Microsoft past notificatie voor updates aan in Windows 10 2004

De komende Windows 10 May 2020 Update bevat een gewijzigd notificatiescherm voor updates die klaarstaan voor Windows 10. Gebruikers krijgen de notificatie onder andere in het Actiecentrum te zien met bij laptops het advies om de voeding aan te sluiten.

De vernieuwde updatenotificatie toont de knoppen Kies een tijdstip, Herstart vanavond en Herstart nu, schrijft het Italiaanse HTNovo. Bij de notificatie toont Windows 10 bij laptops en 2-in-1-apparaten een korte animatie om de gebruiker eraan te herinneren dat hij zijn apparaat op een voeding moet aansluiten.

De gewijzigde notificatie is onderdeel van Windows 10 versie 2004, dat wellicht onder de naam Windows 10 May 2020 Update in de eerste helft van dit jaar verschijnt. De update brengt onder andere wijzigingen naar de Cortana-assistent, de zoekfunctie, Windows Subsystem for Linux 2, Kladblok, Windows Sandbox en Taakbeheer.

Windows 10 2004 update

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-04-2020 • 08:31

129 Linkedin Whatsapp

Reacties (129)

129
124
102
1
0
12
Wijzig sortering
Als Windows Subsystem for Linux 1/WSL1 vervangen wordt door Windows Subsystem for Linux 2/WSL2, dan kan je dit niet meer gelijktijdig met Vmware of met VirtualBox gebruiken, want op dit moment moet je namelijk in Windows de Virtual Machine Platform aanzetten en dit hindert dat je VMware of VirtualBox kunt gebruiken. Dit geforceerde upgrade is dan een slechte zaak voor WSL.

[Reactie gewijzigd door Erendiz op 6 april 2020 09:47]

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/wsl2-faq
Will I be able to run WSL 2 and other 3rd party virtualization tools such as VMware, or VirtualBox?

Some 3rd party applications cannot work when Hyper-V is in use, which means they will not be able to run when WSL 2 is enabled, such as VMware and VirtualBox. However, recently both VirtualBox and VMware have released versions that support Hyper-V and WSL2! You can learn more about VirtualBox's changes here and VMware's changes here.
Dat van VMware is een preview technologie. Ik vraag me af of je dat in je huidige Workstation Pro update mee krijgt of dat je een nieuwe licentie moet kopen omdat in een nieuwe branch gestopt gaat worden.
Ook zoiets stoms: waarom Windows Subsystem for Linux en niet Linux Subsystem for Windows ?!
Het is Windows (productnaam) Subsystem for Linux (feature/product)
Maar wat is nou het subsystem. Ja dat is ván Windows maar vóór Linux.

Ja strikt genomen kun je jouw denkwijze óók zo lezen inderdaad.. als het "subsysteem behorende bij Windows voor het gebruik van Linux".. . maar logisch? Nah.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 6 april 2020 16:32]

Inderdaad, de benaming is raar maar het werd vroeger ook al gebruikt (ten tijde van NT4) en ze zijn daar op blijven doorgaan. Windows had meerdere subsystems:
Windows Subsystem for UNIX (SUA)
Windows subsystem for OS/2
Windows subsystem for Win32

https://en.wikipedia.org/wiki/Architecture_of_Windows_NT
Productmanagement wilde Windows het eerst genoemd hebben.
Ik moest lachen.

... maar bedacht daarna dat je waarschijnlijk gewoon gelijk hebt.. :)
Dit is inderdaad een nadeel, echter kan Virtualbox nu ook overweg met HyperV.
Vooralsnog kun je beide gewoon naast elkaar draaien (en is WSL1 de default)
Ik begrijp nog steeds niet dat er gewoon ergens een download update knopje verschijnt die na het downloaden veranderd in een installeer update knopje. Zonder tijdstippen te kiezen, etc etc Gewoon zelf aangeven wanneer je wat wilt doen.

Hoe vaak er bij windows 10 niet een computer opnieuw opstart als je dat niet wilt is echt vervelend en niet eenvoudig uit te zetten. Stel je bent een bedrijf zonder IT afdeling dan moet je dat toch eenvoudig kunnen uitzetten.
Ik herken dat eigenlijk helemaal niet. Mijn systeem thuis wordt nooit automatisch opnieuw opgestart en ik heb niet eens mijn instellingen aangepast. Ik zie alleen de opties als ik mijn PC afsluit of ik updates wil installeren en wil afsluiten of opnieuw moet opstarten. Laten al deze mensen de PC altijd aan staan dat dit gebeurd? En dan vraag ik me af, waarom niet de PC gewoon uitzetten. Scheelt stroom, is beter voor het milieu en tegenwoordig is de boottijd zo kort.

Op mijn werk laptop worden restarts wel geforceerd, maar dat komt door de device management tooling.
Dan lijkt het alsof je mazzel hebt. Ik heb Windows enkel als dual boot, en zodra je windows start, ja hoor; een update scherm waar ik niet om heb gevraagd.
Dat is iets wat ik altijd hoor van mensen die er last van hebben. Ik gebruik puur Windows en heb er nooit last van. Het heeft te maken met de regelmaat waarbij je windows opstart.
Inderdaad, het heeft heel erg met je gebruik te maken.
Ik ben ook iemand die nooit zijn computer afsluit (klap laptop gewoon dicht). Hierdoor krijg je al snel de Windows update (WU) uitstel schermen te zien.

Ook heb ik sommige machines die ik niet vaak gebruik. Als je computers niet vaak en langdurig aan laat staan dan vindt Microsoft het hoog tijd om direct na het opstarten updates te gaan installeren.
Erg goed natuurlijk voor de veiligheid maar extreem irritant aan de gebruikers kant:
  • De computer is direct langdurig traag omdat updates worden geïnstalleerd. Dat terwijl je net aan het werk bent.
  • WU is een extreem CPU intensief process om een of andere reden.
  • Nadat het klaar is wil WU direct opnieuw opstarten. Super irritant want je bent net aan het werk.
Het is voor mij een van de redenen geweest om van Windows af te stappen.
Je kunt ook nog gewoon handmatig Windows bijwerken wanneer het je zelf uitkomt.

Volgens mij zijn de mensen die klagen juist de groep die vroeger nooit updates installeerde- en dat kan niet meer (tenzij je in group policies duikt).
Ik ben juist iemand die altijd de beta's en insider previews heeft gedraaid. Van NT4 service packs tot gelekte longhorn builds. Op een gegeven moment ben je het gewoon zat om beta tester te zijn en wil je gewoon aan het werk.
Dat heeft niet te maken met ongewild afsluiten. Als je bij het afsluiten een update had dan is het niet gek dat je bij het opstarten ook een updatescherm krijg. Bovendien sluit Windows 10 niet zo snel ongewild af, ik heb dit zelfs nog nooit gehad, zelfs wanneer ik de melding compleet negeer.
niet gek inderdaad.. wel irritant, als je even snel wat moet bekijken en een update voor de neus krijgt bij het opstarten.
Als je Windows <1 per maand opstart klinkt dat erg logisch. Als je Windows dagelijks zou gebruiken zal dat amper voor kunnen komen. Dat heeft op zich weinig met mazzel te maken.
Dat is natuurlijk wel wat anders dan opnieuw opstarten. Gedownloade updates worden vaak gewoon automatisch geïnstalleerd als je windows afsluit (en evt later als je deze weer aanzet). Dit neemt bij mij ook zelden veel tijd in beslag. Ik heb ook nog nooit gehad dat mijn PC ineens opnieuw op ging starten als ik deze aan het gebruiken was. Wel komen er meldingen, die je evt weg kan klikken. Wellicht dat het wel gebeurt als je langdurig AFK bent ofzo?
Bij ons op het werk heb ik onze CTO al horen schreeuwen over Windows updates nadat hij bezig was met compilatie voor een FPGA die een hele tijd zou duren (waarbij de IDE alleen in Windows beschikbaar is) en die dus midden in het proces afgekapt werd door een herstart. Ik ben blij dat we voor de rest volledig platform-onafhankelijke tools hebben, zo heeft vrijwel iedereen op onze technische afdelingen Linux in gebruik terwijl sales en administratie Windows gebruiken en onze CEO OS X gebruikt. Die keuzevrijheid neemt best wel wat stress weg, onder andere vanwege dit gedoe binnen Windows. Ben je niet blij met hoe het ene OS iets afhandelt? Dan boot je even om naar het andere OS en kun je weer verder.
Ik vind het eigenlijk best verontrustend om te horen dat zo'n CTO niet zorgt dat er een fatsoenlijk centraal update beleid is wanneer dit schijnbaar bij jullie zo belangrijk is. Windows 10 updates zijn immers tot in de puntjes te managen wanneer correct ingericht.
Klein bedrijf plus een periode waarin we naar een nieuwe sysadmin zochten terwijl we met de rest van het technisch personeel in ieder geval ons best deden om de systemen draaiend te houden.
Bij ons op het werk heb ik onze CTO al horen schreeuwen over Windows updates nadat hij bezig was met compilatie voor een FPGA die een hele tijd zou duren (waarbij de IDE alleen in Windows beschikbaar is)
Dat is een probleem van de FPGA software en niet van Windows.
Er is een Win32 API om aan te geven dat bepaalde processen met kritieke zaken bezig zijn die data-loss tot gevolg hebben als ze afgesloten zouden worden. O.a. het branden van CDs wordt daarbij vaak als voorbeeld aangehaald.

Als de FPGA compiler netjes de juiste APIs zou gebruiken zou Windows niet herstarten totdat de compiler een all clear signaal geeft.

(En anders bouw je zelf een programma die dit doet en draai je dat er op de achtergrond bij. :) )

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 6 april 2020 18:16]

Ik zet mijn computer nooit uit, maar op slaapstand. Ik wil dat als ik mijn computer nodig heb, dat hij er meteen voor me is, in plaats van dat ik elke keer op moet starten. Slaapstand verbruikt ook nagenoeg niks, en die 2 euro per jaar dat het me wel kost heb ik er graag voor over.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog legio computers die niet elke dag aan gaan, of zoals bij mijn ouders, 1 keer per maand om de uren door te geven, of laptops die alleen worden dichtgeklapt zonder daadwerkelijk uit te schakelen.
2 euro per jaar in slaapstand ? lijkt me wat meer..
Daarnaast start mijn pc vanaf de knop indrukken tot het aanmeld scherm gewoon op in 3 seconden en die gaat gewoon helemaal uit als ik hem niet meer gebruik.
Verbruik is slaapstand is zeer weinig (bij de meeste moederborden), sommigen zelfs zo weinig als de computer uit zetten. Minder dan 3-5W is niet uitzonderlijk (mijn pc ooit gemeten, was 2W). Mijn pc staat zo'n 6-7 uur per dag aan, dus 18 uur x 365 dagen x 2 Watt = 13kWh x 0,20 = €2,62.

Mijn PC start dan 'nagenoeg' meteen op, zonder te hoeven in te loggen en met alle programma's open om verder te gaan waar ik was (los van netwerkapplicaties soms). Mijn PC start niet in 3 seconden op, en al helemaal niet toen ik dit voor het eerst berekende (10 jaar geleden ofzo).
Bij het opstarten en of afsluiten is het ook vervelend als je bijvoorbeeld maar een uur hebt om een apparaat te gebruiken en je vervolgens een kwartier naar een update scherm aan het kijken bent.
Updates duren hier eigenlijk maar max één of twee minuutjes. Alleen bij grote updates zoals de 1903 duurt het langer, maar daarvan bepaal ik zelf wanneer ik die installeer. Dat is ook meer een upgrade dan een reguliere update die maandelijks komen.
Tja het zullen wel de grotere updates zijn geweest maar voor gebruikers is het wel lastig dat ze dus in hun apparaat tijd vreten, Het kan aan mij liggen maar bij windows 7 vond ik het allemaal iets duidelijker verlopen. Vooral meer en duidelijker zichtbaar. Bij windows 10 lijkt het meer in de achtergrond te gebeuren en dan heb je er als gebruiker gewoon minder kijk op. Ineens als een verassing is er een update.

Bijvoorbeeld als ik wil gaan slapen dan wil ik mijn pc direct uitzetten en niet updaten en uitzetten wat dan weer een tijdje duurt. Ik vind het prima om dan die update bijvoorbeeld de volgende dag te doen, maar dat is niet direct een optie.

Heel veel van dit soort automatische dingen die het gebruik gemak zouden moeten verhogen, halen vooral veel controle bij gebruikers weg. Ik hou er niet zo van als een besturingssysteem voor mij probeert keuzes te maken. :D
Ik heb het vroeger wel gehad, ook in Windows 10.... Wat er dan gebeurde was dat er een melding in beeld kwam, iets in de trant van 'hey we hebben updates om te installeren en dat gaan we op tijd x doen... Klik hier om een andere tijd in te stellen'. Probleem was dat die tijd dan 20 minuten later was. Ik heb het vaak genoeg gehad toen dat ik even de was op aan het hangen was of zo en terug kwam bij een opnieuw opgestarte pc.

Maar ik meen dat ik toen ook bijna altijd de pc aan liet staan of in slaapstand zette. Tegenwoordig zet ik hem altijd uit, en het komt nu ook niet meer voor. Ik vermoed dat die updates dan dus eigenlijk al een hele tijd klaar stonden en dat Windows ongeduldig werd. Probleem was dat Windows wat dat betreft wat vrouwelijke trekjes leek te hebben, boos zijn zonder mij dat te vertellen tot ze ontploft en je computer met 20 minuten waarschuwing herstart :+
Tegenwoordig zet ik hem altijd uit, en het komt nu ook niet meer voor.
Tegenwoordig start Windows Ten ook buiten de "gebruiksuren" automatisch op om updates te installeren. Ik ben al diverse keren werk kwijt geraakt nadat ik de PC 's avonds in hibernate had gezet (met dingen die je niet kunt opslaan openstaand).

Tegenwoordig zit hij achter een schakelaar en gaat na het afsluiten - ofwel in hibernate, ofwel normaal uit gezet - de stroom er volledig af. Dat is trouwens niet alleen om dergelijke updates te verhinderen, ik heb daarvoor ook al gehad dat ik 's ochtends de PC aan wilde zetten en het moederbord kapot was. Lag dat aan het moederbord of is er 's nachts, als ik niet in het gebouw was, een stroomfluctuatie geweest die het ding heeft opgeblazen, ik kan geen van beide uitsluiten.
Op mijn werk laptop worden restarts wel geforceerd, maar dat komt door de device management tooling.
Dat zal inderdaad goed kunnen kloppen, zo regel ik het vaak ook in bij klanten. PC's / Laptops krijgen X tijd (bij de meeste klanten 2 weken, maar kan ook korten / langer zijn afhankelijk van de wensen van de klant) zullen de machines proberen buiten kantoortijden te updaten. Lukt dat niet omdat ze bijvoorbeeld altijd uit staan zullen de machines na die deadline tijdens kantoor uren gaan updaten.
En dan vraag ik me af, waarom niet de PC gewoon uitzetten
Ik ben zo iemand. Voornamelijk omdat ik als ik opstart verder wil kunnen waar ik gebleven ben, en dus de Windows Hibernate functie gebruik.

-En ja, hij wordt dus wakker uit de hibernate voor updates, en reboot zichzelf dan waarna je sessie weg is. -
Windows zelf is tegenwoordig (al sinds 7) erg stabiel, dus daarvoor hoef je niet per se opnieuw op te starten. 1x per maand voor updates op een geschikt moment is zat.

Verder had ik (vooral) vroeger 's nachts vaak downloads draaien, en tegenwoordig soms berekeningen zoals WorldCummunityGrid of voor mijzelf.

Windows kijkt wel of je aan het typen bent, maar niet of je veel CPU, GPU of dataverkeer hebt op het moment dat het zelf opstart.

Maar irritanter; het kijkt niet of je documenten open hebt staan en sluit die niet netjes af. (Heb wel 'sessie herstarten na reboot'aanstaan, maar het enige programma dat lijkt te werken is Chrome). En een browser met veel tabs;. Gelukkig herstart die meestal wel, maar alle video in youtube tabs begint dan tegelijk af te spelen.

[Reactie gewijzigd door mbb op 6 april 2020 11:52]

Geluksvogel! Los van deze afwijkende gebruikerservaring is natuurlijk de vraag of dit geforceerde updatebeleid van Microsoft goed of slecht is. Mijn ervaring bij Linux en MacOS is in ieder geval de vrijheid die gegeven wordt wanneer je updates wilt activeren. Dat vind ik prettiger.
In het land van hackers en malware schrijvers zijn ze heel blij met jou als gebruiker. Ik ben juist blij dat Windows updates forceert. Dat zorgt toch voor beduidend minder lekken door gebruikers die ervoor willen kiezen om updates uit te stellen.
Ik sta er dan ook wel van te kijken dat je +2 stemmen krijgt, zeker op een IT site.

Ik kan me er nog in vinden als je zou stellen dat updates uitgesteld zouden kunnen worden voor aanpassingen aan de gebruikerservaring maar niet voor lekken. Microsoft kiest ervoor om alle updates gelijk te behandelen. Die afweging kun je nog maken. Maar verder dan dat zou je altijd moeten stellen dat updates geïnstalleerd moeten worden zodra deze beschikbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door CamelKnight op 6 april 2020 11:07]

Uitstel betekent natuurlijk niet dat het helemaal niet gedaan wordt. En uiteindelijk is de vraag natuurlijk ook nog een van wat doe je met de computer, hoeveel problemen kan het je geven als ze door de lekken komen en hoe groot is de kans dat je precies om dat moment door precies die updates niet te installeren in de problemen komt als je het een maand uit zou stellen.

Ik ga er van uit ieder geval dat de kans niet heel groot is. Natuurlijk er wel van uit gaan dat je een beetje normaal omgaat met de computer. Dus niet expres op rare links klikken bijvoorbeeld. Is het alleen een game computer? Mocht er dan problemen zijn dan is er natuurlijk geen man overboord. Tuurlijk is het wel vervelend dat je Windows, de games en alle updates opnieuw moet installeren maar als dat alles is kunnen de meeste mensen er wel mee leven dat het minder even minder veilig is.

En dan ook nog eens natuurlijk dat niet alle updates de veiligheid verbeterd. Of juist meer problemen geeft door nieuwe bugs of nieuwe features waar problemen in kunnen zitten.
Als je geen updates meer doorvoert krijg je het volgende: ze komen dan via een injectie in een advertentienetwerk op jouw computer binnen met verouderd besturingsysteem, nemen zo de boel over, en gaan betaal- en identiteitsfraude plegen, vanuit jouw e-mail weer anderen benaderen, of cryptolocker erop en centjes eisen. Mogelijk een combinatie van deze.

Uiteindelijk draaien we met ons allemaal voor veel van die (fraude) kosten op via banken en verzekeringen, want als jouw contactpersonen vanaf jouw echte e-mailadres iets zien binnenkomen dan kan de schade zich nog eens snel uitbreiden ook.
Helemaal mee eens. Ik ben het liefst veilig. Zeker omdat ik zelf de neiging heb een update eerder weg te klikken omdat ik het iritant vind. Door te forceren heb je in ieder geval geen keus en is het eigenlijk minder irritant.

Anderszijds heb ik ook een macbook en gebruik ik voor mijn hobby een muziekprogramma (Ableton Live). Laat nu net de nieuwste Catalina update voor macbook ervoor zorgen dat dit programma niet meer goed werkt. In dit geval is het dus wel prettig dat ik de update kan uitstellen totdat de problemen zijn opgelost in een fix/patch.
In het land van hackers en malware schrijvers zijn ze heel blij met jou als gebruiker. Ik ben juist blij dat Windows updates forceert. Dat zorgt toch voor beduidend minder lekken door gebruikers die ervoor willen kiezen om updates uit te stellen.
Wat is voor jou belangrijker. Dat je Windows bak volledig lekvrij is of dat je op je Windows bak kunt werken.

Met zowel Vista, Seven, Eight als Ten heb ik al meegemaakt dat de PC spontaan, terwijl ik aan het typen was begint met een herstart vanwege te installeren updates. Sterker nog, bij Eight en Ten merk ik dat een uit gezette of in hibernate gezette pc 's nachts opstart, updates installeert en zich daarna uit zet, waarna ik 's ochtends bij het opstarten me afvroeg waarom de verkenner de openstaande vensters niet herstelt, de browser bepaalde geopende tabs kwijt is (m.n. IE en Edge) en ander vervelends.

In sommige gevallen moest ik handmatig ingrijpen in de update-instellingen*1 om dit aan te passen (o.a. Vista, Seven) maar had ik daarna controle. Helaas kun je van de gemiddelde thuisgebruiker niet verwachten dat hij dit zelf vindt, en als je dat bij zo iemand instelt, dan krijg je inderdaad dat updates pas uitgevoerd worden als jij de volgende keer langs komt vanwege een ander probleem. Bij gebruikers in een beheert netwerk zijn de update-instellingen meestal geblokkeerd, begrijpelijk, maar slecht als de IT-afdeling de updates dan niet zelf beheert en je dus als gebruiker met plotselinge herstarts tijdens normaal gebruik of zelfs tijdens vergaderingen te maken hebt.

In in andere gevallen (Eight, Ten) werd het agressieve herstart-gedrag na een bepaald servicepack of update versoepeld waarna ik een pop-up of melding kreeg om de herstart een uurtje uit te stellen of een tijdstip kon kiezen. Toch merk ik ook dat als ik bezig ben met een bepaalde taak en er komt een bepaald soort update beschikbaar, bepaalde zaken niet meer goed werken. Bepaalde apps openen niet meer en in een openstaande browser opent een nieuwe tab na ingeven van een url niet de daarbijhorende pagina maar blijft leeg, er wordt gewoon niets geladen. Dat soort zaken.
Ik kan me er nog in vinden als je zou stellen dat updates uitgesteld zouden kunnen worden voor aanpassingen aan de gebruikerservaring maar niet voor lekken.
De meeste gebruikers willen geen aanpassingen aan de gebruikerservaring. Uiteraard raken ze daar wel aan gewend, en willen dan ook niet meer terug, maar het liefst moet de nieuwe computer net zo werken als de oude, alleen sneller en veiliger. Voor wie dat wel willen is er het Windows Insider programma.

Wat betreft beveiligingsgaten en andere bugs, daar moet je de gebruiker op wijzen, maar die moet wel de mogelijkheid hebben om iedere patch te testen op compatibiliteit. Als door het installeren van een patch de PC niet meer opstart, wat al herhaaldelijk is voorgekomen bij duizenden gebruikers, als het aangifteprogramma niet meer werkt of andere essentiële software, dan ben je verder van huis dan met een gaatje waarvan de kans 1 op een miljoen is dat het jou pc vandaag treft.
Microsoft kiest ervoor om alle updates gelijk te behandelen. Die afweging kun je nog maken.
Dat Microsoft die keuze maakt is begrijpelijk want het vermindert het aantal varianten dat in omloop is, en dus de scenario's die ze moeten testen. Toch is het een verkeerde keus. Nu houdt Microsoft er naast de gewone versie ook een Enterprise LTSC versie op na (voorheen LTSB). Die moet dezelfde security updates krijgen maar krijgt niet de aanpassingen aan de gebruikservaring of eventuele extra functionaliteit. Hoewel Microsoft die versie slecht heel beperkt beschikbaar stelt, moet ze die wel gewoon onderhouden met security patches.
Maar verder dan dat zou je altijd moeten stellen dat updates geïnstalleerd moeten worden zodra deze beschikbaar zijn.
Zodra Microsoft deze beschikbaar stelt, beginnen IT-afdelingen deze te testen op een aan de werkomgeving gelijkende testomgeving om compatibiliteitsissues te identificeren en te elimineren. Hoe groter het bedrijf en hoe groter het aantal verschillende softwarepakketten is dat in die omgeving draait, hoe meer tijd men daarvoor nodig heeft. Kleine bedrijven die zich geen aparte testomgeving, of vaak zelfs geen eigen IT-afdeling kunnen veroorloven minimaliseren de risico dat het complete bedrijf stil valt door updates uit te stellen totdat anderen eventuele bugs in die updates gevonden hebben en deze gecorrigeerd zijn.

En om terug te komen op de vraag waarmee ik begon, ook als je iedere update onmiddellijk installeer, dan nog zit je Windows vol met gaten die jij niet kent, Microsoft niet, maar mogelijk een AIVD,GCHQ, NSA, FSB of bepaalde groepen criminelen wel kennen.
Ik ben ook voorstander van het installeren van (security) updates zodra ze beschikbaar zijn. Begrijp me niet verkeerd. Microsoft maakt het alleen niet gemakkelijk om te kiezen welke updates je wel of niet wilt installeren. Ik installeer updates die ik nodig heb en dus van toepassing zijn.
Verschil is alleen wel, dat Microsoft ook de minder technisch bedeelde mensen laat computeren. Met Linux en Mac werken vooral de wat technisch beter onderlegden, die de noodzaak van (security) patches begrijpen, dus daar kan men inderdaad wat vrijer omspringen of je een update installeert of niet.

Maar zoals gezegd, in een tijd waar beveiligingslekken schering en inslag zijn, kun je de groepen ook behoeden en voorkomen dat ze vatbaar zijn. Ik kan de keuze dus heel goed begrijpen.
Je kan zelf instellen tussen welke momenten hij NIET moet herstarten (gebruikstijden). Werkt prima hier.
Maar als je dan even over het tijdswindow heen schiet, en hij het toch uitvoert, is je computer daarna herstart en heeft Word, notabene hun eigen product, een reeks aan herstelde bestanden die hij aanbiedt. Toen ik met m'n scriptie bezig was heb ik daar wel wat ellende meegehad. Updates helemaal prima, maar als Microsoft niet eens er voor kan zorgen dat hun eigen Word weer start met alle eerder geopende bestanden met precies waar ik was gebleven, verlies ik het vertrouwen. Bij OS X kan ik al tig jaar herstarten zonder dat dingen echt afsluiten.
De tijden kan je erg ruim instellen. Okee, als student kan je op de gekste momenten werken soms, maar toch. Ook weet je dat er een update komt dus kan je handmatig herstarten. Daarnaast kan je updates uitstellen voor een een week, dat kan je ook aanzetten.
De tijden kan je erg ruim instellen.
Toch maximaal 18 uur per dag. Niet alleen studenten hebben werktijden die kunnen variëren.
En je kan ze tot maximaal 35 dagen uitstellen op een Home systeem.

Je gaat mij niet vertellen dat er iemand is waarbij het systeem 35 dagen 24/7 gebruikt moet worden en er geen update ingeplant kan worden.

Je kan namelijk ook het automatische updaten gewoon voor zijn en zelf inplannen wanneer de machine mag updaten en rebooten.
En je kan ze tot maximaal 35 dagen uitstellen op een Home systeem.
Dat was in het begin bij Windows Ten absoluut niet het geval, sterker nog, die herstartte gewoon terwijl je aan het typen was. Juist omdat er zoveel kritiek op kwam is men dat updaten gaan versoepelen, zodat het rekening ging houden met de gebruiker.

Overigens gebruik ik geen Home.
Ik noemde Home omdat die het meest beperkt is, bij Pro en hoger heb je nog meer opties voor het managen van updates.
Je weer alleen niet OF een update je systeem gaat herstarten.
Bij OSX krijg je tenminste nog een waarschuwing dat als je update-xxx installeert, dat je systeem een herstart krijgt. (met de optie het uit te stellen)
Dàt zou pas een verbetering zijn.
Laatst was mijn Mac toch opeens uitgevallen door een update. Dan is het niet 3 minuten wachten zoals bij Windows, maar meteen 30 minuten. Overigens gebeurde dit, nadat de update gedownload was, waar je bij Windows nog een melding krijgt om het uit te stellen. Geen enkele melding gezien.
Updates op 'handmatig installeren' zetten? (alle vinkjes uit, behalve de eerste)
Je ziet dan vanzelf een notificatie in de app-store in je doc
Windows 10 start vrijwel niet zomaar opnieuw op. Al helemaal niet als je nog niet opgeslagen bestanden open hebt staan. Mijn Windows 10 laptop is nog nooit ongewild opnieuw opgestart, dat is sinds Windows 7 zelfs nog vrijwel nooit gebeurd. Windows 7 forceerde het wel als je de timeout negeert, maar Windows 8 deed dit al beter, en in Windows 10 gebeurde het nooit meer.
Bij OS X kan ik al tig jaar herstarten zonder dat dingen echt afsluiten.
Hoe dan? Als mijn Macbook opnieuw moet opstarten voor een updates sluit die toch echt alles af. Wel kan Mac os alles weer openen, maar dat is geweldig irritant als je veel gebruik maakt van spaces (de hele volgorde klopt dan niet meer), dus ik laat dat vinkje altijd uitstaan. Volgens mij kan Windows 10 dit ook tegenwoordig.
Opnieuw opstarten zonder echt alles te sluiten kan niet, tenzij het systeem een soort snapshot maakt, een soort van sluimerstand dus. Dit doet Mac os ook niet, alles wat openstond wordt na inloggen weer opgestart.
Het is toch echt gebeurd. Als je Windows met dingen open hebt staan, gaat hij aan de slag zodra het buiten de werktijden valt.

Hoe moeilijk is het om per programma een soort geheugen-snapshot te hebben. Wat dat betreft lopen desktop OS'en hopeloos achter op mobiele OS'en, die dat veelal wel al hebben.
Ik weet niet hoe moeilijk die snapshots zijn, maar dan zou je dus per applicatie exact het stukje ram op je opslag moeten dumpen, ik kan me voorstellen dat de kans op corruptie redelijk is. Windows dumpt wel alles op het ram naar de schijf als je sluimerstand gebruikt. Volgens mij hebben mobiele os'en dit ook niet, ja iOS kan een soort snapshot maken van een applicatie als deze op de achtergrond is, en maakt daarbij een screenshot van de staat van de applicatie, zodat het lijkt alsof de applicatie gelijk weer opgestart is. Maar bij de meeste applicaties werkt dit al niet goed, die beginnen dan gewoon weer in het hoofdscherm.

Bovendien is het wel eens fijn als je na opnieuw opstarten even weer je scherm leeg hebt.
Dat laatste bepaal ik dan zelf wel. Ik gebruik juist altijd sluimerstand, waardoor de PC stroomtechnisch uit is, maar ik niet meer van voor af aan hoef te beginnen. Het is toch middeleeuws te noemen dat we elke dag weer tig dingen opnieuw mogen starten. Alsof ik elke dag m'n televisie reset qua zenders. Mijn Android-telefoon onthoud bij de meeste apps wel degelijk de staat hiervan, de App kan RAM-technisch prima afgesloten zijn, ik ben nog steeds precies waar ik was. Dat lijkt me anno 2020 iets waar desktop OS'en ook wel naar toe mogen groeien.
Mijn applicaties staan bij een update gewoon weer open met de documenten waar ik mee bezig was. Applicaties die goed ontwikkeld zijn houden hier gewoon rekening mee. Al mijn browsers met alle tabs zijn er gewoon weer, word documenten en powerpoints staan weer netjes waar ik gebleven was.

Windows kan het gewoon, sommige applicatie ontwikkelaars implementeren het gewoon niet goed.
Hoe moeilijk is het om per programma een soort geheugen-snapshot te hebben. Wat dat betreft lopen desktop OS'en hopeloos achter op mobiele OS'en, die dat veelal wel al hebben.
Het is heel moeilijk om daar een correcte generieke implementatie voor in het OS in te bakken, tenzij je het applicatie en proces model zeer zwaar aan banden legt - wat Windows dus niet doet.

Dat is waarom ipv het maken van zo'n snapshot, het bewaren van de applicatie-toestand uitbesteedt is aan de individuele programma's. Op het moment dat Windows af gaat sluiten stuurt het aan bijv. GUI programma's een WM_QUERY_ENDSESSION signaal om te vragen of ze af mogen sluiten.

Je hebt op dat moment ca. 5 seconden de tijd om bijv. een tijdelijke werkkopie van openstaande documenten op te slaan. Na die 5 seconden toon t het OS een scherm waarin applicaties staan die de shutdown tegen houden en waar gebruikers alsnog die programma's geforceerd kunnen sluiten.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 6 april 2020 18:10]

Zolang je bezig bent zal hij nooit moeten updaten tenzij je het al 4 a 5 maanden hebt uitgesteld.
Dat zit er al lang allemaal in. Het probleem is dat de gemiddelde gebruiker niet zelfstandig kan en of wil nadenken. En na 3 muisklikken al roept dat het allemaal te moeilijk is. De zelfredzaamheid en assertiviteit van de gemiddelde medewerker ligt gewoon ver onder hun niveau door luiheid en gemakzucht.
Nouja ze zijn in windows ook erg goed geworden in dingen 3 muisklikken weg te stoppen, Ging je vroeger als je op open klikt naar een browse schermpje moet je nu eerst naar een recente files scherm kijken om dan te zoeken naar de browse knop, en dan nog een keer op ok, is al gauw drie kliks extra. Opzich niet moeilijk, maar wel onnodig en lastig, en vooral hinderlijk in een workflow.
Dat kán je ook heel makkelijk uitzetten. Dit is zo een achterhaalde nonsens, vooral met de nieuwere versies waar je niet in group policy ofzo hoeft te duiken. Ik heb in al die jaren dat ik W10 gebruik nog nooit gehad dat hij ongewenst reboot voor updates. Zodra ik moet updaten krijg ik daar een melding van, en als ik moet rebooten zegt hij dat ik dat moet doen, maar dat doet hij niet automatisch.
Hij doet het wel automatisch als mensen een aantal maanden wachten met updaten, en het kan ook voorkomen dat men geen melding krijgt erover als ze windows heel sporadisch opstarten.
Ben het wel met je eens. Echter, men wil geforceerd updaten omdat gebruikers te gemakkelijk het updaten uitstelden, nu is het dus omgekeerd en kan je het alleen uitstellen door je PC/laptop niet uit te zetten.

Nu is het verschil tussen vaste PC en laptop nogal groot. Bij een laptop wil ik graag een bekende situatie waar ik demo's/presentatie e.d. kan doen zonder ineens nieuwe bugs. Dat gaat nu alleen door nooit uitzetten. En een crash betekent dan ineens geforceerd updaten en soms veel tijd kwijt. Echt onbegrijpelijk 8)7.

MacOS is ook vervelend maar dan kan ik het telkens nog een dag uitstellen. Denk dat, hoewel irritant, dat een betere optie is.
Omdat te veel mensen dan nooit updates zouden installeren. Windows probeerd de installatie vandaag al zoveel mogelijk buiten jouw werkuren te doen om zo niet in de weg te zitten. Het zal ook niet snel de herstart zelf forceren, maar je de vraag stellen wanneer je het wenst te doen. Pas als je lang genoeg blijft uitstellen zal je die kans niet meer krijgen.

Stel je bent een bedrijf zonder IT afdeling, dan wil je dat niet uitzetten. In een bedrijf is het up to date zijn met je updates nog belangrijker dan bij een thuisgebruiker. Leer je gebruikers dan ook van tijdig die updates te installeren en regelmatig 's avonds bij het naar huis gaan eens te herstarten.
Mijn pc wordt nooit automatisch uitgeschakeld. Pas als ik het zelf zeg. Volgens mij heb je een shady versie van Windows 10 dan. En pas rond 01:00 worden de updates doorgevoerd bij ons.
Automatisch opstarten is inderdaad een irritante feature. Ik heb ook diverse keren werk verloren omdat ik even ging lunchen en er geen rekening wordt gehouden met niet-opgeslagen gegevens. Dat Office je bestanden kan herstellen is mooi, maar je computer had gewoon bijgewerkt moeten zijn met dezelfde applicaties en bestanden open die je eerder had.

Ik heb hier wel een soort van oplossing voor gevonden: metered connection. Simpel gezegd stel je de verbinding in als een verbinding met kosten/datalimiet. Gevolg: Windows checkt en waarschuwt wel, maar download geen updates. Je kunt ze nu installeren wanneer je daar tijd voor hebt.
Windows leert wanneer je je pc gebruitk en scheduled reboots automatisch buiten je werktijden.
Dus dat zou op zich niet voor mogen komen. Volgens mij doet hij dat zelfs op een Windows Home machine.
Je krijgt dan een notificatie dat je moet rebooten en dat Windows dit automatisch zal doen bij afsluiten of buiten werktijden.

Eventueel kun je zelfs aangeven welke uren dat zijn binnen de settings.
Dit zit er volgens mij al in sinds een van de 18xx builds.

Dus snap echt niet hoe je dan op dat probleem komt.
Bij Windows Home gebeurt het nogal is dat er een restart plaats vind als je even niet achter je computer zit al kan je dat deels voorkomen door werk tijden aan te passen. Met windows prof. heb je veel meer instellingen om dit te voorkomen en eigenlijk kan het niet zo zijn dat de computer reboot onder het geven van een presentatie bijvoorbeeld of dat je aan het werk ben op je computer en na het halen van een kop koffie er achter komt dat de computer een reboot heeft gedaan zonder je teostemming. Je krijgt altijd de optie deze uit te stellen. Of er moet een push achter zitten van een SCCM Server en je al weken probeert de installatie te negeren. maar dan is het dus door de administrator zo ingesteld.
Ik heb op mij Thuis pc en laptop ook pro. voor de laptop omdat ik bitlocker wil, en voor de pc omdat virtual pc gebruik en in het verleden remote desktop. het is me nooit opgevallen dat mijn pc automatisch een herstart deed. zeker niet als je bent ingeloged. Servers herstarten trouwens ook niet op een geplande tijdstip, als je bent ingeloged op remote desktop and alleen de sessie disconnect.
Zodra de update is binnen gehaald, zijn de opties bij afsluiten bij mij veranderd in update + afsluiten EN update + opnieuw opstarten.
Hoef ik dus niet te wachten.
Kan nu niet checken maar volgens mij heb ik dan op de update pagina zelf ook een update nu knopje (wat dus hetzelfde is als update + opnieuw opstarten).
Eindelijk een verbetering.
Nu eigenlijk dat je ook nog ziet dat MS bezig is met updates aan het binnenhalen.
Veel van mijn klanten die helaas nog een trage internet verbinding hebben zouden daarmee geholpen zijn. Dan weten ze dat de verbinding door de updates wordt dichtgetrokken
Ik vraag me wel af hoe traag je internetverbinding moet zijn dat het binnenhalen van Windows updates zo problematisch is. Dan heb je met een duizendtal andere zaken op internet ook al problemen.
Alles wat in het buitengebied zit met 2 Mb ADSL lijntje heeft dat probleem inderdaad. Daar komt nu langzamerhand wat verbetering in maar dat is nog niet zo lang zo.
Ook dat kan je tegenwoordig prima managen met bijvoorbeeld een 4G verbinding als het echt noodzakelijk is. Updates kosten je 1-2GB per maand, dat is goed te overzien bij een (zakelijke) 4G verbinding.
Mits je fatsoenlijk bereik hebt is 4G een oplossing. Ik heb (of eigenlijk had want ze hebben nu "glasvezel buitenaf") minimaal 2 klanten op plaatsen waar de snelheid van hun DSL-lijn 2Mbps was (bij een was het zelfs 0,7Mbps :X ) en waar je met mobiel ook zo goed als geen bereik hebt.

Bij degene waar de snelheid 0,7Mbps was is KPN in de afgelopen 5 jaar een stuk of 50x (als het niet meer is) geweest omdat er weer problemen met de verbinding waren. Bijna iedere monteur kwam met de suggestie "neem 4G" waarop de klant zei "kijk eens op je gsm naar het bereik" en toen was het stil..

Dus ja, leuk dat 4G als je ergens in de randstad of zo woont, maar aan de grens is het vaak ook geen optie.
Dus ja, leuk dat 4G als je ergens in de randstad of zo woont, maar aan de grens is het vaak ook geen optie.
Ik heb dan ook niet over de randstad, ik zit zelf in het oosten van Nederland, regelmatig dicht bij de Duitse grens en 4G is vrijwel altijd prima. Uiteraard heb je wel eens een plek waar het minder is, denk bijv. aan de Veluwe of ander natuurlijk gebied. Bij een aantal relaties waar 4G echt geen optie was hebben we soms met een straalverbinding wat kunnen realiseren. Maar inderdaad, er zal altijd wel een adresje te vinden wat de regel bevestigd en waar geen echte oplossing te vinden is.
Industrieterreinen vaak ook. Die zijn vaak aangelegd in een pre-internet-tijdperk (daarmee bedoel ik dus voor internet publiek beschikbaar kwam in NL) en beschikken vaak inderdaad over een telefoonlijntje waar ADSL nog net werkt.

Wat op die industrieterreinen ook ontbreekt is een aansluiting voor kabel-tv want op een bedrijf werkt men en kijk men geen TV. Helaas ook geen ziggo/delta/caiway/kabel noord/kabelnet/vck/kabeltex/rekam/... daar.
Misschien een tip om metered connection aan te zetten bij Windows updates, dan hebben je klanten er minder last van.
Metered kan werken, echter kun je dan ook in situaties komen waarbij er geen updates meer plaatsvinden. Ook werkt uit mijn hoofd het downloaden van updates van andere pc's in het netwerk niet meer.

Metered is dus vooral een tijdelijke maatregel maar niet iets dat je contant wil gebruiken. Het is een beetje symptoombestrijding waarbij je een systeem ontwikkeld voor een verbinding met duur dataverbruik misbruikt om een andere tekortkoming op te lossen.

Het is dan verstandig om die tekortkoming op te lossen door bijvoorbeeld of wel centraal patch management uit te gaan voeren waardoor je minder bandbreedte kwijt bent, of bijvoorbeeld te voorzien in een snellere internet verbinding.
Je kunt in Delivery Opimizations > Advanced Options, de beschikbare bandbreedte voor updates instellen.
Als dit een probleem is bij klanten dan zou ik overwegen om interne update distributie te gebruiken via bijvoorbeeld Wsus. Dan haal je de updates maar 1 keer binnen en gaat de rest over het interne netwerk.

Windows 10 probeert dat ook zonder Wsus te doen via delivery optimization, maar dat gaat lang niet altijd optimaal, je ziet dan vaak nog steeds (veel) meer dataverbruik dan wanneer je de updates netjes centraal managed met een goed ingerichte policy.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 6 april 2020 09:04]

Maar goed, in de moderne wereld waarbij je laptops niet alleen wilt kunnen updaten als ze op kantoor zijn is iets als Delivery Optimization natuurlijk veel handiger dan een (lokale) WSUS server. Je moet natuurlijk Delivery Optimization wel goed configureren, zodat het ook echt de lokale peers gebruikt voor updates (misschien verschillende VLANs / subnets etc).
Dat kun je met een lokale Wsus server ook prima regelen voor zover ik weet. Al moet ik zeggen dat ik Wsus steeds minder gebruik, vaker SCCM al dan niet in combinatie met Intune. Maar als zoiets een wens is dan misschien kijken naar iets als Intune, al dan niet in Hybrid modus. Alles hangt uiteraard af van de wensen en het budget ;)

[Reactie gewijzigd door Dennism op 7 april 2020 22:59]

Excuses, ik bedoelde uiteraard Co-Management, dat noem ik nog steeds regelmatig Hybrid, ook al is Hybrid al een tijdje niet meer :)
Maar echt. Dit moet je als admin er ook direct uitslopen ... ja het schijnt te tweaken te zijn, jammer alleen dat het geen drol uitmaakt..
Nu die update notificatie nog uit kunnen zetten op de server versie. Dat is een ramp..... als iemand een tip heeft?? Een melding is prima, maar een full screen lock van de hele desktop is echt belachelijk!
Welke notificatie heb je het over? Heb je misschien een screenshot? Ik beheer vele Windows Server systemen, maar geen heeft een full screen lock van de desktop wanneer er updates klaar staan.
Er komt zo'n transparante overlay met blauwe balk met een tekst van ongeveer: "Updates available" Deze blokkeert de applicatie op de desktop en moet je weg klikken om verder te gaan, iets wat onder RPA niet mee overweg kan.
Ah die, dat ik zelf geen full screen lock screen noemen. Maar ik snap nu wel wat je bedoeld.
Nu weet ik zo niet wat RPA is, maar soortgelijke problemen (applicaties die er niet mee om kunnen gaan wanneer ze niet in focus staan) kom ik eigenlijk alleen tegen wanneer het systeem niet correct gebruikt wordt. Een Windows server systeem is er immers niet voor om constant een applicatie in focus te hebben. Applicaties horen als Service gedraaid te worden, met eventueel een grafisch frontend. Bij dat soort issues dring ik dus waar mogelijk aan bij de applicatie developer om ervoor te zorgen dat ze dit oplossen.

Mogelijk kun je die melding voor non-administrators hiermee verbergen: GPO: Computer > Admin Templates > Windows Component > Windows Update > Allow non-administrators to receive update notifications

Al weet ik niet zeker of je dat die melding ook verhinderd.

Voor Admins (en als bovenstaande niet werkt), kun je onderstaande methode gebruiken. Let wel, deze methode is niet officieel supported! Dus gebruik op eigen risico!
CMD (of batchfile) met "run as Administrator"

cd /d “%Windir%\System32”
takeown /f musnotification.exe
icacls musnotification.exe /deny Everyone:(X)
takeown /f musnotificationux.exe
icacls musnotificationux.exe /deny Everyone:(X)
Terugdraaien:
cd /d “%Windir%\System32”
icacls musnotification.exe /remove:d Everyone
icacls musnotification.exe /grant Everyone:F
icacls musnotification.exe /setowner “NT SERVICE\TrustedInstaller”
icacls musnotification.exe /remove:g Everyone
icacls musnotificationux.exe /remove:d Everyone
icacls musnotificationux.exe /grant Everyone:F
icacls musnotificationux.exe /setowner “NT SERVICE\TrustedInstaller”
icacls musnotificationux.exe /remove:g Everyone

[Reactie gewijzigd door Dennism op 6 april 2020 10:08]

Bedankt. Voor de info. RPA is software welke automatisch "handmatig" werk doet, dus met applicaties werken via de Gui. Wij kunnen geen Windows 10 VM's draaien, alleen Server VM's. Dus in de Gui werken op een server is de enige optie voor ons.

Het 2e stuk had ik al gedaan, maar herstelt zich ook na een update helaas. De template optie ga ik nog eens proberen, ik dacht dat deze niet werkte. Onze RPA draait met de minimale rechten dus wellicht helpt de template dan.
Ik weet niet of je iets als SCCM gebruikt om je updates te managen, maar daar kun je prima iets mee maken dat deze batch file automatisch uitvoert na bijvoorbeeld een update of upgrade.
Ha nee, ik manage helemaal niets. Global IT bepaald welke updates worden gepushed naar welke machines. Ik moet deze alleen handmatig installeren en de machines rebooten wanneer dat mogelijk is. We hebben niet heel veel keus in alles helaas, dan was alles een stuk makkelijker geweest. Soms laten we een update een paar dagen wachten omdat de machines bezig zijn en als een RPA tool dan inlogt in de machine krijgt deze de notificatie dat er updates beschikbaar zijn en loopt deze vast. Hopelijk helpt de GPO aanpassing :)
Hier staan wat scripts waar je wel iets mee kunt denk ik: https://superuser.com/que...0-update-notification-osd
Windows 10 Server ... die versie ken ik niet. Ik denk niet dat Microsoft dit in de Windows Server software zo zal implementeren.
En op Windows 10 heb ik nog nooit een full screen lock meegemaakt. Alleen notificaties.

[Reactie gewijzigd door v42.net op 6 april 2020 09:53]

Wat ik in het verleden wel eens gehad heb bij zo'n grote update. Is dat je een paar opties had. Alleen downloaden en downloaden + installeren.
Dan koos ik alleen downloaden. Kwam je weer van je pauze, was Windows ook maar begonnen met installeren omdat je na de download een pop up kreeg waar je binnen 1 min op moest reageren anders werd de update toch geinstalleerd... Zucht. Ik kies toch niet voor niets voor alleen download en blijf dan niet de hele tijd naar mijn scherm staren of de download al compleet is zodat ik nogmaals de keuze alleen downloaden moet maken.

Ik vind bij gewone updates het niet zo'n ramp wanneer deze wordt geinstalleerd bij afsluiten.
Het irritant is vooral dat bij de eerste herstart het soms heeeel lang kan duren voordat je systeem beschikbaar is omdat de installatie/configuratie weer verder gaat.
windowscentral.com/windows-10-version-2004-review#taskman o.a. temperatuur van GPU in taak beheerder, nice!.
Ik werk bij een non-profitorganisatie met wat oudere hardware (3e generatie i3/i5, met 4GB geheugen). Gelukkig werkt bijna iedereen op Linux en een enkeling op een Mac en dat gaat heerlijk vlot.

De vier Windows 10 machines leveren me telkens hoofdpijn op als er updates zijn. Zelfs de kleine updates duren echt ontiegelijk lang en ondertussen doorwerken is echt geen optie.

Je kunt vast allemaal mooie argumenten bedenken waarom Windows update best OK is en waarom jij er nooit problemen mee hebt, maar het feit wil dat op dezelfde hardware Linux letterlijk binnen enkele seconden updates installeert. Automatisch. Zonder notificatie. Terwijl je werkt. Zelfs een major upgrade van Debian 8 naar 9 duurt hooguit een halfuur op de oudste machines. De Macs doen het ook prima wat dat betreft. Dan heb je het als MS toch echt wel een beetje slecht voor elkaar vind ik. Daar gaat zo'n nieuwe notificatie niets aan veranderen.
Ben helemaal met je. Sinds 2 jaar werk ik alleen met Linux, Fedora. Heb dual boot omdat ik soms ff windows nodig heb en voor mijn steam racegames. Elke keer als ik boot in Windows na een paar weken kan ik wel een kan koffie zetten. Drama. Dan weet ik opeens weer waarom ik overgestapt ben.
De manier van updaten bij Windows blijft toch één van de grote frustratiepunten bij mij. Thuis zo goed als alles over op chromebook. Daar krijg je melding over update, eens herstarten en 30 seconden later ben je up to date en kan je gewoon verder waar je was gebleven.
Velen durven de Windows updates gewoon al niet starten omdat de kans groot is dat je een half uur op een scherm zit te kijken waarop staat: pas op, schakel uw computer niet uit
Dat gebeurt echt vrijwel nooit meer. Bij normale updates zal de herstart tegenwoordig vaak maximaal een minuut of 2-3 langer duren op een courant systeem dan een normale herstart.

30 minuten doet mij denken aan of wel een versie upgrade (2x per jaar), daar zit inderdaad wat meer werk in.

Of dat er een systeem gebruikt wordt dat niet voorzien is van courante hardware.

Verder kun je de updates prima managen zodat deze geïnstalleerd worden op een moment dat je niet in de buurt van een PC bent, zodat je er helemaal geen last van hebt. Mijn privé machines laat ik bijvoorbeeld tijdens kantoortijden updaten wanneer ik aan het werk ben.
De kans is groot? 2 updates per jaar duren langer dan de rest. Elk jaar zijn er 12 geplande updates, met af en toe een hotfix erbij. 16% kans dat het wat langer duurt (een half uur herken ik zelf niet) noem ik geen grote kans.
Daarnaast kun je van te voren weten of het een major update is (zoals in deze post beschreven) of een kleine QOL update.
Dat komt omdat Chrome os dacht ik de updates installeert op een 2e systeem. Hoelang dat updaten duurt weet ik niet, maar dat kan ook prima meer dan een paar minuten zijn bij grote updates. Als je reboot start het apparaat op in dat 2e systeem. En zo schakelt het steeds heen en weer.
Dan doet Windows het juist nog sneller, die is op mijn laptop gemiddeld 1 minuut bezig, en dan ben ik ook al weer ingelogd en aan het werk. En dat zonder dat a/b systeem. Bovendien hoef ik voor de meeste updates niet eens opnieuw op te starten, vrijwel alleen bij grotere updates. De kans is vrij klein dat ik een half uur op een scherm zit te kijken waarop staat: pas op, schakel uw computer niet uit.
Wat een onzin. Ik vind 30 seconden nog lang klinken voor een update! Kwestie van een SSD installeren in je laptop of PC en gewoon goed je update-beleid instellen. Nooit een ongewenste reboot, en als je moet rebooten ben je snel weer online. Leuk dat jij over bent naar een Chromebook voor alles, maar dat werkt niet als jij meer doet dan alleen beetje browsen en niet afhankelijk wilt zijn van Google.
Handig als je een desktop hebt.

En Windows kan zélf prima detecteren of 'ie aan de netstroom zit of niet, dus ook dáár is het nogal overbodige schermvulling.....
De animatie zal er zijn om de gebruiker eraan te herinneren dat het apparaat aan het netstroom moet zitten voordat de update installatie gestart wordt door Windows?

[Reactie gewijzigd door Caayn op 6 april 2020 09:05]

Maar.. Windows wéét wanneer een device aan de stroom zit. En als de accu >80% zit kan ie veilig beginnen aan het updaten. Dus waarom nog een overbodige animatie die je halve scherm vult?
Het zou best kunnen dat die melding dat alleen doet als de laptop niet aan netstroom is aangesloten.
Als de accu >80% wil dat niet zeggen dat ie veilig kan updaten. Er zijn zat laptops die het geen 10 minuten volhouden op 100%. Als ik een laptop had met een slechte accu wordt ik liever nog eens herinnerd dat ik de laptop aan moet sluiten dan dat die er vanuit gaat dat het gewoon kan boven 80%.
Juist, maar Windows kan ook de intelligentie uit de batterij uitlezen en de gebruiksduur berekenen ;) en bovendien, als je de computer al van de stroom haalt op het moment dat die melding verschijnt klap je 'm waarschijnlijk óók dicht dus begint die update sowieso niet omdat laptops dan doorgaans op standby gaan..

Maar goed, dat is slimmigheid die nog wel 3 jaar op zich laat wachten vrees ik. Elk random batterytooltje kan de huidige capaciteit uitlezen tov. de designcapaciteit, maar Windows snapt dat nog niet zo goed.

Afijn, het lijkt me vooral van belang op systemen waar daadwerkelijk een accu in zit. Hoop dat Windows dan wél zo snugger is om te bedenken dat die waarschuwing bij desktops niet perse nodig zal zijn.
Dan moet de batterij nog wel de juiste data doorgeven.
Bij mijn oude laptop is 1 cel kapot. Dan springt die bij 20% eigenlijk gelijk naar uit. De andere 80% loopt langzaam leeg en daar baseert Windows de tijdsduur op. Echter, zogauw hij bij de laatste cel aankomt is die tijd niet meer betrouwbaar. Zogauw het popup komt van 10% heb ik nog 3 seconde om de stekker erin te steken :P
Tsja. Er zijn altijd wel uitzonderingen natuurlijk.. Op zich is de melding ook wel logisch, maar zó groot en nadrukkelijk is m.i. wel een tikketlje overdreven. Het valt bij mij een beetje in de categorie "Proces <x> is gestopt. Herstart het proces en probeer opnieuw" (onder het motto "als je ziet dat het proces gestopt is en je geeft advies hoe het op te lossen is, doe dat dan lekker zélf!" .. dingen van dergelijke strekking dan..)

Desktops zijn altijd aangesloten op de stroom, die krijgen die melding dus sowieso niet lijkt me?
Bij mij ook, maar dan al bij 20%, daarom laat ik hem bij 40% al een waarschuwing geven. :/
Mogelijk om mensen eraan te herinneren dat die aan de stroom moet blijven tijdens de update. Daarnaast is 80% bij laptop A niet 80% bij laptop B. Genoeg oude laptops in omloop met een matige accu die het op 80% nog geen 30min volhouden.
2004 is het build nummer waarin deze wijziging wordt toegepast.
Het blijft een zeer verwarrend nummer. 10.20.4 of iets zoals dat was inmiddels een stuk duidelijker.
Wat is er verwarrend aan Versienummer + Buildnummer.

Het systeem waar ik nu op werk heeft bijv. Windows 10 versie 1909 Build 18363
Straks ga je dan bijv. Windows 10 2004 Build xxxxx krijgen.
En later dit jaar bijvoorbeeld Windows 10 2009 Build yyyyy

@martijn86 2004 is imho niet het buildnummer, maar het versie nummer.
Verwarrend is dat de versienummers op jaartallen lijken. Waarom niet gewoon 2019-09, 2020-04 en 2020-09?
Microsoft maakt er een potje van. Met alles. Aanduidingen van Windowsversies: namen, jaartallen of nummers, dwars door elkaar, net hoe hun pet staat. En het interne nummer is vaak weer anders. Outlook vs. Outlook Express. Windows Security Essentials heet nu Windows Defender, dat was eerst iets anders.
Nou, Windows gebruikt dit systeem nu al sinds 2015. Dus als je het nu nog verwarrend vind...
Het was pas verwarrend geweest als ze het release 2003 hadden genoemd.
“ Eagle-eyed Windows Insiders will notice that that as of this build, 20H1 officially shows it is version 2004. We have chosen to use 2004 as the version to eliminate confusion with any past product names (such as Windows Server 2003).”

Pas sinds vrij kort geleden dat dit een issue is natuurlijk. https://blogs.windows.com...9033/#Vvs5H2t0b0Mb7IzW.97
Het is toch een redelijk gangbare manier om versies te nummeren, bij jou versie zal er veel meer onduidelijkheid zijn over 10.20.1 en 10.20.10
Zeker als je bedenkt dat de versie "201" en "2010" is. Als ik jou versienummering zie denk ik meteen aan de structuur: Major.Minor.Bugfix.
Windows is tegenwoordig net ubuntu qua versienummers. Super duidelijk. YYMM (YY jaar) MM (Maand) +/- wanneer die klaar is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee