Twitter verwijdert bijna 4800 accounts die banden hadden met de Iraanse overheid

Twitter heeft 4779 profielen verwijderd die gelinkt waren aan of direct aangestuurd werden door de Iraanse overheid. Volgens de microblogsite ging het onder meer om accounts die zich inlieten met discussies over Israël of nepnieuws publiceerden dat gunstig uitpakte voor de Iraanse staat.

Twitter classificeerde de geschorste profielen in drie groepen. De eerste set omvat 1666 accounts uit Iran waarmee in totaal zo’n twee miljoen berichten zijn verstuurd. "Het ging daarbij om nieuwsberichten die vaak gunstig uitpakten voor de diplomatieke en geostrategische visie van de Iraanse staat. Dergelijke manipulatie is een schending van onze richtlijnen", verklaart Yoel Roth, hoofd integriteit bij Twitter, in een blogpost.

Bij de tweede groep ging het om 248 accounts uit Iran die zich direct mengden in discussies gerelateerd aan Israël. De derde en laatste groep bestond uit 2865 Iraanse profielen van niet-bestaande personen die berichten verstuurden over politieke en sociale wereldwijde kwesties en Iran aangelegenheden.

Naast de duizenden Iraanse accounts verwijderde Twitter ook nog 130 Spaanse profielen. Die waren volgens Yoel Roth direct gelieerd aan de Catalaanse onafhankelijkheidsbeweging, en dan in het bijzonder aan de politieke partij Esquerra Republicana de Catalunya. Ze hadden vooral tot doel om informatie te verspreiden over het Catalaanse referendum. "Het netwerk omvatte nep-accounts die aangemaakt leken om de conversatie op niet-organische wijze te beïnvloeden", aldus Roth.

Het is niet voor het eerst dat Twitter accounts verwijdert die door middel van tweets indruisen tegen de gedragsregels van de site. In februari maakte het bedrijf bekend dat het sinds september 2018 ruim 2600 profielen heeft geschorst die gelinkt waren aan Iran, evenals 418 accounts die banden hadden met de Russische Internet Research Agency.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

14-06-2019 • 10:23

92 Linkedin Whatsapp

Reacties (93)

93
82
33
6
0
16
Wijzig sortering
Wat ik moeilijk vind aan berichten over Iran (en over veel andere landen) is dat er een enorm verschil is tussen de politiek en de mensen zelf. De bevolking van Iran is de dupe van een overheid die niet te vertrouwen is.
Anoniem: 181786
@GOTD14 juni 2019 10:49
Ervaart de bevolking van desbetreffende landen dat ook zo? En indien ja, is dat een minderheid of een grote meerderheid?

Vaak krijgen wij het nieuws nogal gekleurd binnen. Gekleurd met onze eigen kijk op zaken die men elders toch vaak heel anders kleurt.
Iran heeft een zeer progressieve bevolking. Met name de jongeren, maar ook oudere generaties kennen een activistische houding. Die revolutie was er niet voor niets. Maar ja, die vervelende Ayatollah's he...

De gekleurdheid zit hem er vooral in dat veel mensen denken dat landen in het Midden-Oosten allemaal zandbakken zonder vooruitgang zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 juni 2019 11:01]

Correctie: een deel van de bevolking is progressief. Een groot deel ook niet, dat merk je overal als je er bent. Chadors in overvloed, terwijl dat nergens verplicht is.
Je hebt wetten en je hebt normen. Als je je aan beide niet houdt, zitten er wel degelijk consequenties aan vast. In de steden zijn de jongeren in Iran vaker progressiever dan in afgelegen dorpjes, maar nog steeds is er een islamitische politie (ook wel "moreel politie" genoemd) die je van de straat af plukt en vraagt om een busje in te komen om je kleding aan te passen als het als vrouw niet genoeg afgedekt is. Overigens hebben vrouwen in Iran regelmatig te maken met zuuraanvallen, juist wanneer zij zich niet aan de dress code houden.

Edit: en jij claimt dat chadors nergens verplicht zijn, en toch claimt The Guardian het tegenovergestelde:
In Tehran, dozens of people showed solidarity with the victims in Isfahan by staging a similar but smaller gathering in front of the Iranian parliament (Majlis), calling on MPs to halt a bill which gives more freedom to the morality police and plainclothes militia in their crackdown on women with “bad hijab”.

“Isfahan doesn’t want Daesh (Isis), stop acid attacks,” Tehranis chanted, according to the opposition website, Saham News.

Women in Iran are required by law to be covered from head to toe but many defy the regulations by revealing their stylish hair or pushing the boundaries. In response, the morality police are regularly deployed in big squares and at public buildings cautioning women and asking them to bring their headscarves forward.
https://www.theguardian.c...st-over-iran-acid-attacks

Edit #2:
Overigens is Iran een van de meer progressieve landen in de Arabische wereld het Midden-Oosten als het om kleding gaat. Saoedi-Arabië is vrijwel het tegenovergestelde. Ik zou liever op vakantie gaan in Iran, dan Saoedi-Arabië.

Edit #3: en aanrader om te kijken: Onze man in Teheran: https://www.npostart.nl/onze-man-in-teheran/VPWON_1269140

[Reactie gewijzigd door Z100 op 14 juni 2019 21:15]

Ervaring uit eerste hand blijft toch het meest waardevol, zo blijkt maar weer.
Het is inderdaad absoluut wettelijk verplicht om je als vrouw te bedekken. Dat houdt in de praktijk vooral in: geen strakke kleding, en uiteraard het haar bedekken. In steden zie je het progressievere deel van de vrouwen lopen met hoofddoeken die zo'n beetje alleen het achterhoofd bedekken, dat is nog net toegestaan (hoewel sommigen het daar niet mee eens zijn, zie de zuur aanvallen). In diezelfde steden zie je echter ook veel vrouwen lopen gekleed in een chador (soort boerka maar zonder gezichtsbedekking). Dat is niet verplicht, dat is een keuze. Die kan uiteraard voortkomen uit bijv. sociale druk (en die druk komt uiteraard niet van progressieven), maar niet uit de wet.
Verder zijn de kledingvoorschriften wat het meest in het oog springt, maar het gaat natuurlijk veel dieper. Het beste beeld krijg je door met mensen te praten daar.

Mijn punt is, er is zeker een progressief deel van de bevolking, dat de randjes opzoekt en dat helemaal niks moet hebben van de ayatollahs. Er is echter ook een aanzienlijk deel dat ze wel steunt, en dat lijkt men weleens te vergeten.

En wat betreft je vakantieplannen: het is een absolute aanrader, zeker gaan! Weinig landen buiten Europa waar ik me zo veilig heb gevoeld ook.

[Reactie gewijzigd door dikkechaap op 16 juni 2019 18:47]

Lees je eens in, zou ik zeggen. Google is je vriend. Als elk comment een onderbouwing moet hebben 'op Tweakers'... je kunt ook zelf even wat moeite doen, of, nog beter, stel eens een eerlijke vraag. Dan krijg je waarschijnlijk ook eerlijk antwoord en dan ontstaat er een dialoog waar we allemaal wat aan hebben.

Man man man.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 juni 2019 11:51]

Anoniem: 181786
@Vayra14 juni 2019 12:30
Of je geeft bronnen waaruit zou blijken dat de gehele bevolking of iig de meerderheid progressief is. En wat bedoel je met progressief? Gelijke rechten voor man/vrouw?homorechten? Genderneutraliteit? Willen ze af van fossiele brandstoffen?

Progressief is nogal een containerbegrip waar van alles onder kan vallen.

Nederland schijnt ook ontzettend progressief te zijn als ik de media moet geloven. Toch stemmen de meeste mensen vrij conservatief en gedragen ze zich ook vrij conservatief.
Gááp. De vraagtekens leven bij jou en je verwacht dat ik met allerlei onderbouwing kom om jou van percentages te voorzien over de verdeling van bevolking? Waar roep ik dat de gehele Iraanse bevolking progressief is? De strekking van mijn eerdere post is duidelijk als je een klein beetje geschiedenis kent... Als jij denkt dat het anders is, kom JIJ maar met een bron die het tegendeel aangeeft. Dan hebben we het ergens over.

Wat je nu aan het doen bent is vooral, eigenlijk een beetje triest. Nogmaals: je kunt ook een legitieme vraag stellen ipv het zeikerige 'waar is je bronnetje?' en vervolgens gaan lopen jengelen over hoe progressief en de definitie ervan. Je reactie hierboven geeft ook al aan dat je vooral dat punt wil maken en de inhoud boeit je weinig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 juni 2019 20:43]

Anoniem: 181786
@Vayra14 juni 2019 20:44
Ik stel legitieme vragen. Te weten;
1; kan je aantonen dat de Iraanse bevolking progressief is?
2; wat is de gehanteerde definitie van progressief?

Maar op beide vragen heb je schijnbaar geen antwoord. Ook prima.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Iraanse_Revolutie
Effectief zat Iran in 1978 al op het pad van scheiding kerk en staat.

https://isgeschiedenis.nl...nprotesten-in-de-20e-eeuw

2: Iran, 1999
Studenten in Iran hadden persvrijheid en vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staan. Toen het Iraanse parlement in 1999 een wet goedkeurde die de persvrijheid verminderde en bovendien het kritische nieuwsblad Salaam verbood, kwamen studenten daarop in opstand. Een aantal dagen lang protesteerden de studenten overdag en keerden ze ‘s nachts naar hun slaapzalen terug zonder dat er extreem geweld had plaatsgevonden.

Dit veranderde toen op een nacht de (met de regering bevriende) Hezbollah studenten uit hun bed sleurden, uit het raam gooiden en hun bezittingen in de fik staken. De escalatie van de studentenprotesten en het politiegeweld dat hierop volgde draaide uiteindelijk op vrijwel niets uit. Demonstraties in een land zoals Iran, waar men weinig vrijheden genoot, bleven gevaarlijk. De studenten leerden van 1999 dat zij tevreden moesten zijn met minimale doelen, want bij teveel kritiek op de regering konden zij weer klappen met de gummiknuppel verwachten.


https://www.volkskrant.nl...niers-in-verzet~beaf957d/

Voldoende zo dan?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 juni 2019 20:53]

Zo ook voor België: Progressief in de zin dat onze LGBT-gemeenschap gelijkgesteld is aan anderen qua rechten etc... Progressief in de zin dat er steeds meer wordt gedaan op gebied van groene stroom en dat particulieren en bedrijven hiervoor aanmoedigingen krijgen van de overheid, progressief in die zin dat we onze ongebreidelde kritiek op staatshoofden mogen geven zonder angst op vervolging en repressie, progressief op vele vlakken...

...maar als ik dan kijk naar het overtuigend conservatieve en extreem-rechtse resultaat van de verkiezingen van 26 mei dan is daar niks progressiefs aan...

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 14 juni 2019 13:42]

@PinusRigida Laat links dat nu allemaal zo geweldig divers vinden zonder daarbij ooit "the elephant in the room", de islam, bij naam te noemen.

Je vergist je van vijand!
Het is hier natuurlijk compleet off topic maar bovenstaand meteen een paar voorbeeldjes van waarom alle nuance uit het debat verdwijnt, wooren als vijand, redeneringen als 'links vindt het allemaal geweldig'... De vraag die ik me soms stel is, wordt dit bewust gedaan, om het debat bij voorbaat te verzieken? Want op die manier zal er nooit iets bereikt worden.
Wat ik gerust kan toegeven is dat beide partijen dit doen, zowel links als rechts.

Persoonlijk kan ik gerust nuanceren en zien dat er een probleem is, zonder jou te hoeven herhalen, ik maak het zelf ook mee, ik werk 16 jaar in Schaarbeek, ik fiets door bepaalde wijken, ik zie en hoor veel en ik vind het zeker niet allemaal geweldig, geloof dat maar niet.

Maar waar gaat het om?

Het gaat om een partij die een paar populaire problemen, en laten we meteen de 'elephant in the room' benoemen: vooral migratie uitpikt omdat ze weten dat hun achterban hier (graag) op focust. Ze worden naar de mond gepraat en er wordt hen een gevoel aangepraat dat dit hét probleem is...

Maar die achterban is meestal niet zo goed met cijfertjes, ik vraag me werkelijk af hoeveel % van de rechtse en extreemrechtse kiezers effectief het partijprogramma van hun partij heeft gelezen én de moeite heeft gedaan om zich te informeren over de échte problemen.

Voor België
1,2 miljard SZ-uitgaven gaan per jaar naar Leeflonen, dat zijn àlle leeflonen, slechts een deel daarvan zijn de leeflonen van migranten en, slechts een deel dààrvan zullen profiteurs zijn, want natuurlijk zitten die er ook tussen.

Ter vergelijking: 19,6 miljard per jaar overheidsuitgaven gaan naar 'Algemeen bestuur' dat is het draaiend houden van de regeringen + lonen ministers etc... Wie waren ook alweer de profiteurs?

en nog eens fijntjes vermelden dat er tegelijkertijd jaarlijks(!) 30,4 miljard belastingsgeld gefraudeerd wordt door multinationals die in BE een (hoofd)zetel hebben en hun miljonairs-CEO's...

Maar oh neen, "de migranten!!" (terwijl de migratiestromen zelfs gezakt zijn de laatste jaren)

De échte problemen worden (bewust?) niet gezien, ze willen het niet zien, maar die Marokkaanse zoon van de buren met z'n BMW, dat schiet in het oog.

En terwijl wrijft extreem rechts zich in de handen want "de kiezers heeft altijd gelijk, toch?" en gaat centrumrechts nog wat meer hand-outs gunnen aan de grote bedrijven zoals 6%btw op energie waar het voor Pol en Miet natuurlijk 21% blijft... terwijl net die grote bedrijven de grootste verbruikers zijn.
(heb het dus niet over de kleine zelfstandigen en KMO's) En zijn de boetes voor belastingontduiking belachelijk laag want "jamaar, stel dat ze de winkel sluiten en naar het buitenland gaan..."

De rechtse kiezers, als je 't hen vraagt, zijn niet persé racistisch, ok, er zullen er zeker tussen zitten, maar een groot deel ook niet... Zij zijn het gewoon beu dat ze een leven lang werken voor een pensioentje om van te huilen, en dat ze langs alle kanten moeten betalen, dat opvang voor ouderen zo ontzettend duur is en ze op jarenlange wachtlijsten staan terwijl het in hun ogen voor migranten sneller gaat. En wat doen ze dan: in eigen voet schieten en kiezen voor partijen die de Sociale Zekerheid nog wat meer willen uithollen.
Noem het gerust behoudsgezind, ik noem het dom.
Voor een groot deel zijn we het eens hoor... ik wil privé gerust de discussie verder voeren maar hier zijn we te hard offtopic.
Idd... Komt erop neer, vind ik, dat beide partijen eens wat meer nuance mogen aanbrengen in hun ideologie. Niet iedereen die links is houdt onvoorwaardelijk van alles wat multicul is, niet iedereen die rechts is, sympathiseert met Nazi's. Maar beiden verwijten ze elkaar net dat.
Dit baseer ik om twee bronnen. Ik ken iemand die daar al haar hele leven woont en die dit mij verteld. Ook is er een zeer interessante Youtube serie over gemaakt die eigenlijk alles bevestigd wat zei zegt.

Mocht je op de vrijdag middag je vervelen: https://www.youtube.com/watch?v=HgEqlOFs56Q
Anoniem: 181786
@GOTD14 juni 2019 11:00
Dus je hebt 1 bron die vanuit persoonlijke ervaring verteld en een YouTube kanaal die het bevestigd. Persoonlijk vind ik dat weinig.

Om even een vergelijk te maken, in Nederland wordt ik overspeeld met bronnen die Trump een waardeloze president vinden en de indruk wekken dat heel het volk in de VS die mening heeft. Andere verhalen hoor ik niet via de media en de social media kanalen die ik bekijk. Tenzij van vrienden die er op rondreis zijn geweest die een heel ander beeld geven van de bevolking en hun denkbeelden.

Evengoed in ons eigen land, het zijn maar een paar regio's waar de publieke opinie gepolst wordt. Die is echter zelden representatief voor de provincie waar ik in woon en de omliggende provincies.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 181786 op 14 juni 2019 11:03]

Wanneer is in die zin iets wél representatief voor jou? Met andere woorden.. je eigen mening wordt dan nog altijd gevormd op basis van het gevoel wat je hebt bij bepaalde bronnen. Dus voor jou kan de aarde evengoed plat zijn.

Nu zeg je dat die twee bornnen van GOTD te weinig zijn, maar tegelijk zeg je dat de vele bronnen w.b. Trump ook niet representatief zijn en die paar bronnen van vrienden er misschien wel toe doen.

Kortom.. je maakt van elke discussie op die manier dood, want alles kan waar of niet waar zijn ;-)
Anoniem: 181786
@DeCo14 juni 2019 12:25
Kortom.. je maakt van elke discussie op die manier dood, want alles kan waar of niet waar zijn ;-)
De wereld is dan ook niet zwart/wit. Ik snap dat het voor sommigen vervelend kan zijn en dat nuance moeilijk is, laat staan je mening moeten herzien.

Gelukkig hoef ik niet overal een mening over te hebben of erover vormen. Nieuwsvergaring is geen wetenschap. Een portie gezond verstand en wantrouwen kan geen kwaad bij het tot je nemen van het dagelijkse nieuws.
Mbt Trump herken ik zeer zeker wat je zegt. Als ik Amerikanen spreek dan zijn die een heel andere mening toegedaan over POTUS. Maar er zijn er ook genoeg die echoen wat de gemene deler hier ook roept over de man.

En als je het los van politiek en meer vanuit principes en idealen bekijkt, is het natuurlijk de grootste loser ooit. Maar dat is ook heel erg West-Europees, die benadering. Velen zijn pragmatischer ingesteld (en dat snap ik ook heel goed...). Kijk naar hoe de EU acteert, met opgeheven vingertje in de aanslag, dat is tekenend. En ik durf te zeggen dat dat ons zowel sterker maakt als belemmert.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 juni 2019 11:06]

Anoniem: 181786
@Vayra14 juni 2019 11:06
Dan doe je de aanname dat alle principes en idealen universeel zijn. Dat is niet zo.
Universeel zijn ze wel. Een ideaal als eerlijkheid of betrouwbaarheid bijvoorbeeld betekent overal hetzelfde. Als je liegt dan ben je dat niet. Wat verschilt is in hoeverre mensen daar waarde aan hechten - en dan vooral in daad, niet in woord. Velen roepen heel principieel te zijn maar dat komt ze niet altijd goed uit, en dan zijn er opeens allerlei uitzonderingen mogelijk.
Slaag krijgen omdat je je niet van het geslacht voelt als waarmee je geboren bent is soms oke? Nee, dat je het nooit. Weet je waarom? Omdat principes universeel zijn.
Evengoed in ons eigen land, het zijn maar een paar regio's waar de publieke opinie gepolst wordt. Die is echter zelden representatief voor de provincie waar ik in woon en de omliggende provincies.
Het zou toch niet heel moeilijk moeten zijn om uit deze bubbel te stappen? Er zijn genoeg kanalen die andere meningen verkondigen.
Evengoed in ons eigen land, het zijn maar een paar regio's waar de publieke opinie gepolst wordt. Die is echter zelden representatief voor de provincie waar ik in woon en de omliggende provincies.
Waar baseer je dit dan op? Kun je dit dan onderbouwen met bronnen?
[...]
Waar baseer je dit dan op? Kun je dit dan onderbouwen met bronnen?
Voorbeelden te over. Ik woon in Gelderland en word kotsmisselijk van het feit dat 90% van het nieuws vanuit het Westen komt. Alsof dat de realiteit is. Ik moet smakelijk lachen om alle 'problemen' die men daar zegt te hebben (drukte, criminaliteit, enzovoort)... Maar word er minder blij van dat de rijksoverheid daar ook beleid op invoert dat hier ook gaat gelden.

Ander voorbeeld: Zwarte Pietendiscussie. Een bus met boze Randstad mensen gaat naar het Hoge Noorden om te protesteren. Dat liep even anders...
Anoniem: 567346
@Vayra14 juni 2019 12:11
Maar dit zie je dus overal ter wereld. Het verschil tussen stedelingen en daarbuiten. Waarbij stedelingen toleranter, opener en progressiever zijn ( en ja er zijn vele uitzonderingen). Erdogan, Trump, Putin, religieuze leiders etc. die komen allemaal aan de leiding door de achterban op het platteland.
Deze onbetrouwbare regering hebben ze dankzij (ja, daar zijn ze weer) de VS.
Die hebben Iran bestolen van een democratisch gekozen president en een gehate Shah in de plaats gezet.
Het is geen wonder dat de Iraniërs de VS niet vertrouwen en er een terechte hekel aan hebben.
En ook nu weer loopt de VS te zieken. Het verbaast mij dan ook dat Twitter nu Iran aanpakt en trollen in de VS die nep nieuws verspreiden over Iran gewoon met rust laat.
En over de apartheidsstaat, agressor en historische vergissing Israël wil ik al helemaal geen woord vuil maken. Dat zou zonde van speeksel en de lucht zijn.

[Reactie gewijzigd door rwa66 op 14 juni 2019 14:09]

Dus moeten voor bepaalde partijen onwelgevallige berichten maar weggemoffeld worden onder het mom van Iraanse propaganda?
Die wel. De bewezen leugens van de oranje idioot mogen wel. Die ook tegen de regels van twitter in gaan.

Maar onder het mom van belangrijk figuur mogen die dus wel.

Leugens zijn leugens, die gek moet verbannen worden van twitter
Waarom zou je verdraaien van onweerlegbare feiten een wereldwijd platform moeten geven?
Over welke onweerlegbare feiten heb je het eigenlijk? Weet jij precies wat er verwijderd is?
Voorstellingen van zaken geven waarbij bewust delen worden weg gelaten om beelden te laten ontstaan die niet overeenkomen met de feitelijke realiteit, dat is zo ongeveer de definitie van propaganda.
Amerikanen zijn daar meesters in, is het niet? ;)
Anoniem: 427069
@GOTD14 juni 2019 10:52
De bevolking van Iran is de dupe van een overheid die niet te vertrouwen is.
Off-topic: Dit is zo'n beetje overal wel aan de orde.

On-topic: als Twitter echt dit soort situaties wil voorkomen, waarom vereisen ze dan geen twee-stapsverificatie en andere eenvoudig te implementeren oplossingen?
Hoe gaat beveiliging van accounts nepnieuws en manipulatie van de opinie verbeteren?
Anoniem: 427069
@benji8314 juni 2019 15:55
Doordat gebruikers echte informatie moeten opgeven of een extra handeling moeten doen mbv een extra apparaat of account is het lastiger om bots te automatiseren en is duidelijker te achterhalen hoe accounts worden gebruikt.
Uiteraard kun je de bevolking van een land niet vereenzelvigen met haar overheid. Maar het is een naïef om te denken dat de Iraanse overheid geen steun geniet onder de bevolking. Ik heb er zelf rondgereisd, en er is een tweedeling in de maatschappij. Net zoals in veel andere landen betekent dat dat een (aanzienlijk) deel van de mensen het wel degelijk eens is met het beleid van de overheid.
Hoe dat komt (cultuur, religie, propaganda) is een tweede.
Dat geld voor ieder land.
Nou oke, in sommige landen zijn de mensen zelf ook het slachtoffer van overheden in andere landen.
Ze zijn vooral de dupe van Westerse sancties en misinformatie.
Mensen die niet in het belang van de wereldwijde politie handelen worden van Twitter gebanned.
Grappig he, hoe opeens overal anti-Iran nieuws opduikt. Net alsof het zich als een 'olievlek' uitbreidt O-)

Trump timmert goed aan de weg met zijn herverkiezing, geholpen door oude vriend Bolton. House of Cards is er niets bij.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 juni 2019 10:58]

Je zou bijna gaan denken dat het gros van de media slechts tools zijn van hun eigenaren om hun doelen te verwezenlijken. O-)
Nee, ik denk eerder dat de Amerikaanse politiek door-en door verrot is, en dat de regering veel te veel macht heeft. Het systeem werkt maar matig, die checks and balances worden aan de lopende band lek geschoten met twijfelachtige benoemingen en achterkamertjes politiek. Een regering die om de zoveel tijd 'op slot gaat' omdat men niet meer fatsoenlijk de dialoog met elkaar kan aangaan.

Twitter wordt gewoon gebruikt en daar zal op de achtergrond zeker een mooie deal aan hangen. Er moet immers een keer winst gemaakt worden onderhand...

Ik heb meer vertrouwen in échte journalistiek dan in wat een oranje, zwarte of blonde kuif mij toeroept of wat zijn tegenstanders daarvan vinden...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 juni 2019 11:17]

Dat op slot gaan is juist het beste aan de VS.
Dan is er ten minste nog enige rem op het uitgeven van afgeperst geld.
Maar goed, in de praktijk maakt het weinig uit.
Anoniem: 100047
@Vayra14 juni 2019 13:50
Het is in zoverre verrot dat men een persoon als Donald Trump de meest machtigste functie ter wereld geven. Die vent is in staat om met de meest vredelievende persoon, die zelfs niet op een mier wilt stappen, ruzie te maken. Dit is de eerste president die ik ken die geen verbintenissen wil aangaan, maar iedereen in het harnast wilt jagen. En om het ontopic te houden: dit doet hij het liefst met Twitterberichtjes
Wederom een bericht over nepnieuws zonder concreet voorbeeld van hoe dat er precies uitziet.
Ben wel benieuwd naar wat ze zoal schreven. Zoals ik altijd benieuwd ben naar een voorbeeld van nepnieuws, maar het wordt nooit getoond.
zie speld.nl ;)

OT: heel goed van twitter om die onzin accounts te verwijderen. nepnieuws is helaas een ding. dingen mooier maken dan ze zijn, dat soort mensen mogen ze van mij oppakken en straffen.
Dus de account van D. Trump mag per direct geband worden?
Ach Twitter is een Amerikaans bedrijf dus die zullen niet snel overgaan tot het blokkeren van Amerikaanse accounts. In Iran is het hetzelfde als in andere landen een gedeelte gelooft in de overheid en een gedeelte wil de overheid weg hebben. In Iran is er een grotere vrijheid dan in Saoedi Arabië maar dat zijn vrienden van Amerika dus daar kan het niet fout zijn. Het is tijd dat Amerika ophoudt om de politieagent van de wereld te zijn, laten ze zich bezighouden met hun eigen problemen, die hebben ze genoeg.
Zo lang Iran Israel blijft aanvallen (via Syrie en de Palestijnen) zal de VS Israel blijven steunen. Binnenlandse vrijheid in Iran is niet de doorslaggevende factor.

Dan heb je ook meteen de reden waarom de VS Saoedi-Arabië steunt: dat zijn geen vijanden van Israel, ook al zien ze zichzelf als opper-moslims.
ik zie niet in wat Israel of de Palestijnen er mee te maken hebben. Twitter blokt alleen accounts die de regering van de VS weg wil hebben maar doen niets aan de Amerikaanse accounts.We hebben Amerika niet nodig als politieagent, ze hebben de afgelopen 50 jaar een puinhoop gemaakt van de wereld.
Ik snijd wat bochten af, maar..
  • Je hebt de spanningen tussen Israel en Moslimlanden.
  • Je hebt de spanningen tussen Soenni en Shia.
  • En daarnaast heb je de olieleiding gepland is om te leggen. Enkel gaat die ofwel onder de Perzische Golf (controle bij Saudi, USA), ofwel boven de Golf (controle bij Iran). En laat dit net de 2 partijen zijn die tov elkaar stonden in Syria, waar de pijplijn ook door moet, en die beide proberen de vriend van Turkey te worden (het is geen toeval dat zowel USA als Rusland hun wapensystemen verpatsen aan Turkey om Erdogan ter vriend te hebben)
Anoniem: 427069
@Wout01014 juni 2019 16:00
[Moet even keihard lachen]

Ik hoop dat die eerste zin sarcastisch was, anders ben je niet op de hoogte van wat er daadwerkelijk gebeurd. Twitter blokkeert iedereen waar ze het niet mee eens zijn, inclusief Amerkiaanse accounts. Er gaat nu vooral een banhammer rond tegen conservatieven.
Niet pro of anti de Israelische staat, maar Yoel Roth klinkt opvallend Joods...
Twitter is dan gelukkig ook absoluut niet een biased bedrijf :+
Ik snap dat Iran geen verschil maakt tussen een Israeli en een jood, maar zullen wij dat wel doen?

Kan je daarna verder uitleggen hoe Israël invloed uitoefent op het beleid van Twitter.
De clash tussen Israël en omringende Arabische landen is vooral een clash tussen Joden (religie) en Moslims (religie).

In die positie bij een social media platform als Twitter zal iedereen bewust of onbewust zijn eigen focus hebben, en ik probeer aan te geven dat het dus mogelijk is dat Yoel Roth die focus op anti Israël berichten heeft. Mogelijk dus, ik zeg niet dat het zo is, enkel dat het mij opvalt bij het lezen van het artikel.

Verder heb ik het nergens over invloed uitoefenen door Israël gehad, dus weet ik niet waar je dat vandaan haalt.
Toevallig, nu met die olietankers en beschuldigingen dat Iran erachter zit.
>> "Het ging daarbij om nieuwsberichten die vaak gunstig uitpakten voor de diplomatieke en geostrategische visie van de Iraanse staat. Dergelijke manipulatie is een schending van onze richtlijnen"
Hmmm... Gaan accounts die datzelfde doen maar dan voor de USA ook gebanned worden?
Vast niet.
Genoeg accounts die dat doen, maar je hoeft niet dezelfde regels te hanteren voor personen en bots.
Het probleem is dat Twitter en Facebook nogal selectief te werk gaan als het aan komt op het aanpakken van organisaties namens regimes. Prima dat er volgens de richtlijnen wordt opgetreden, maar doe dit consequent. Pak bijv. ook de tientallen Turkse org. aan of die namens Saudi Arabia - ook als dit niet in het belang is van de EUSA geopolitiek.

De doorzichtigheid van deze selectiviteit begint enge vormen aan te nemen.
Daarnaast is het ook m.i. ook gevaarlijk dat twitter zonder verantwoording allemaal mensen mag blokkeren en verwijderen.
De boekverbrandingen zijn weer helemaal terug van weggeweest, en worden door de meute zelfs hartstochtelijk omarmd. Deprimerend.
"Het ging daarbij om nieuwsberichten die vaak gunstig uitpakten voor de diplomatieke en geostrategische visie van de Iraanse staat"

Eh, zijn er overheden die dit níet doen dan? Volgens mij is dat een van de hoofdtaken van diplomaten...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee