3090 prijs bij de duitse importeur: 1549 ex 7,99 verzenden, op de v&a 2070 ex verzenden.
Webshops zijn zelf keihard aan het scalpen. Ik had 4 verschillende Nvidia kaarten in de pre-order staan na release toen de prijs nog redelijk bij MSRP lag. Allen zijn ze geannuleerd door een smerig truucje met het artikelnummer te vervangen door een V2 zodat ze "goedkope" openstaande oude orders niet hoeven te leveren nadat de prijzen stegen. Levertermijn van "2 maanden" betekent blijkbaar niks.

9 maanden later krijg ik nog de laatste annulering van Alternate dat ze mijn geld als 0% rente lening hebben vastgehouden en niks zullen leveren maar dat ik wel dezelfde videokaart voor 200 euro duurder bij ze kan kopen

Ik heb meer lof voor scalpers welk leveren wat ze beloven dan smerige webshop oplichters zoals Alternate en Azerty.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 22 september 2021 16:42]

Het betreft ook daadwerkelijk een v2, en van het product waarvoor jij in de wachtrij stond, is de productie gestopt, tuurlijk, ze hadden het beter aan kunnen pakken op allerlei manieren, maar vergeet niet dat de kans groot is dat die "nieuwe" kaarten waarschijnlijk ook duurder zijn in productie en dus aanschaf voor de winkels.
De v2's zijn natuurlijk de modellen die gelimiteerd zijn in hun hashrate met minen.
Uiteindelijk kunnen de winkels hier(grotendeels) niks aan doen(ze hadden natuurlijk de pre-orders stil kunnen leggen, maarja stel ze waren wel nog geleverd in grote getalen, dan had hun dat geld gekost).

Ook zijn een boel van de kaarten die na de release zijn verkocht dmv pre-orders, verkocht met verlies, omdat de prijzen van de kaarten stegenbij het inkopen, maar er wel geleverd moest worden voor de betaalde prijs, wat er uiteindelijk ook voor zorgde dat winkels hun prijzen moesten verhogen om het verlies van de "goedkoper" verkochte kaarten, goed te maken.

Al met al is deze situatie niet wenselijk, en vergeet niet he, Diezelfde scalpers/scalperbots waar jij lof voor hebt, stonden wellicht in diezelfde wachtrij als dat jij stond, kaarten weg te kapen om vervolgens voor het dubbele op het internet te gooien en te pronken met hoe "succesvol" ze wel niet zijn.
Winkels kunnen ook leveren, maar de winkels die ze op voorraad hebben, zetten ze ook voor scalper prijzen online.

[Reactie gewijzigd door Hardred op 22 september 2021 18:28]

Nee waar jij het over hebt zijn de LHR versies. Waar ik het over heb was daarvoor. Of ze plakten er V2 achter of OC.

Het verschil tussen de originele en de V2 versie is dat ze de SKU konder veranderen en zeggen dat de oude niet meer geleverd werd. Voor de rest letterlijk zelfde ding.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 22 september 2021 17:01]

Ahhh excuus in dat geval, dan heb ik het verkeerd begrepen!
Dat is inderdaad geen manier van zaken doen
3080 ti prijs uit duitsland inclusief verzending en nederlandse btw = 1250 euro (oke 1248 euro).
Prijs op V&A 1400 euro... whoopdiedoo verschil van €150,-.
Als je daarvan een hoge bloeddruk krijgt, zou ik sowieso eigenlijk het internet vermijden.
Het is vooral jammer dat nVidia er niets aan doet.
Dat is overigens niet zo moeilijk.
Wat willen ze er uiteindelijk bij Nvidia aan doen? De producten worden niet direct vanuit Nvidia gekocht. De websites als NBB en genoeg andere sites zijn diegene die het mogelijk maken dat dezelfde mensen continue dezelfde producten kopen. Nu probeert men er wel wat aan te doen, maar elke verkochte kaart is er toch een, dus wat maakt die winkels het uit wie het koopt.

Uiteindelijk zijn de mensen die deze kaarten kopen van scalpers net zo verantwoordelijk. Als de kaarten uiteindelijk niet verkocht worden, dan houden de scalpers zelf ook op met het kopen, want verlies lijden wil niemand. Alleen niemand kan zich inhouden om toch voor paar honderd euro meer een kaart te kopen, tja dan moet je ook niet huilen als dit probleem zich in de toekomst blijft herhalen.
Anoniem: 1532362
@drocona22 september 2021 16:22
Iets wat wss niet mag van de EU, maar als Nvidia nou alleen garantie bij defect zou garanderen bij de originele aankopen, dan zouden mensen minder snel een tweedehands GPU willen kopen van scalpers. Dan zouden die scalpers wel minder omzet maken.
Dat mag prima van de EU (fabrieksgarantie, geen wettelijke grantie van de verkoper).
Het zou mooi zijn dat die scalpel gluipers er mee blijven zitten als de prijzen hard gaan dalen maar ze kunnen een enkele dommerik vast wel besodemieteren.
Ik zou juist van Tweakers en MP willen verwachten dat ze ads zoals die troep direct verwijderen.

In een zekere zin faciliteerden Tweakers en Marktplaats deze acties wel.

*knip*

[Reactie gewijzigd door Zeehond op 22 september 2021 22:03]

Als je misbruik wilt melden moet er wel sprake zijn van misbruik, en dat is er in dit geval niet.
Dat jij, en anderen, het niet leuk vinden betekent niet dat er sprake is van misbruik.
Ben het met je eens dat het geen misbruik is, als in, volgens de wet niet illegaal is om te doen.
Het is echter wel sociaal verwerpelijk en ongewenst, het druist direct in tegen de algemene moraal/ethiek en het is de reinste vorm van egoïsme over de rug van anderen.
Als platform (ongeacht welke) mag hier best een standpunt tegen ingenomen worden, ook al is het geen wettelijke misbruik, het is zeker wel misbruik maken van de situatie.

(Laat ook meteen duidelijk zijn dat ik absoluut niet met mensen die dit soort praktijken beoefenen in zee ga, ik trap hier niet in, maar er zijn een heleboel mensen die niet zo stevig in hun schoenen staan en per se iets moeten hebben ongeacht de prijs en dus op die eigenschap misbruikt worden terwijl het product voor normale prijs beschikbaar had geweest zonder de uitbuiters.)

[Reactie gewijzigd door drocona op 22 september 2021 14:49]

Scalpers die veelvuldig verkopen zouden in principe wel belastingen moeten betalen zoals de winkels dat doen. Dus er is in zekere zin wel sprake van 'misbruik'.
Ik vermoed zo dat de prijzen die ik in een (web)shop betaal heel erg beinvloed worden door de prijzen op V&A op tweakers.
Als je meeneemt dat die kaarten in handen komen van mensen die geen enkele intentie hebben om deze te gebruiken(scalpers), dan ja. Zo komen de kaarten niet bij mensen die deze ook daadwerkelijk zullen gebruiken voor bijv gamen/editing, waardoor door de voorraad alsmaar slinkt en de vraag alsmaar toeneemt.
En het is natuurlijk ook wel erg toevallig als er net een wave van FE's is geweest, en je de dag/dagen erna de ene na de andere 30xx FE op de v&a ziet verschijnen, geseald en wel.
Deze mensen maken er een sport van om winst te pakken door maar zoveel mogelijk van een schaars product op te kopen en vervolgens door te verkopen voor belachelijk hoge prijzen. (zie ps5 taferelen)
Nog altijd goedkoper dan de retail.
Hoe is retail precies goedkoper?
Voorbeeldje: Duitse winkel/importeur voor de nvidia 30xx FE's: 3060ti = 419 euro, staat op de V&A voor 1000.

Of is dat niet wat je bedoelde? :)
Noem 1 officiële Nederlandse Founders Edition verkoper in Nederland.

I'll wait.
Dat slaat natuurlijk nergens op wat je zegt.
Iedereen kan prima vanuit Duitsland, Europa of de hele wereld producten (Founders Edition) bestellen. NBB (waar de meeste scalpers hun inkopen doen op dit moment) verstuurt gewoon naar NL. Of wil je zeggen dat alle scalpers een "importdienst" leveren, correcte contracten en importheffingen afhandelen, netjes BTW nummer en KVK hebben en de garantieafhandeling doen, want daar heb ik er nog geen één van gezien.

[Reactie gewijzigd door drocona op 22 september 2021 23:51]

Ik had een 6600 XT gekocht van AsRock voor 530 Euro (ff uit mijn hoofd), letterlijk een week later bijna (of inmiddels?) verdubbeld in prijs. Tja, ik heb hem dus expliciet wel verkocht voor mijn aanschafprijs uit solidariteit naar de tweakers (ja, ik ben tegen het winstbejag hiervan). Het is gewoon compleet achterlijk hoe hard dat gaat.
Gelukkig zijn er met jou nog meer mensen die dit doen. En het is inderdaad ook belachelijk dat ze er gewoon schaamteloos het dubbele voor vragen
Ik heb via custom css de scalpers gemarkeerd. Daar wil ik zelf geen zaken mee doen.

En willen ze alsnog iets van mij overnemen? Dan is de prijs voor hun gewoon 1000 euro meer. Gewoon gelijk behandelen.

Meer kun je er niet tegen doen.
Maar wat nou als je huidige videokaart kapot gaat en je moet direct een nieuwe hebben.
China heeft sinds Juli van dit jaar volgens mij Mining aan banden gelegd en treed nu actief op tegen miners daar.

Hoe heel de farm buiten China geplaatst hebben, geen idee.
Mooi, ik ook. Als we met z'n allen de interesse verliezen en daarmee de vraag daalt, gaat de prijs ook vanzelf naar beneden.

Wat miners betreft... het blijft wachten op gereguleerde grote partijen/banken die hun eigen crypto-valuta lanceren zodat alle onzin coins eindelijk eens verdwijen - maar helaas zal dat nog wel jaren gaan duren.
Scalpers en miners. Je hoort veel verhalen over GPU tekorten? Dan hoe komt het dat Nvidia recordomzetwinsten heeft gemaakt met de RTX? Juist! En daarbij mining farms hebben 300duizenden en meer van die RTX kaarten en zo ga alsmaar door. Er wordt gewoon glashard gelogen over tig GPU tekorten. En nu heeft Nvidia en AMD dat de gewone klant helaas bereid om 3-4 de meervoud van de MSR prijzen te betalen en dus verhogen ze de prijzen van de next-gen kaarten...
Ik kan niet wachten om deze niet te kunnen kopen! :)

Langzaam begin ik toch wel compleet de interesse voor nieuwe GPU's te verliezen door de belachelijke prijzen die opgedreven worden door miners...
Wou pressies het zelfde zeggen, wat leuk dat we weer nieuws krijgen van nieuwe Nvidia GeForce RTX 30 Super-lijn die we nog jaren niet kunnen kopen, omdat de meeste mensen niet €1000+ (over) hebben voor een grafische kaart.
Ik ben aan het wachten op de prijzen van een 3080ti. Heb nu een 2080 maar het is tijd voor een upgrade.
Waarom heeft de 3070S nog steeds maar 8GB, vond men dat niet al te weinig bij de 3070?
Was het eerste waar ik naar keek, wilde dat ook posten, maar bedacht me dat het gewoon allemaal dezelfde kaarten zijn. Want de 3080 is nu ook al 12GB. Anders wordt het een te afwijkende kaart en dus te duur, vermoed ik.
het zijn wel degelijk verschillende chips:
Graphics Card GPU Name
NVIDIA GeForce RTX 3090 SUPER GA102?
NVIDIA GeForce RTX 3090 GA102-300
NVIDIA GeForce RTX 3080 TI GA102-225
NVIDIA GeForce RTX 3080 SUPER GA103?
NVIDIA GeForce RTX 3080 GA102-200
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti GA104-400
NVIDIA GeForce RTX 3070 SUPER GA103?
NVIDIA GeForce RTX 3070 GA104-300
NVIDIA GeForce RTX 3060 SUPER GA104?
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GA104-200
NVIDIA GeForce RTX 3060 GA106-300
bron
in de tabel daar zetten ze er zelfs MSRP's bij (met vraagteken) die gelijk zijn aan de gewone versies en bij de 3060 zelfs gelijk aan de Ti
De reguliere 3080 is echter geen 12 GB, die is 10G, zie ook tabel bij het artikel. Dus die krijgt wel een (kleine) upgrade aan geheugen

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 22 september 2021 13:59]

Puur de limieten van de architectuur van de chips geloof ik, Anders hadden ze echt wel on par zijn geweest met AMD kwa Vram.
Maar de GTX3060super krijgt wel 12GB volgens dit lijstje. Lijkt me raar dat de 3060 super chip wel 12GB aankan en de GTX3070 super chip niet, al gaat die dan wel ander type geheugen krijgen.
GDDR6X kost veel meer en zuipt veel meer stroom dus ik doe even de aanname dat men hier de afweging gemaakt heeft tussen meer geheugen of sneller geheugen.
De architectuur kan tenminste 80GB VRAM aan en meer dan 3x de bandbreedte die ze in de consumer-kaarten aanbieden. Die kaarten kosten dan wel 10,000 EUR, maar als je het nodig hebt.

Meeste games passen tegenwoordig nog steeds in 4 of 6G VRAM, meer dan 8G is nagenoeg nooit gebruikt, misschien in de toekomst dan wel.

Het probleem is dat je dan ook meer dan dubbel de chips moet produceren voor van 8 naar 16G te gaan. Met de tekorten die ze al hebben zie ik niet waarom ze het aanbod nog slechter moeten maken.
Helemaal mee eens, maar veel mensen snappen dit nog altijd niet!

Het geheugen interface van een grafische kaart is even, of zelfs belangrijker dan de hoeveelheid geheugen. Bijvoorbeeld; Een GPU met een 128bit of 192 bit memory interface zal langzamer communiceren met het geheugen en minder snel presteren in hogere resoluties en daardoor zal het VRAM geheugen sneller volraken dan een grafische kaart met een 256bit of 384bit geheugen interface!

M.A.W. ; Je kunt beter een grafische kaart met 256bit geheugen interface kiezen dat 6GB VRAM heeft, dan een kaart dat een 192bit geheugen interface heeft met 8GB VRAM aan boord!

Zeer simpele uitleg welteverstaan ;-)

!! FOUTE UITLEG !! Gecorrigeerd door @MSalters

[Reactie gewijzigd door Heav_y_Fun op 24 september 2021 01:31]

Zeer simpel en fout. Je geheugen raakt met 128 bits minder snel vol. Letterlijk - het laden van je textures duurt gewoon langer, omdat ze per 128 bits tegelijk geladen worden. Omdat je FPS inzakt gebruiken de meeste mensen op die langzamere 128 bits kaarten ook kleinere textures, een tweede effect waardoor je geheugen in de praktijk minder snel volraakt.

Maar aangenomen dat je dezelfde textures laadt, dan heb je net zoveel GB RAM nodig met een 128 bits bus als met een 256 bits bus.
Gelijk heb je, ik weet heel goed wat je bedoeld. Was maar een vergissing van mij aangaande bus speed! Dus het grootste voordeel met een 256 bits bus speed is at het sneller is, en grotere texturen in 256 bits kan laden in het geheugen en dat ook nog op een snellere tempo. Klopt dit dan? :-D

(En dat eigenlijk de VRAM geheugen sneller volgeraakt met een 256 bits bus speed bijv, omdat het de texturen overzet in 256 bits. Dus m.a.w. maakt het qua bus speed niet uit, een Grafische kaart met meer VRAM is meer futureproof, en geraakt dus minder snel vol. Logisch eigenlijk allemaal... :-)

Hartelijk dank!

[Reactie gewijzigd door Heav_y_Fun op 24 september 2021 02:00]

Ja idd dat zag ik ook, en heb nu een 3070TI en is toch net te weinig video geheugen. En dacht nou dan gaan ze dat wel bij de S veranderen. Nope
En als ze dat zouden doen? Ga je dan voor de Super, omwille van de hoeveelheid geheugen?! Dat zou zeer onverstandig zijn, aangezien de RTX 3070Ti de krachtigere GPU is. De super(duper) zit er tussen in. 3070-3070 Super en de 3070Ti.
Klopt zou dan niet meteen overstappen van de 3070TI. Naar een 3070 S dan eerder naar een 3080S of Ti.

Maar blijf het raar vind dat ze geen extra geheugen er bij hebben gedaan
Dat zou de prijs alleen maar verhogen, want de 3070Ti beschikt over de snellere GDDR6X VRAM.
En het is nog altijd anno 2021 grotendeels nutteloos om meer dan 8GB VRAM te hebben vriend.
Vooral als u enkel gaat gamen. Net zoals de hoeveelheid fysieke RAM geheugen van je PC, 16GB is de way 2 go, en dat voor alle PC taken, of het nu gamen is of wat dan ook, het is meer dan voldoende!

Tenzij je uw geld wilt verspillen, of gewoon het allerbeste en nieuwste wil omdat u futureproof wil zijn, dat laatste begrijp ik dan nog :-)
Snap echt je punt daarom dacht ik Ooijer wel genoeg te hebben met 8Gb

Maar cuperpunk control metro en deathloop zeuren toch om meer gb.
Gamen doe ik op 4K.
Wat settings naar beneden en kijk D.F voor de beste setting.

Maar toch paar gb meer zou niet erg en zijn en andere kant niet moeten.
Als ze de games goed geoptimaliseerd hadden!

Vooral dat laatste natuurlijk. En 16 gb is zat heb zelf 32. Vond het mooi om de strips vol te hebben gezien Leds. Maar nodig nee.
Echt voor het oog.
Ja, als je op 4K gaat gamen is dan is het aangeraden om een grafische kaart te hebben met minstens 10GB VRAM als u bijv op ultra wil spelen. Maar de meeste games op 4K & Ultra instellingen lopen voor geen meter. Met de RTX 3080 lukt dat voor sommige games, tussen 30fps-60fps, maar de Ti versie en de 3090 kunnen dat wel aan, en hier geldt ook niet alle games op ULTRA.

Op dit moment is gamen in QHD(1440p), met minimaal een monitor met 144hz guldenmiddenweg.
Vanaf een 3060Ti zou je de meeste games op ultra kunnen spelen met redelijk goede FPS.

Ik heb ook 32GB RAM, en dat is meer dan voldoende. 2x16GB, als er een reden is om er nogmaals 16Gb bij te kopen, is dan enkel omwille van de quad-channel, en daarmee verdubbel je eigenlijk de bandbreedte. En dat resulteert in betere prestaties overal! Je moet dan wel checken of de moederbord en de CPU dat samen ondersteunen, anders heeft het geen zin, maar meestal is dat wel het geval :-)
Thanks Dan ga ik maar is kijken voor een 3080TI of 3090.
Als de prijzen weer een beetje christelijke zijn €2000 voor een gpu is me net te gek.
Gelijk heb je, dat is gewoon schandalig duur :?
omdat 16 de prijs zou opdrijven wss..
Ben wel benieuwd hoe deze verschillen van de Ti varianten, jammer dat deze niet in de tabel te vinden zijn.
Dit. Tussen sommige varianten zit zo al amper verschil, laat staan als je er ook nog eens de Ti-modellen bij zet.

Neem nu de GeForce RTX 3070 Super. Het enigste verschil is Gddr6x tov de "gewone" 3070.

[Reactie gewijzigd door RangedNeedles op 22 september 2021 12:28]

Dit had ik ook inderdaad, maar het valt redelijk mee. Voor de specificaties van de Ti zie nieuws: Nvidia presenteert RTX 3080 Ti en RTX 3070 Ti met 12GB en 8GB GDDR6X. Zo heeft de RTX 3080Ti 10.240 CUDA-cores, 320 TMU's en 80 RT cores en een SM count van 80. Bron: TechPowerUp.com.

De RTX 3080 Super wordt qua specificaties tussen de normale en de Ti gezet. De vraag is vooral of het qua prijs interessant genoeg gaat worden om voor een Super te gaan ipv de Ti bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 september 2021 13:14]

Mee eens, maar omdat je toch niet voor de 208xx serie gaat, is het verstandiger om voor de Ti te kiezen. Qua prijs zal het denk ik niet veel verschillen. Al mag hij dan 100€ meer kosten, tegenover de super versie.

Want de Ti is de snellere GPU met een verbeterde chip, met meer SM/ CUDE-cores enzovoort!

De vraag is hoeveel snelheidswinst zal de Ti hebben tegenover de verwachte Super versie.
Het zal niet veel zijn denk ik.
Volgens mij is er nog ruim voldoende vraag naar de 'gewone' 30-serie. Jammer dat ze de productiecapaciteit niet gebruiken om daar eerst aan te voldoen...
Dat dus.. je weet als Nvidia dat die kaarten voor gruwelijke hoge prijzen weggaan. Je krijgt de reguliere productie maar niet onder de knie en dan ga je alsnog rap een super reeks uitbrengen.

Dan ben je maar met 1 ding bezig en dat is puur en alleen centen :S
Het is dan ook een bedrijf. Ze doen het niet voor een bosje bloemen en een bakje koffie.
Normaal gesproken heb je gezonde concurrentie en stap je daar naar over maar helaas
AMD verkoopt anders ook aardig wat kaarten. En nog voor mrsp via de eigen website.
Is het jou gelukt om een AMD kaart te krijgen? Mij ook niet namelijk. die kaarten raken sneller uitverkocht dan die van het groene kamp.
2 stuks, was redelijk goed te doen.
Ja mij wel, ik heb nu een 6900 XT, voor het eerst een AMD kaart. Als Nvidea te krijgen was, had ik geen AMD gekocht...
Precies, je kan van een bedrijf dat winstmaximalisatie nastreeft niet verwachten dat ze alles inzetten op klanttevredenheid.
Verwachten niet, maar als nvidia een trouwe fanbase wilt behouden kunnen ze er wel redelijk iets aan klanttevredenheid doen. Dat klanten nu niet weglopen is duidelijk. Maar zodra er weer een tegenspeler op de markt komt zoals S3, Matrox noem maar een zijweg. Kan dat de klanten daar over gaan dus wel gebeuren. Ook al zouden ze een iets trager product hebben
Ze hebben geen fanbase nodig want er zijn amper alternatieven.
De CEO van Nvidia kan morgen op een persconferentie verkondigen dat gamers een bende losers zijn en dat de chips 10% duurder worden en dan nog zullen de kaarten met 160-200% markup verkocht worden.
"Zodra een" neen, dit is nu niet het geval dus je hypothese maakt geen bal uit.
Precies, bedrijven doen doorgaans alleen aan klanttevredenheid als ze er ook afhankelijk van zijn. Dat is Nvidia maar heel beperkt waardoor ze lekker hun eigen gang kunnen gaan. De kaarten verkopen toch wel. Daar kan je wat van vinden maar zo werkt de mens.
De tegenspeler is al opgestaan - dat is Intel. En je ziet dat je met alle miljarden van Intel, en nog redelijk recente iGPU ervaring je alsnog niet een "iets trager" product hebt. Intel Arc komt begin volgend jaar, Maar Intel durft zelfs geen vergelijking te maken met de huidige AMD of NVidia GPU's.
Met de huidige markt kunnen ze klanttevredenheid prakties de deur uitgooien omdat de vraag zo groot is.

AMD doet echter wel zijn best om aan zijn klanten te leveren. Als AMD zo door blijft groeien zullen ze Nvidea van de troon stoten terwijl ze hun eigenwaarde hebben behouden.

Groot respect voor degene die zijn normen en waarden indien mogelijk vasthoud.

[Reactie gewijzigd door -Tweakert- op 22 september 2021 20:28]

nah... dat is nou jammer...
Koffie en Bloemen heb ik genoeg...
Centen daarin tegen :+
Volgens mij hebben de chipfabrikanten (TSMC, Samsung (volgens mij maakt Samsung de RTX 3000 chips?)) de productie prima onder de knie. Er is gewoon een bepaalde capaciteit door Nvidia gereserveerd en de vraag ontstijgt die capaciteit al een hele tijd.

En ja, Nvidia, een van de top 10 bedrijven qua market cap op dit moment is inderdaad bezig met centen, maar dat is volgens mij niets nieuws.

[Reactie gewijzigd door xtlauke op 22 september 2021 12:39]

De vraag naar deze kaarten is ook ongekend hoog.

De tekort aan grondstoffen die zo erg is gebleken dat zelfs de auto industrie er last van heeft, is ook geen helpende hand.

Crypto werd daarnaast ook enorm winst gevend en goh... laat de 30xx serie het nu net goed doen met mining.

En natuurlijk, de pandemie. Die hielp ook niet mee. Mensen zaten thuis, producten heen en weer verplaatsen werd ook moeilijker (en duurder)

De productie in de fabrieken gaan ook goed, er is zelfs aangegeven, In ieder geval door TSMC, dat ze nu meer chippen per dag maken dan ooit te voren maar dat door andere factoren ze enorme achterstanden kregen, in hun geval hielp het ernstig te kort aan water ook niet mee. Het was algeheel gewoon een ongelukkige samenkomst van het ene negatieve gebeurtenis naar de andere.
als ik de specs zo bekijk, vind ik de 'Super' reeks nieteens zo heel... Super...
Specs +2...

Ben benieuwd hoe dat zich vertaald naar €'s
Gezien de toename in het aantal cores en de upgrade naar GDDR6X zal het denk ik daaraan liggen
Wellicht is 6X beter te verkrijgen dan eerst, en kunnen er hierdoor dus meer 3070S kaarten gemaakt worden
En de toename in het aantal cores doet vermoeden dat de yields hoger liggen dan origineel verwacht, waardoor er consistent chips met meer werkende cores dan normaal gemaakt worden
En het is natuurlijk zonde om goed werkende cores uit te moeten schakelen omdat dat op de speclist staat
Liever dat ze dezelfde productiecapaciteit gebruiken voor betere kaarten. Er is ook nog vraag naar GTX 1660 kaarten (die minen ook aardig), dat betekent niet dat ze beter alleen dat spul kunnen produceren. En als ze de RTX 3000 Supers uitbrengen, zal de vraag verschuiven naar de Supers.

Het is natuurlijk zuur dat kaarten al een hele tijd zo slecht verkrijgbaar en duur zijn, maar dat betekent niet dat men dan maar geen nieuwe kaarten moet uitbrengen, ondanks dat de toegevoegde waarde van de Super modellen minimaal is.

Anders gezegd: ongeacht de R&D: de productiecapaciteit blijft grotendeels hetzelfde.

Nog anders gezegd, volgens mij geldt het volgende: in het theoretische geval dat ze videokaarten zouden uitbrengen die qua mining performance vele malen beter zouden presteren dan de huidige beste RTX 3000s en alsnog goede videokaarten voor gaming zouden betreffen, zouden de problemen met levertijden en prijzen van huidige GPU's waarschijnlijk snel opgelost zijn. Er zou dan namelijk zodanig veel mining capaciteit beschikbaar komen voor de cryptomining netwerken dat je per hash minder verdient. En de bestaande RTX 3000 kaarten zouden dan ineens een stuk minder rendabel worden voor mining. De vraag naar deze nieuwe theoretische kaarten zou echter bijzonder hoog zijn, dus als dat ook de beste gaming kaarten zouden zijn, zouden gamers daarmee weer ontevreden zijn, omdat de beste gaming kaarten niet beschikbaar zijn voor gaming. Maar de bestaande RTX 3000 kaarten zullen wel een stuk betaalbaarder zijn en dus zijn gamers dan alsnog beter af.
je kan ze kopen tegen absurde prijzen maarjah ze zijn te verkrijgen en op voorraad
Waarom zou je eerst voldoen aan de vraag naar op dat moment verouderde kaarten? En waarom zou je een verouderde kaart willen? Het moet toch nog gemaakt worden, dus dan kan je toch beter het nieuwste maken? Als dat ook nog eens op een verbeterd procedé is zou dat eventueel ook een lagere kostprijs en/of verhoudingsgewijs lager energieverbruik kunnen hebben. Je wil toch ook geen (elektro)motor of accu van vorig jaar in je auto omdat de auto van toen niet gemaakt kon worden wegens een gebrek aan chips?

De enige valide reden die ik kan bedenken om een oudere te willen is dat je liever geen LHR variant wil, wat ik op zich best een valide reden vind. Ik zou het zelf niet zo'n heel groot probleem vinden(als het dan maar wel invloed op de prijs heeft).

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 22 september 2021 12:45]

Hoeveel mag deze gaan kosten?
De productiecapaciteit zou in theorie niet moeten verminderen als ze sterkere kaarten maken. Sterker nog, met nieuwere varianten zou het maar zo kunnen zijn dat ze in totaal meer kaarten kunnen produceren. Als voorbeeld deze nieuwe kaarten gebruiken andere types geheugen (24GB, maar ook Gddr6x in plaats van Gddr6), als dit een bottleneck zou zijn dan kunnen ze nu meer kaarten maken (totaal meer modules beschikbaar). Dit geldt misschien ook voor andere onderdelen van de grafische kaart.
In principe maakt dit niet echt voor de productiecapaciteit. Het zijn dezelfde chips.
Alleen kan Nvidia door meer kaarten uit te geven meer winst maken. Maar ik zou zeggen, eigenlijk zijn die Ti's al wel genoeg, ze kunnen nu al een chip die te goed is voor een 3080, maar te slecht is voor een 3090 in een 3080 Ti stoppen. Dan maken ze dus meer winst dan dat ze die in een 3080 doen.

Maar de tussenstappen zijn met de Ti al wel aardig klein vindt ik, dus een beetje onzin om het bij alle kaarten te doen. En volgens mij is de 3070 Ti al de volledige GA104 dus wat ze dan bij de Super gaan doen is voor mij een raadsel, misschien hele slechte GA102's gebruiken ofzo?

Bij de 2000 serie deden ze dit toch iets beter, daar had je van de 2070 en 2060 geen Ti, dus was de Super wel logisch, nu krijg je van alle kaarten een Super die ook al een Ti versie hebben.
Maar daar is niet extra geld aan te verdienen, door de TI variant en nu de "super' variant kan men meer geld vragen. Bij de vorige Super varianten was het trouwens zo dat de meerprijs t.o.v. de gewone variant nihil was. Maar met de huidige markt en belachelijke prijzen denk ik dat het deze keer wel anders gaat zijn.

Afgezien van de productiecapaciteit zijn en blijven de prijzen gewoon belachelijk. Al hebben alle winkels voldoende voorraad, als de prijzen net zo hoog blijven dan koop ik het nog niet. En verwacht maar niet dat de prijzen net zo snel dalen als dat ze gestegen zijn. Blijkbaar worden er nog steeds kaarten verkocht, hoeveel dat zijn met de huidige prijzen vraag ik mij af gezien al jaren lang de echte aantallen in de mid- en low range kaarten zitten en niet op de high-end.
De productiecapaciteit is redelijk statisch. Je kunt niet zomaar een fab bijzetten, dat duurt wel een paar jaar en als de vraag dan naar beneden gaat, zit je met een investering van een paar miljard die je moet afbetalen.

De chips zijn allemaal geproduceerd voor de A100, de bordjes die ernaast zitten (3070, 3080) is gewoon het binnen van de chips in wat er werkt en wat er niet werkt en waar het kwaliteit en vraag/aanbod zit.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 22 september 2021 16:06]

Ik ben benieuwd of deze kaarten dan weer LHR zijn.
Ik meen dat Nvidia aangegeven had bij de lancering van de Ti versies aangaf dat alle nieuwe lancering LHR zouden zijn.
Tegen die tijd boeit LHR niet meer, ETH minen gaat eruit.
De 3060 super lijkt me dan het meeste qua vooruitgang. Als je niet de laatste frame eruit wilt pushen, lijkt me dat wel de kaart om te kopen. Nuja volgend jaar komt er dan weer de 4xxx serie uit waarschijnlijk. De vraag is alleen, gaan ze beschikbaar zijn en aan een "normale prijs" bij een gewone webwinkel, zonder dat ik 1000 dingen moet in het oog houden.
Chip tekort zal dan nog niet opgelost zijn, dus onwaarschijnlijk
Ze voegen niet heel veel nieuwigheid toe, behalve bij de 3060.
Voor de rest zijn de specs ietsje beter dan de standaard spec maar het is nou niet echt heel interessant.
Natuurlijk wel als ze goed verkrijgbaar zijn maar dat is wishfull thinking.
Hopelijk zijn deze wél te koop voor een normale prijs. Ik wilde begin dit jaar mijn GTX1060 vervangen door een GTX3060 (ik koop meestal GPU's van rond de 350 euro) maar gezien die kaart nooit ver onder de 600 euro heeft gezeten heb ik het niet gedaan. Inmiddels begint de 1060 echter wel aardig op de limiet te zitten, zeker in de wat nieuwere games, en dan heb ik nog de mazzel met m'n 1080p-schermen.

Maar 600 euro voor een nieuwe mid-range GPU? No thanks. V&A zou een optie kunnen zijn, maar dat zit wat GPU's betreft ook gewoon bomvol opportunisten.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 22 september 2021 12:38]

Vraag me af of die RTX3070 specs dan nog zullen veranderen.
Enige verandering van GDDR6 naar 6X? Hoe is dat te merken in games?
Wellicht van 8GB naar 10GB op t laatste moment wanneer t officieel gemaakt wordt?
Persoonlijk vind ik dit onnodig. Ze hebben de Ti's varianten al uitgebracht en gaan ze maar hopen dat de super varianten beter gaan lopen? Dus we hebben straks 3 varianten van elke kaart... een first launch kaart, Ti's varianten en dan ook nog is super varianten! Wordt een mooi zooitje wat ze er van gaan maken als dit gaat gebeuren. De 3070 vs 3070 Super hebben alles gemeen behalve het GDDR geheugen snelheid van GDDR6 naar GDDR6x. Dit zou iets van performance hebben maar de verschillen zijn minimaal. NVIDIA probeert aan de top te blijven door meerdere varianten uit te brengen (gebruik zelf al meer dan 8 jaar NVIDIA dus geen haat), maar dit gaat niet helpen.

Dit gaat een leuk kunstje worden voor mensen die net in de computer wereld komen kijken. Wat is nou het verschil tussen die en die. Ze maken het mensen wel moeilijk op deze manier. De ene kost meer dan de andere wat logisch is, maar het verschil in performance is soms te klein om er een 100 a 200 euro bovenop te gooien. Ik persoonlijk noem dit bijna rebranden alleen dan voor het product.

Een 3090 vs een 3090 super is weinig verschil. Ik heb mijn launch kaart ook op 21Gb/s draaien en heb er tot nu toe geen problemen mee gehad. De TDP is leuk verhoogt met 100 watt ben benieuwd wat dit voor verschil gaat maken. Straks hebben we nog videokaarten met 4x een 8 pin pcie nodig. Mijn huidige ROG 3090 Gaming OC draait ook bijna op 500 watt piek vermogen. Gaat deze super kaart richting de 550 / 600? AMD had het nog over energie zuinigheid.
Maar de 6900XT scoort net een tikkie beter dan de 3090. Daarmee heeft de concurrent de beste game kaart. De andere AMD kaarten komen ook net boven hun groene equivalent uit, in elk segment.

NVidia zal die posities wel terug willen pakken door er in elk segment weer een stapje bovenop te gooien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee