HMD gaat data van alle Nokia-smartphones opslaan op Google-servers in Finland

HMD gaat activatie- en prestatiegegevens van Nokia-smartphones opslaan op Google Cloud-servers in Finland. De fabrikant doet dat naar eigen zeggen om de veiligheid te waarborgen en te voldoen aan de gdpr. Ook zou het tot snellere updates leiden.

HMD begint met het opslaan van de gegevens van de Nokia 4.2, 3.2 en 2.2 op de Finse servers. Later wordt daar ook data opgeslagen van oudere modellen, nadat die een upgrade naar Android 9 hebben gekregen. Het lokaal opslaan van de gegevens gebeurt in samenwerking met Google Cloud en CGI, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het verzamelen en analyseren van data. In 2020 moet alle data van Nokia-smartphones op de Finse Google Cloud-servers staan.

HMD spreekt over de opslag van activatie- en prestatiegegevens van zijn smartphones. Het gaat dus niet om de opslag van bijvoorbeeld foto's of andere eigen bestanden die Nokia-gebruikers ergens online opslaan. HMD stelt dat het lokaal opslaan van de gegevens van de Nokia-smartphones ook zal resulteren in het sneller uitbrengen van verbeteringen naar de toestellen. Daarmee lijkt de fabrikant te impliceren dat software-updates en -upgrades sneller uitkomen, maar hoe dat precies zit, is onduidelijk.

In maart kwam naar buiten dat gegevens van Europese Nokia 7 Plus-toestellen naar een server van China Telecom werden gestuurd. Volgens uitleg van HMD destijds ging dat om een fout en wordt activatiedata voor in Europa verkochte toestellen naar een AWS-server in Singapore gestuurd. Daar komt nu dus verandering in.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-06-2019 • 16:11

67 Linkedin Whatsapp

Reacties (67)

67
64
34
1
0
20
Wijzig sortering
Waarom moet er data worden opgeslagen over hoe ik m'n toestel gebruik?....
HMD heeft afstand gedaan van het toestel nadat ik het aankoop bedrag betaald heb.
Als ik er andere firmware op wil van HMD dan is dat wel een legitiem contact moment, niet een dagelijkse check of alles nog OK is oid.

Het wordt hoog tijd voor een toestel waar de "eigenaar" ook "in control" is.
Ik denk dat er wel telemetrie wordt opgeslagen om de software te kunnen verbeteren en fouten op te kunnen sporen die misschien niet naar voren komen bij een gebruiker. Dat kan echter prima anoniem
Maar gebeurd dat ook?... Wat meer openheid van zaken mag best.
(En moet mogelijk ook ihkv AVG).
Je krijgt toch ook altijd de vraag of je het goed vind als ze deze data versturen? Standaard bij de installatie wizard
Ik denk dat er wel telemetrie wordt opgeslagen om de software te kunnen verbeteren en fouten op te kunnen sporen die misschien niet naar voren komen bij een gebruiker. Dat kan echter prima anoniem

Klopt, omdat ik zelf bij een concurent gewerkt heb kan ik wel enigsinds gokken wat men opslaat. Waarschijnlijk gaat het om data als welk model geactiveerd wordt in welk land met welke provider - en bij dual SIM welke providers en hoeveel % dual SIM gebruikt. Maar ook welke telefoons actief zijn na activatie en welke wel of niet welke update genomen hebben. Dat is data die een telefoon OEM graag wil weten.

Dat is ook handig bij updates, want je weet welke updates je moet priotiseren en welke bugs eventueel minder relevant zijn (bug met provider X in land Y, terwijl slechts 0,0001% van de gebruikers daar zitten etc). Als blijkt dat in een bepaalde regio update X niet vaak genomen wordt is dat bijvoorbeeld een signaal. Wellicht dat er iets fout gaat met de updates in die regio. En zo kun je ook weten welke oudere modellen nog in gebruik zijn na U jaar.

Vervelende is echter dat bij veel van deze data de grens tussen persoonsgevoelig en anoniem inherent flinterdun is. Dus ook al zou je helemaal oprecht je aan alle privacy wetgeving willen houden, je moet goed oppassen de wet niet te overtreden.
Vervelende is echter dat bij veel van deze data de grens tussen persoonsgevoelig en anoniem inherent flinterdun is. Dus ook al zou je helemaal oprecht je aan alle privacy wetgeving willen houden, je moet goed oppassen de wet niet te overtreden.
Wat dat betreft goed dat ze de data in Finland gaan opslaan i.p.v. Singapore waar het nu gebeurd. Dan valt het gewoon onder toezicht van de autoriteiten hier.
Dat valt het daar ook natuurlijk, al heb je gelijk dat het in Finland makkelijker te handhaven/controleren is.
Ik mag toch hopen dat je als Tweaker weet dat je software slechts in licentie krijgt. Je bent nooit de eigenaar van de software.
Licentie geeft nog steeds geen recht op meekijken. Ik heb geen licentie afgegeven voor gebruik van "mijn" data of data over mij.
Je hebt niet een licentie in een telefoon er zitten er vermoedelijk een paar duizend licenties in.
(afgedwongen via patenten etc. zoals ARM instructie set, het gebruik van capacitief touch screen, etc. etc.) Het feit dat je en een ARM chipset gebruikt maakt nog niet dat je gelijk alle gegevens zou moeten afstaan oid.
Je gaat er mee akkoord bij het eerste gebruik van uw toestel, best eens de algemene voorwaarden en privacybeleid lezen voor je accepteert :)
Ehm ik ga lang net met alles daarin akkoord en neem daar dan ook maatregelen voor.
Ir root m'n toesten en er verdwijnt daarna ook het nodige.
Dmv. blokada zijn er ook de nodige sites die niet meer bereikbaar zijn.

Maar ik ben bezig met een toestel dat geen Android gebruikt..., en nee het is geen iPhone.
Draag je dan ook een aluminium hoedje? Betaal je alles cash? Leef je of grid? Want daar kunnen ze ook data uithalen.
Ik heb even gevoeld, maar geen hoedje, dus ook niet van aluminium..
Cash betaling: ja waarom niet? Alles cash: niet nodig? Alles Pin? m.i. niet wenselijk.

Ik gebruik waar ik akkoord mee ga, waar ik niet blij mee ben zal ik inperken en afschermen waar mogelijk.

Ik ben dus gebruiker van software die daarbij effectief helpt: w.o. blokada en umatrix
Dat sommige sites niet werken.. tja dan heb ik er blijkbaar ook niets te zoeken. of wordt ik ergens anders klant.
Of dat sommige sites slecht kunnen tracken.. niet mijn probleem.
Ja maar ze verzamelen op vele andere manieren ook data. Tenzij je ergens in een hutje woont in de bossen zonder enige aansluitingen zullen ze altijd data verzamelen van u
Het is al een tijd geleden dat ik een Android toestel gehad heb maar toen ik die gebruikte werd naar mijn herinnering gewoon netjes gevraagd of ik prestatiegegevens wou versturen en kon ik dat ook gewoon later deactiveren. Prestatiegegevens en 'opslaan hoe een apparaat gebruikt wordt' zijn ook niet echt helemaal hetzelfde.
Ik heb momenteel geen HMD toestel maar ik zal eens navragen bij iemand die er een heeft of dat gevraagd wordt... en of het instelbaar is.
De opt-out is er nog steeds.
Had opt-in moeten zijn natuurlijk.... maar goed. Thnks.
Vind jij :p

Ik vind dat je best mag opletten ;)
Be opt-out is er altijd de eerste keer dat er wel iet gemeld wordt waarna je vervolgens de volgende kunt wiegeren. Bij opt-in is er geen transmissie zonder toestemming.

Er is dus een groot verschil tussen opt-in en opt-out.
Waarom niet bij een EU cloud aanbieder of bij eigen server ?
Ik denk dat het goedkoper / veiliger is qua back-up ipv ''EU cloud etc.
Er is geen enkele reden waarom een Europese aanbieder niet even goedkoop of veilig kan zijn. Ook in Europa hebben we enkele grote spelers. En als privacy je bezorgdheid is dan moet je net niet met een Amerikaans bedrijf willen samenwerken aangezien zij ook moeten voldoen aan Amerikaanse wetgeving en die stelt dat alle data van een bedrijf dat in de VS zaken doet onder de jurisdictie van de VS valt, ongeacht waar deze data is opgeslagen.
Is er ook niet en ze willen zelf ook zo min mogelijk betalen. Daarom hebben ze waarschijnlijk een aanbesteding uitgeschreven, en de offerte van Google had het laagste bedrag. Wellicht interessant (maar dat krijg je nooit te horen) welke (Europese) partijen nog meer hebben meegeschreven.
Volgens het oorspronkelijke artikel wegens eerdere ervaringen met Google en vanwege de groene stroom. Veel mensen geven er niet zoveel om maar voor mij altijd al een reden geweest om voor hmd/Nokia te kiezen.

“As Google matches 100% of its global, annual electricity use with renewable energy, the Google Cloud Platform doesn’t just meet HMD Global’s software and data needs, it also ensures the solution is fully sustainable, deepening our investment in the future,” adds Eva Fors, Managing Director, Google Cloud Northern Europe"
Na de aanbesteding gaat idd het marketing team aan het werk om de keuze puur altruïstisch te maken.
Nouja, iedereen mag z'n eigen conclusies trekken, toch?
Het probleem zit hem in het feit dat je wellicht jezelf een goed gevoel geeft door te geloven dat Google voldoet aan de eisen en zo de wereld redt of minder hard om zeep helpt, waar @Redstone cynisch (wel terecht) opmerkt dat je dan (misschien) gevallen bent voor de marketing achter het hele verhaal.
Niet alleen Google, maar ook Nokia en hmd hebben nog iets van een milieu policy en arbeidsomstandigheden. Of het iets waard is laat ik in het midden, maar ik kan het toch waarderen.
Je doet twee aannames die ik best raar vind. Wat is het best mogelijke aanbod? Het goedkoopste? Hoe zou Google de goedkoopste kunnen zijn als er zat andere partijen zijn die niks om het milieu geven en puur op de winst investeren? schaalvoordelen wellicht. Hoe weet je dat de Chinezen niet ook maar iets geven om het milieu?
Hoe weet je dat de Chinezen niet ook maar iets geven om het milieu?
Hun visie op (de productie van) voedsel bijvoorbeeld. Chinezen hebben een bekend gezegde "We eat everything with four legs except the table, and we eat everything with wings except an airplane".
Bijzonder gezegde. Best ironisch dat er een vliegtuig in wordt genoemd. Ik probeerde min of meer te vertellen (ook in andere comments) dat de regering van China op vele fronten vanuit hetzelfde oogpunt als Google handelt, alleen is China een overheid en Google een particulier bedrijf. Milieu zal hen allebei een worst zijn, het gaat om winst en het verkooppraatje wat daar om heen hangt. Om dat verkooppraatje kracht bij te zetten moeten ze wel "klimaatneutraal" handelen. Er wordt in geïnvesteerd omdat het sociaal wenselijk is (Google), omdat het winstgevend is of kan zijn (beide), omdat het de norm wordt en als laatste omdat er ooit geen fossiele brandstoffen meer zijn. Ik weet niet of ik het met je eens ben; dan maar enigzins neutraal zijn denk ik.

Toevoeging:
In het geval van China compenseert de groene energie de enorme hoeveelheid fossiele brandstof die verstookt wordt, om mee te blijven doen op het wereldtoneel, VN etc, moeten ze wel. Voorop willen lopen kan ook een reden zijn, voor beide.

[Reactie gewijzigd door rubenkemp op 19 juni 2019 07:14]

Er is geen enkele reden waarom een Europese aanbieder niet even goedkoop of veilig kan zijn.
Hoe weet jij nu wat voor aanbod Google heeft gedaan aan HMD :? Wellicht hebben ze van Google simpelweg financieel gezien een betere deal gekregen dan elders.

Vind het in ieder geval erg knap van je dat je zonder deze informatie kunt stellen dan een Europese aanbieder even goedkoop was geweest.
Nee je verhaal klopt niet meer. Aangezien HMD niet in USA is gevestigd maar in de EU. Moet Google zich daaraan houden. Dat is toch ook juist de hele commotie rondom data protection. Dat het niet buiten EU meer gehost mag worden. Daarnaast is toch zo bij google wanneer je voor storage betaald de beleidsregels anders zij .
Of bij een partij die geld verdient aan dergelijke data
Welke Europese IaaS aanbieders hebben we dan? Als bedrijf wil je natuurlijk niet een simpele VPS oid

Oprechte vraag want naast wat experimentele bedrijfjes ken ik geen groote partij waar ik m'n infra aan zou toe vertrouwen
vooral goedkoper en "good enough" omdat het een van Google's EU datacenter is

is schering en inslag in de industrie. Bedrijven gebruiken quasi enkel de grote cloud providers (Microsoft Azure, Amazon AWS en in veel mindere mate Google), maar eisen gewoon dat alle data in een EU datacenter (of in het geval van duitsland, duits datacenter) moet gehuisd worden.

Zo voldoen ze aan de regulatory requirements, maar krijgen ze toch de prijs en schaalvoordelen van de grote spelers.

[Reactie gewijzigd door DarkJack op 18 juni 2019 16:22]

Maakt voor de Amerikaanse wetgeving niet uit. Microsoft heeft die juridische strijd gevochten en heeft vorig jaar hun "europese" kant van Azure, Azure Duitsland, weer geabsorbeerd in de rest van Azure. Omdat ze zelfs door hun leuke contstructie, niet onder de Amerikaanse overheid uit konden komen.

Leuk dat het in de EU staat, maar juridisch staat het ook in de VS. Ongeacht fysieke locatie op onze planeet.

Alle Amerikaanse bedrijven hebben dit en Europa doet er niets mee. Beetje tegengas geven of bv Microsoft bijstaan. Nope.
Maakt voor de Amerikaanse wetgeving niet uit

Voor de Nederlandse/Europese ook niet.

Leuk dat het in de EU staat, maar juridisch staat het ook in de VS. Ongeacht fysieke locatie op onze planeet.

Juridisch meent Nederland dat ze data opgeslagen in Brazilie en Amerika gewoon kan opvragen bij de Nederlandse vestiging van Google/Amazon/Microsoft/etc.

Niet als sneer bedoeld, maar wat is je punt nu eigenlijk?

Wat men nu doet is de data opslaan in Finland, zodat mensen niet meer zeuren dat het in China staat (ook al stond het dus in realiteit deels in Singapore). Dat hele GDPR als reden opgeven is een beetje een wassen neus, want daarvoor hoef je zaken niet op te slaan in de EU. Wel denk ik dat Google en CGI meer ervaring hebben met de GDPR dan China Telecom, maar tov Amazon denk ik dat het wel meevalt. Dus hoogstens heb je het - begrijpelijke overigens - vertrouwen dat de Google medewerkers in Finland wat meer met EU privacy wetgeving ophebben dat de Amazon medewerkers in Singapore.
Tweakers: HMD gaat data van alle Nokia-smartphones opslaan op Google-servers in Finland
Dus voor mij geen Nokia smartphone, ik heb niet veel vertrouwen in Google, wil niet mij smartphone gegevens ergens op een cloud (server) hebben staan.
Elke smartphone laat gegevens over activatie en updates op op servers. iPhone, Samsung Android, Huawei Android en ook HDM. Elke!

En als HDM slim is, versleutelen ze het op zo'n wijze dat Google (of welke cloud provider dan ook) er niet bij kan. Een cloud provider is in feite een online harddisk. De maker van de harddisk hoeft zelf niet bij de data. Uiteraard weet ik niet of HDM inderdaad zo slim is op dit gebied... O-)
Daarom, en ik geloof er geen bal van als Google zecht dat ze er niks mee doen.
Zijn die er dan met de zelfde voordelen en prijs als Google/aws/azure ? Ik moet hem nog tegen komen
als je alleen naar prijs kijkt.
Je kan ook verder kijken, data weg bij amerikaanse bedrijven. Lekker in de eu houden by een eu bedrijf.
Ja welk bedrijf dan? Er is er geen een ongeacht de prijs de het zelfde aanbod van services heeft. Tuurlijk servers, object storage en databases kan je in de eu krijgen maar dam houdt het snel op.

AWS/azure/gce bieden zoveel meer

[Reactie gewijzigd door GrooV op 19 juni 2019 00:11]

Kip en ei verhaal he. Als je nooit begint komt er ook nooit iets.
Kip ei voor wie? Voor jou of voor Nokia?

Het probleem is dat de grote cloud aanbieders op dit moment zo'n grote voorsprong hebben dat die niet meer in te halen zijn.

En als je denkt dat zelf hosten op grote schaal goedkoper is dan raad ik je aan om deze twitter thread eens te lezen: https://twitter.com/Mohap...tatus/1102401615263223809 . En dat gaat dan over echt grote partijen, HMD valt daar in mijn inziens niet eens onder
Voor mij grappig jij hebt liever data bij de amerikaanse multinationals.

Wenselijk is dat niet, achterstand kun je inlopen en dat is waar de eu op in moet zetten willen ze op ict gebied in de toekomst nog iets betekenen. Dat is trouwens niet alles voor mij wenselijk het is uiteindelijk ook goed voor jou en andere eu inwoners.
Nee dat zeg ik niet, ik zeg dat er geen Europees alternatief is...
Waarom niet bij de Europese servers van Google.
Ook zij moeten zich houden aan de Europese regels omtrent data opslag.
Uit het artikel: HMD spreekt over de opslag van activatie- en prestatiegegevens van zijn smartphones. Het gaat dus niet om de opslag van bijvoorbeeld foto's of andere eigen bestanden die Nokia-gebruikers ergens online opslaan.

Welk stukje snap je niet?
wat precies valt onder activatiegegevens?
naam/adres/telefoonnummer/imeinummer etc?..of te wel dat is best vaag....zijn vraag is dus terecht.

Uitschakelen zou idd een optie moeten zijn.
Jouw data wordt nu opgeslagen op een AWS server in Singapore, dan lijkt het me al een stuk beter dat het nu in ieder geval op Europees grondgebied opgeslagen gaat worden...

Het gaat om activatie en prestatiegegevens, die zullen ongetwijfeld geanonimiseerd zijn.
Met Android weet Google toch al enorm veel van je?
Kan het gevoelsmatig maar beter in Europa opgeslagen zijn dan ergens anders.
Ze betalen een pak geld om voor deze gegevens opslag in te huren.

En als je niet blij bent...een Nokia 3310 van vele jaren terug is dan de optie voor jou.
Bijna Alle smartphones delen data met de producent. En er is inderdaad een opt out bij Android telefoons. Die vraag komt voor als je de telefoon in gebruik neemt. En duik anders even in de instellingen en daar kun je het ook uitzetten mocht je dat niet gedaan hebben.
Volgens patriot act kan Amerika gewoon bij de data. Elk bedrijf dat actief is in Amerika valt onder patriot act.
Zo min mogelijk van mijn data moet bij Google zit - da's dus brutte pech voor HMD - mijn volgende smartphone zal en moet onder linux draaien (liefst volledig in eigen beheer zonder veel bemoeizucht van de marker van die telefoon).
Koop gewoon een dumbphone als je zo paranoïde bent ;)
Anoniem: 315662
@calvinturbo19 juni 2019 09:09
Of waarom überhaupt een telefoon hebben, met een postduif weet hij pas echt zeker dat Google niks weet :+

Ben ook überhaupt wel benieuwd welke smartphone hij op het oog heeft met Linux er op, naar mijn weten niet veel telefoons die dat hebben, als het er al een is.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 315662 op 19 juni 2019 09:10]

Soms mis ik mijn Nokia N900 nog wel.. wat was die zijn tijd ver vooruit dankzij het Maemo-platform!
Hey, zoiets gebeurde ook nadat Nokia het Ovi platform, en waaronder ook de Ovi Store tot ziens zei. Na een half jaar was alle data weg, maar dan ook helemaal weg..
HMD moet nu alle bootloaders openen alleen dan de nokia 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee