Microsoft gaat Windows 10 elke maart en september van feature-updates voorzien

Microsoft gaat twee keer per jaar featurereleases uitbrengen van Windows 10, telkens in maart en september. Het bedrijf hoopt dat een voorspelbare roadmap het makkelijker maakt voor bedrijven om over te stappen. De komende Redstone 3-update komt daarmee in september.

Microsoft laat de updatecyclus van Windows 10 daarmee samenvallen met die van Office 365 ProPlus terwijl ook die van System Center Configuration Manager in de halfjaarlijkse cadans moet vallen. Elke featurerelease blijft 18 maanden ondersteund worden.

Met het releaseschema hoopt Microsoft duidelijkheid te verschaffen voor met name bedrijven, die zich daardoor beter kunnen voorbereiden en sneller kunnen overstappen. De meest recente update van Windows 10, de Creators Update, verscheen in april. De update van daarvoor, de Anniversary Update, kwam in augustus uit.

De feature-update die als eerste op de planning staat, en die onder de codenaam Redstone 3 bekend is, zal in september verschijnen. Die zal onder andere interfacewijzigingen onder de noemer Project Neon, x86-emulatie op ARM-systemen en Power Throttling bevatten. De update daarna komt dus in maart 2018 maar details daarover zijn nog onbekend.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-04-2017 • 18:49

145 Linkedin Whatsapp

Submitter: nickurt

Reacties (145)

145
125
55
0
0
41
Wijzig sortering
Duidelijkheid voor de consument, duidelijkheid voor de bedrijven. Waar blijft de duidelijkheid voor de mobiele gebruikers? :+

microsoft/
Oh crap, we hebben nog mobiele gebruikers. Snel, verzin wat!
/microsoft


Nee, maar verder prima dat ze een vast schema aan gaan houden. Ik hoop echter wel dat ze niet gaan haasten om features in te bouwen puur om een deadline te halen. Liever wat features minder en een stabiele update dan wat halfbakken werk waar niemand wat aan heeft.
Niets zeggen over Windows Mobile is toch op zich óók duidelijkheid genoeg?

gestuurd vanaf mijn Lumia 950

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 20 april 2017 19:03]

Anoniem: 889777
@P_Tingen20 april 2017 21:05
Xbox wordt ook niet genoemd, maar ik verwacht dat daar ook updates voor aangeboden worden.
Xbox = Windows 10 en loopt al mee met de huidige updates.
Daar ben ik het niet mee eens; Je laat zo niet enkel je gebruikers in de kou staan, maar ontwikkelt bovenop een negatieve perceptie voor toekomstige projecten. Wie zal nu nog willen investeren in nieuwe ontwikkelingen van Microsoft als dit de manier is waarop?
Ik hoop echter wel dat ze niet gaan haasten om features in te bouwen puur om een deadline te halen. Liever wat features minder en een stabiele update dan wat halfbakken werk waar niemand wat aan heeft.
Ze hebben Windows 10 op de markt geslingerd met zowel een "Intellingen" scherm als een "Configuratie scherm". Dus de strategie lijkt meer te zijn liever iets dat half af is en maar werkt te leveren dan haasten om iets op tijd af te krijgen.
Settings en control panel zijn dezelfde instellingen met een andere UI. Ik ben blij met de oude control panel, kan ik alles makkelijk vinden ;) (ja ik ben ouderwets)
Het vreemde is dat dit al een tijdje gebeurt. Win10 - threshold - anniversary - creators update liep al op deze maanden. De telefoon versies lopen over het algemeen 2 weken achter maar zijn voor deze updates ook niet apart vermeld dus ik zie geen reden waarom dit opeens zou veranderen.

Ik weet niet wat het is met ms, gisteren kwamen ze ook al met een nieuwe feature voor de 2factor app die ook al een half jaar actief is. En wat langer geleden ook al met iets, net alsof marketing zelf daar niet weet wat de producten zijn, of wanhopig zoeken naar iets om te doen.

Daarnaast begint het er haast op te lijken dat ze iets nieuws introduceren het een tijdje aankijken hoe het werkt en dan later naar buiten brengen dat het nieuw is. Voor het geval dat: Iemand toevallig een nieuwe Windows phone voorbij zien komen waarover MS ons nog niets verteld heeft?
Liever wat features minder en een stabiele update dan wat halfbakken werk waar niemand wat aan heeft.

Geheel eens, doch de wereld is het met ons niet eens, en kiest steeds vaker voor snelle updates boven trage stabiliteit.

De oplossing is overigens de Windows 10 Professional te installeren en jezelf op de "current branch for business" te zetten.
Zo'n half-jaarlijkse update cyclus geeft juist meer ruimte om een feature toch maar niet in de update te gooien. Slechts een half jaar later heb je nog een kans, voorheen zat daar meestal veeel meer tijd tussen en dat gaf meer druk om een feature met ruwe kantjes of regelrechte bugs uit te brengen.

[Reactie gewijzigd door Joolee op 20 april 2017 21:14]

Misschien krijgen die 10 gebruikers die nog steeds op team windowsphone zitten wel een persoonlijk emailtje. :*)
Denk het niet. Zaken als de people bar werden ook gewoon uitgesteld. En dit terwijl het al on stage laten zien is
Mja ik weet niet of ik blij ben met deze manier van updaten. Het updaten duurt toch gemiddeld zon 45-60 minuten. Je hebt vrij veel schijfruimte nodig, omdat de update feitelijk een nieuwe Windows installatie doet. Je krijgt ook een Windows.old map om terug te kunnen rollen wat ook weer ruimte in neemt. Alleen mijn Windows map is 30 Gb, ik snap niet waar dat mis gaat. En dan te bedenken dat er Windows 10 pc's zijn met 32 of 64 Gb.
Die grootte ligt vooral aan WinSxS op 64-Bit systemen. Die budget laptopjes/tabletjes/2-in-1 systeempjes hebben meestal toch minder dan 4GiB RAM-Geheugen, dus gebruiken een 32-Bit versie. Ik heb hier zo'n budget dingetje staan van Peaq, waar de gehele windows installatie 9GB gebruikt.

Overigens ben ik het wel met je eens dat die updates nog niet echt als updates aanvoelen. Ze duren lang en, zoals je zegt, installeren feitelijk het OS opnieuw.
Disk cleanup en dan vooral die voor de system ruimt dat allemaal netjes op. Alle winsxs packages die niet meer gebruikt worden, zijn zo netjes verwijderd.
Dan verwijder je die Windows.old map toch? Dat kan vanuit het configuratie scherm bij disk space gebruik bij overige onderdelen geloof ik, staat "Oude Windows versies" tussen. Daarop kllikken krijg je de optie deze te verwijderen.
Anoniem: 215154
@gabba2520 april 2017 20:14
  • Apparaten met weinig opslagruimte, zoals apparaten met een harde schijf van 32 GB of oudere apparaten met een volle harde schijf, hebben mogelijk extra opslagruimte nodig om de upgrade te voltooien. Tijdens de upgrade word je geïnstrueerd wat te doen. Mogelijk moet je overbodige bestanden verwijderen of een USB-flashstation plaatsen om de upgrade te kunnen voltooien.
  • Sommige apparaten met weinig vrije opslagruimte of kleinere harde schijven, zoals pc's met 32 GB opslag, hebben na de upgrade mogelijk weinig vrije ruimte beschikbaar. Je kunt schijfruimte vrijmaken door eenvoudig bestanden, zoals tijdelijke bestanden of je eerdere versie van Windows, in de opslagsysteeminstelling te verwijderen. Bestanden van je eerdere versie van Windows maken het mogelijk Windows 10 te verwijderen en terug te gaan naar die eerdere versie. Deze bestanden worden 10 dagen na jouw upgrade automatisch verwijderd. Om ruimte vrij te maken, kun je ze nu verwijderen.
https://www.microsoft.com...windows-10-specifications

Dat je een USB-stick kan (moet) gebruiken was me niet eens bekend :X

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 215154 op 20 april 2017 20:15]

Dus je kan je PC niet twee keer per jaar 45 minuten missen?
Ik wel, maar zakelijk gezien is dit natuurlijk lastig met plannen ed. Niet iedereen vind het prettig om zo lang te moeten wachten. Soms gaat het ook gewoon richting het uur.
een nacht strategisch aan laten staan en klaar
Ik vind het niet meer van deze tijd. Ik ben er intussen aan gewend dat updates en upgrades op de achtergrond geinstalleerd worden en de volgende keer dat ik mijn PC opstart automatisch actief zijn.

Ik krijg nu een of tweemaal per week rechtsonder in mijn scherm een pijltje te zien, wat erop duidt dat er een nieuwe versie is. Ik hoef de PC niet opnieuw op te starten, maar stel dat ik het zou doen dan ben ik inclusief activatie van de update of upgrade 8-10 seconden kwijt. En mislukt de update of upgrade (1x gehad), dan ben ik maximaal 30 seconden kwijt.

[Reactie gewijzigd door dakathefox op 20 april 2017 22:27]

Anoniem: 889777
@dakathefox20 april 2017 22:18
Het is geen update. Updates gaan bij Windows ook in de achtergrond zonder dat je het merkt. Dit is een upgrade.
Helaas bij andere OS (Android) krijg je helemaal geen upgrade! Na twee jaar is het einde oefening. :-(
Ah, bedankt voor de melding. Ik heb mijn tekst iets aangepast waarbij ik naast de updates ook de upgrades benoemd heb.

Bij Android krijg ik wel gewoon updates trouwens, ook na 2 jaar nog. Kwestie van de juiste fabrikant uitzoeken met een adequaat updatebeleid.

Upgrades (van Android 6 naar Android 7) krijg ik dan weer niet.
Dan plan je dit buiten kantooruren in? Gewoon aan het einde van een dinsdag oid, staat het systeem de volgende morgen netjes klaar.
Mja, klinkt simpel, is het niet. Laptops zijn er bijna nooit, mensen zijn op reis etc etc. Als je enkel desktops hebt is het anders, maar die rot laptops ;)
Inderdaad, als je 10k+ gebruikers moet laten upgraden/migreren komt daar heel wat bij kijken. Een gemiddelde gebruiker bedenkt ook niet om zoiets overnacht te doen. Daarnaast zijn de mails van IT ook net degene die men niet leest.
Als de update gelukt is... Ik denk dat we genoeg verhalen kennen van situaties waarin de update mislukt is. Dat is ons allemaal wel eens overkomen.
Klopt, maar het updaten moet toch gebeuren, daar ontkom je niet aan.
Anoniem: 889777
@dakathefox20 april 2017 22:56
Dat is click-bait van een jaar oud.
Ik wil het ook wel van recenter opzoeken hoor. Geen probleem. :-)
Anoniem: 889777
@gabba2520 april 2017 20:48
Als je een nieuwe PC hebt, gaat het ook gewoon richting 10 minuten. Dus het is jouw keuze de apparatuur waar je jouw medewerkers op laat werken.
Dit heeft niets met apparatuur te maken, dit heeft gewoon met het OS te maken.
Natuurlijk gaat het op een nieuwe PC sneller, maar het is toch eigenlijk wel van de zotte dat je een nieuwe PC moet aanschaffen om een Windows upgrade in 10 minuten geinstalleerd te moeten krijgen.

Naar mate je een PC langer en actiever hebt gebruikt, zul je zien dat Windows Upgrades aanmerkelijk langer zullen gaan duren. Heb je geluk, dan zal dat binnen 10-15 minuten kunnen. Heb je pech, dan ben je al snel langer dan 30-45 minuten onderweg en dat heeft verder niets met de keuze van de apparatuur te maken.

Anders geformuleerd: ga je je inboedel verhuizen, dan doet het er niet toe of je een verhuiswagen hebt uit 2017 of uit 2012. In beide gevallen doen ze het. Alleen de hoeveelheid te verhuizen spullen (lees: kamers / data) bepaalt hoelang de verhuizing doet. Dat een vrachtwagen uit 2017 onderweg sneller is, is altijd een prettige bijkomstigheid, maar maakt niet het grote verschil.

Los hiervan: ik ben intussen gewend aan upgrades van 10 seconden maximaal. De tijd dat ik minuten moest wachten op een upgrade heb ik jaren geleden al achter me gelaten. Ik heb dan ook serieus medelijden met mensen die 15-60 minuten moeten wachten op een update. Het is zo zonde van je tijd.
Anoniem: 889777
@dakathefox20 april 2017 22:20
Een PC van 6 jaar oud is nieuw.
Een chromebook van 3 jaar is oud.
Het is allemaal relatief.
de pc van m'n vader is nog een intel pentium 820D ... op dat ding heeft nog XP gestaan, dan vista, later 7 en nu al een hele tijd 10.Enige upgrade die we hebben gedaan door de jaren heen is de ram upgraden; van 1gb (xp) naar 4gb gegaan (vista), en dat voor zijn computergedrag voldoende btw, hij surft en mailt enkel maar op die pc. Ow en de harddisk hebben we ook eens moeten vervangen nadat die raar begon te doen en SMART aangaf dat er defecte sectoren verschenen... kwestie van de crash voor te zijn

een upgrade van windows duurt op zijn computer een goeie twintig minuten tot een klein half uurtje, inclusief het voorbereiden van de desktop enzo. En jah, dit is maar een dual core met nog heel oude technologie.. die computer is ondertussen prehistorisch (11, bijna 12 jaar oud geloof ik) en zit zelfs nog in zo'n mooie nette WITTE behuizing die je nergens meer ziet :)

da's nog eens een oude computer, maar hij doet het nog altijd; S775, niet kapot te krijgen

[Reactie gewijzigd door bogy op 21 april 2017 00:35]

Dat neemt niet weg dat jij op een PC van 6 jaar oud nog steeds 15-45 minuten moet wachten voordat die upgrade geïnstalleerd is en ik op die 'oude' Chromebook nog steeds binnen 10 seconden klaar ben.

Zou je Windows 10 op een Chromebook zetten (en ja, dat kan, want Chromebooks beschikken vaak over dezelfde hardware), dan duurt een Windows Upgrade bovendien ook gewoon 15-45 minuten.

En daar heb je het bewijs voor mijn stelling dat het eigenlijk helemaal niets met de hardware te maken heeft, maar veel meer met het OS.

I rest my case. Amen.
Anoniem: 889777
@dakathefox20 april 2017 22:45
Dat is het verschil tussen weekly updates en een significante upgrade.
Dat neemt niet weg dat jij op een PC van 6 jaar oud nog steeds 15-45 minuten moet wachten voordat die upgrade geïnstalleerd is en ik op die 'oude' Chromebook nog steeds binnen 10 seconden klaar ben.

Zou je Windows 10 op een Chromebook zetten (en ja, dat kan, want Chromebooks beschikken vaak over dezelfde hardware), dan duurt een Windows Upgrade bovendien ook gewoon 15-45 minuten.

En daar heb je het bewijs voor mijn stelling dat het eigenlijk helemaal niets met de hardware te maken heeft, maar veel meer met het OS.

I rest my case. Amen.
Op een beetje PC met Windows kun je dan ook wel heel wat meer dan op een Chromebook. De motor van een brommer kun je ook heel wat sneller omwisselen dan die van een auto.
Met de komst van Android apps binnen Chrome OS is dat gelukkig een achterhaalde stelling.
Ik heb nog niet fatsoenlijk kunnen programmeren op een Chromebook. Zonder een cloud oplossing is het volgens mij zelfs soort van onmogelijk.
Het ligt eraan wat je wilt programmeren en op welke manier. Wij ontwikkelen webapplicaties die via Git gepushed worden en waaraan meerdere mensen tegelijkertijd werken. Dan is een Cloudbased oplossing sowieso een keiharde noodzaak.

Overigens hebben we onze eigen applicatie geschreven voor dit doel.
ligt inderdaad aan het os, maar moet geen probleem zijn, aangezien windows aardig wat groter en uitgebreider is dan chrome os
zou kun je het zien. maar het is niet voor niks veel groter, chrome os is voor zover ik er ervaring mee heb een uitgekleed os met alleen een browser als desktop omgeving die alleen gericht is op werken in de cloud.
zou kun je het zien. maar het is niet voor niks veel groter, chrome os is voor zover ik er ervaring mee heb een uitgekleed os met alleen een browser als desktop omgeving
Het is vooral veel groter omdat er meer hardware ondersteunt moet worden en omdat Windows in de loop der jaren natuurlijk een enorme vergaarbak aan code is geworden. Dat zijn niet alleen mijn woorden, ook die van ex-Microsoft engineers.
die alleen gericht is op werken in de cloud.
En dat is dus een misverstand. Met Chrome OS kun je ook prima buiten de cloud werken. Bijvoorbeeld op de camping.
los gezien van alle drivers is windows nog steeds veel uitgebreider.

bij een school in mijn woonplaats gebruiken ze chromebooks voor alles qua huiswerk, maar alles gaat via webapps, online. kan dit dan ook offline?
los gezien van alle drivers is windows nog steeds veel uitgebreider.
Een MPV is natuurlijk ook uitgebreider als een hatchback, alleen rijden we ook niet allemaal in een MPV. Dat de MPV ruimer is en meer plek in beslag neemt net zoals Windows dat doet is niet meer dan logisch natuurlijk.
bij een school in mijn woonplaats gebruiken ze chromebooks voor alles qua huiswerk, maar alles gaat via webapps, online. kan dit dan ook offline?
Dat ligt aan de applicatie zelf. Als de ontwikkelaar van de applicatie rekening een Service Worker heeft gedefinieerd, dan kunnen webapps ook offline werken.

Daarmee vervalt eigenlijk het argument dat je altijd online moet zijn met Chromebooks. Niet dat dát echt een argument is: als je als onderwijsinstelling gebruik maakt van cloud based software van Heutink, dan heb je zowel bij Windows, Mac als Chrome OS natuurlijk een noodzaak om online te zijn.
upgrade van 10 seconden? bedoel je niet een hele kleine update?
een upgrade is in principe een complete installatie van het windows 10. dit is meer dan een paar 100 mb, zelfs een high end pc red het niet om een upgrade van een aantal gb in 10 seconden te verwerken.
Het heeft te maken met de werking van Chrome OS. Chrome OS maakt standaard twee omgevingen aan, laten we ze voor het gemak omgeving A en B noemen. Dit zijn de omgevingen waarop het OS zelf geïnstalleerd wordt.

Stel dat je aan het werk bent op je Chromebook, dan werk je bijvoorbeeld in omgeving A. De update of upgrade die gedownload wordt, wordt op de achtergrond geinstalleerd in omgeving B. De eerstvolgende keer dat je de PC opnieuw opstart, start de PC op in omgeving B. Binnen 8-10 seconden dus.

Als de update / upgrade goed is gelukt, wordt omgeving B ook bijgewerkt door Chrome OS. De eerstvolgende keer dat je opstart zijn zowel omgeving A als B up to date. Mislukt een update of upgrade, dan schakelt hij automatisch weer terug naar omgeving een omgeving A.

Vanzelfsprekend maakt het voor je applicaties en data niet uit of je in A of B werkt.

Ook Android gaat dit principe volgen.

[Reactie gewijzigd door dakathefox op 21 april 2017 10:06]

ja op die manier.
maar als je dan na het installeren van een upgrade opnieuw start naar omgeving b, dan moet ie alles nog overzetten naar omgeving a.

dus ipv downloaden, installeren en dan klaar, moet ie dus de hele upgrade 2x naar de schijf schrijven, of zie ik dit verkeerd?
maar als je dan na het installeren van een upgrade opnieuw start naar omgeving b, dan moet ie alles nog overzetten naar omgeving a.
Yep, maar daar merk je verder niets van. Het voordeel is dat je altijd kunt werken, of de update nou wel of niet gelukt is. En niet dat je eerst een herstelpunt moet kiezen en die versie weer terug moet zetten.
dus ipv downloaden, installeren en dan klaar, moet ie dus de hele upgrade 2x naar de schijf schrijven, of zie ik dit verkeerd?
Yes. Maar zoals gezegd: daar merk je niets van.
kun je in chrome os dan ook de progress volgen? zodat je weet wanneer je in de nieuwe omgeving a opstart?

en dan is windows natuurlijk veel groter, dus zal ook aanzienlijk langer duren om het over te zetten.
en als de pc dat doet terwijl je bezig bent zul je op minder snelle pc's toch wel merken dat hij trager wordt.
kun je in chrome os dan ook de progress volgen? zodat je weet wanneer je in de nieuwe omgeving a opstart?
Nee. Bij geen enkele update van Chrome OS zul je geconfronteerd worden met update-percentages. De update is erg gewoon ineens en zodra je de PC opnieuw opstart is de update actief.
en als de pc dat doet terwijl je bezig bent zul je op minder snelle pc's toch wel merken dat hij trager wordt.
Bij Windows zie je dat achtergrondprocessen als backups maken e.d. soms de boel kunnen vertragen. Bij Chrome OS is dat niet aan de orde. Bovendien: het is tenslotte maar een browser hè ;-)
precies, en daarom vindt ik de vergelijking niet helemaal terecht, het zijn 2 compleet verschillende systemen.

persoonlijk zou ik het juist handig vinden om te zien hoe ver een update is met installeren, dan weet ik waar ik aan toe ben. nu is het maar raden wanneer je de nieuwe versie gebruikt na opnieuw starten. of geeft chrome os dat wel aan.

dingen als backups zijn niet erg, dat is iets wat je verwacht omdat je dat zelf instelt of start.
precies, en daarom vindt ik de vergelijking niet helemaal terecht, het zijn 2 compleet verschillende systemen.
Het is in zoverre een vergelijking dat het in beide gevallen een OS is waarop je normale werkzaamheden kunt uitvoeren. Dat kan zowel bij Windows als binnen Chrome OS. Dat je bij het ene OS wellicht iets meer kan als bij het andere OS doet daar verder niet veel aan af: met Android kun je immers ook meer als met Windows Mobile en die vergelijken we toch ook?

Dat je graag wilt weten hoever een update is, komt omdat je met je Windows-pet op reageert. Schijnbaar heb je onvoldoende vertrouwen in de kwaliteit van de update die je vanuit Microsoft krijgt, want waarom zou je het anders willen monitoren? Bang dat je je recent uitgevoerde werkzaamheden kwijtraakt?
naar mijn idee zijn de 2 os'en voor verschillende doelgroepen, en dus niet helemaal te vergelijken. (in mijn geval software ontwikkeling, zal niet zomaar op chrome os gaan)
windows heeft een veel bredere doelgroep, van de normale thuisgebruiker tot de poweruser.

voor basistaken zou je ze prima kunnen vergelijken.

zoals ik het zie zijn chromebooks meer een soort uitgebreide tablet. het is puur afhankelijk waar je het voor gebruikt.

veel gebruikers zullen het niet zo interessant vinden wat een os doet qua updates/upgrades, maar als het gaat om nieuwe features zou het toch wel fijn zijn als je een melding krijgt met wat je kunt verwachten.

en vertrouwen in de kwaliteit van updates heb ik wel, maar het probleem is, hoe uitgebreider een os is, hoe meer kans op problemen.
voordeel nu is dat je weet wanneer een upgrade ongeveer komt.
en als die upgrade komt krijg je een melding.

wat ik nog was vergeten te vermelden: met dat omgeving a en b systeem, heb je ook veel meer schijfruimte in gebruik. als je een windows laptop hebt met een 32gb schijf, zul je niet veel ruimte overhebben voor zo'n systeem.
Het is eigenlijk net als een bezoekje aan de tandarts: je hebt er eigenlijk geen zin in, maar het niet doen is immers ook geen optie. Van uitstel komt afstel en van afstel komen weer hele andere problemen. Waar het om gaat is dat het eigenlijk nooit gelegen komt, zelfs al kun je wel.

Ik zit zelf ook niet meer te wachten op die ellenlange en schijtvervelende update-sessies van 45 minuten, óók niet als je ze tijdens je afwezigheid kunt uitrollen. Want laten we wel wezen: updates werken lang niet altijd.
Er bestaan alleen geen alternatieven voor. Ook bij Apple ben je je machine al snel een half uur kwijt. En wanneer ik een Linux een dist upgrade geef kan ik in principe wel verderwerken, maar ik doe het niet omdat ik weet dat er toch een hoop dingen gaan herstart worden tussendoor en mogelijks zelfs gaan breken als het downloaden eenmaal gedaan is en de installatie begint.

En ja, ook dan ben je niet op 10 minuten klaar.
Een van de allervervelendste dingen bij Windows. Of het nu 7 of 8 of 10 is. Je windows installatie map blijft maar groeien. Erg leuk wanneer je een goedkopen 32 GB SSD in een klein notebookee hebt. Bij de installatie is het 20 GB maar dat kan naar 30 GB of meer groeien. Tegenwoordig update ik een nieuwe installatie windows 7 handmatig en schakel dan updates uit. Dan groeit de windows folder niet meer.
Updates uitschakelen is echt niet slim, dat zou ik echt nooit nooit aanraden. Tenzij je graag gehackt wilt worden natuurlijk
met zo'n kleine ssd moet je ook niet veel verwachten. beste is om daar een 32bit versie op te installeren, dat scheelt best veel. ook is het handig om de schijf regelmatig op te schonen.
tweakers ook altijd wat te zeuren. microsoft doet vanaf nu voor altijd gratis updates voorspelbaar 2x per jaar wat je 45 min kost. doe het savonds en je hebt nergens last van. maar nee tweakers zien alleen maar problemen.
Anoniem: 702616
@gabba2521 april 2017 06:37
Daar ben ik het niet helemaal mee eens als je een snelle pc hebt duurt dit maar ongeveer 15min. langer heeft mijn pc er echter nooit over gedaan alleen op mijn oude laptop zeker wel bijna een uur inderdaad nou kan het ook nog aan je internet snelheid liggen om de updates te downloaden aangezien microsoft zijn download beleid voor de updates heeft versneld en bijgewerkt.

Moet ook zeggen dat ik het fijn vind dat microsoft hun windows bijwerkt en onderhoud en je zo up to date mag blijven!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 702616 op 21 april 2017 06:40]

Wel apart. Vrij dikke pc die vanaf het begin dezelfde w10 draait, en na alle updates toch slechts 16Gb die Windows map. Die laatste ugrade was verder maar 20 minuten hier.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 21 april 2017 16:54]

Doet denken aan wat Canonical doet met zijn Ubuntu releases: elke 4e en 10e maand een nieuwe refresh. Vandaar ook de versienummering gecombineerd met het jaar (17.04 en 17.10).

Microsoft is dan wel telkens een maandje eerder :+
Nou nog LTS (Long Term Support) versies om de twee jaar... :)
Een letter "b" erachter en je hebt het: Windows 10 LTSB!
Of Ubuntu is 5 maanden eerder.
en drie maanden langer
En elke 4e release een LTS versie :P
Alleen heeft microsoft dan elke 6 maanden een "LTS"(CBB) versie. :P
CBB is niet LTS, er is zowel eentje voor small business (CBB) als Enterprise (LTSB)
Of elke even release, 17.04 naar 4 releases later is geen LTS namelijk.

[Reactie gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 20 april 2017 21:33]

17.04 is dat ook niet ;)
moest daar ook gelijk aan denken
Goed voorbeeld doet volgen, toch?
Het kost je dan ook een maand om de update succesvol geīnstalleerd te krijgen of ben ik de enige?
18 maanden support per release is best wel weinig als je ziet dat de huidige build volgens dit schema al in maart van volgend jaar niet meer wordt ondersteund.
Dat is helemaal niet weinig. Geeft IT afdelingen tijd genoeg om een nieuwe release te testen, zelfs eentje over te slaan als ze willen en toch up to date te blijven. De veranderingen zijn ook veel kleiner dan je vroeger had.
als je grote afdelingen met aparte patch en release units hebt van een 1 of meerdere FTE's wel, maar al te vaak moet je dit combineren met dagdagelijks management, zeker als er daarnaast nog semi- of volledig inhouse producten worden ontwikkeld die voorrang krijgen op third party apps en OS'es
De huidige versie zou tot september 2018 ondersteund worden dan. Daarbij is dat waarschijnlijk alleen voor de CB/CBB branches, niet voor de LTSB.
Is er een link naar een officiële Microsoft page hierover?
Grappig, ze gaan dus Ubuntu achterna. Zullen ze ook een leuke naamgeving bedenken?
Komen er net zoals bij Ubuntu ook LTS versies? Kan me voorstellen dat bedrijven dit liever hebben dan elk half jaar semi verplicht worden om te upgraden.

Is er ook nieuws wat ze met Visual Studio doen?
Ze hebben eigenlijk al LTS versies het heet alleen Long-Term Servicing Branch (LTSB)

https://technet.microsoft...windows/release-info.aspx
Op zich een loffelijk streven, blijft alleen wel staan waarom dan niet tegelijk met de update voor het gros van Windows 10 ook de update voor de Enterprise build vrij wordt gegeven? Als ze meer duidelijkheid willen verschaffen mogen ze van mij dat punt ook wel aanscherpen..
Dat is toch tegelijkertijd? De laatste keren kon ik direct op msdn en in wsus de iso en updates vinden.
Anoniem: 902873
20 april 2017 19:22
Altijd leuk nieuwe features en dergelijke. En best wel mooi om te lezen dat ze vaste update cycli aan gaan houden.

Maar wat ik veel interessanter zou vinden is dat je alles wat je uiteindelijk niet gebruikt mag verwijderen en mocht je later beslissen het wel nodig te hebben dat je z via een aankoop lijst in de Windows store terug kan halen.
En wat schiet je daar dan mee op?
Anoniem: 902873
@Ramon20 april 2017 20:24
Extra schrijfruimte, geen bloatware wat je toch niet gebruikt, geen bloatware wat je moet updaten en ga zo maar even door.
Alleen maar een win win voor de gebruiker.
Opmerkelijk om te zien dat een in mijn optiek terecht punt van kritiek binnen Windows door jou benoemd wordt, door anderen als 'niet relevant' beschouwd wordt, terwijl een valse opmerking als 'En wat schiet je daarmee op' als 'on-topic' beschouwd wordt door mensen. Onverdiend als je het mij vraagt.

Waarschijnlijk zijn de 'on-topic' stemmers dezelfde mensen die over Android zeggen dat ze graag de bloatware eraf willen hebben, maar bij Windows er nu op tegen zijn. Meten-met-twee-maten.

Maar ik deel je mening. Het eerste wat ik altijd bij Windows doe is de hele pleuresbende eraf gooien. Dat deed ik vroeger al met Patience en allerlei andere shit, dat doe ik nog steeds. En ook bij Ubuntu, iOS en Android doe ik precies hetzelfde. Zelfs bij de McDonalds kieper ik het augurkje van de Big Mac. Wat ik niet eet hoef ik ook niet.
Anoniem: 902873
@dakathefox20 april 2017 21:55
Opmerkelijk om te zien dat een in mijn optiek terecht punt van kritiek binnen Windows door jou benoemd wordt, door anderen als 'niet relevant' beschouwd wordt, terwijl een valse opmerking als 'En wat schiet je daarmee op' als 'on-topic' beschouwd wordt door mensen. Onverdiend als je het mij vraagt.
Dat komt omdat veel bezoekers van Tweakers gamers en Windows minded zijn en ieder beetje kritiek niet accepteren. Opzich niks mis mee, dat moeten ze helemaal zelf weten maar net wat je zegt. Zo krijg je dus mis moderaties en zo belanden veel goede comments in de vuilnisbak.
Waarschijnlijk zijn de 'on-topic' stemmers dezelfde mensen die over Android zeggen dat ze graag de bloatware eraf willen hebben, maar bij Windows er nu op tegen zijn. Meten-met-twee-maten.
Mwa 2 maten weet ik niet.
Maar ik deel je mening. Het eerste wat ik altijd bij Windows doe is de hele pleuresbende eraf gooien. Dat deed ik vroeger al met Patience en allerlei andere shit, dat doe ik nog steeds. En ook bij Ubuntu, iOS en Android doe ik precies hetzelfde. Zelfs bij de McDonalds kieper ik het augurkje van de Big Mac. Wat ik niet eet hoef ik ook niet.
Nou ik doe dat is ook. De laatste x dat ik Windows gebruikte was in het Vista tijdperk. Super groot en zwaar en log. Toen kwam ik op een gegeven moment Windows Vista Black tegen. Een aangepaste versie waar heel veel was uitgesloopt. was 1/3 kleiner en meer dan 40 procent kleiner na installatie. Scheelde een berg Gb's op mn HDD toen.

Nu moet ik zeggen dat je op MacOS en iOS niet alles kan verwijderen maar toch kan je best wat dingen verwijderen die gewoon niet nodig zijn. Mocht Microsoft dat nu eens mogelijk maken in Windows zelf. Dus bijv.

- 3D Paint. Niet nodig? Laat t me verwijderen.
- Dat Vr creation ding. Laat t me verwijderen als ik het toch niet gebruik.

en ga zo maar door. Mocht Ms dit ooit besluiten dan hebben ze gewoon een goede keus gemaakt.
Ikzelf gebruik Enterprise LTSB omdat ik geen zin heb in een redesign iedere paar maanden en er tot nu toe bar weinig features zijn waar ik interesse in heb.

Less is more.

Maar vergeet niet dat veel mensen die tierelantijntjes graag wél willen. Kijk maar hoeveel mensen Samsung smartphones van 800 euro kopen.
Bij McDonald's heb je de keuze Big Mac zonder augurk. Gebruik ze dan ook! :)
Kan dat ook bij de bestelzuil? :)
Natuurlijk, daar kan je alles customizen.
Misschien even goed kijken naar de moderaties?

Maar anyway. Mijn definitie van bloatware is toch vooral software die mee opstart met je OS en dingen langzaam maakt. Paint3D start niet mee en maakt je gebruik van je OS niet langzaam. Dat geldt zowel voor Windows als Android natuurlijk. Tijd verspillen met het weghalen van software als Paint3D is dus alleen maar om je eigen hoofd misplaatste rust te geven, niet om daadwerkelijk er iets mee op te schieten.

Dan heb ik het dus niet over laptops met adware, bloatware, virusscanners die meestart en je spul langzaam maakt.
Misschien even goed kijken naar de moderaties?
Dan nog verklaart dat het niet helemaal. Iets wat écht on-topic is wordt namelijk afgeserveerd, maar iets wat een sneer is wordt als on-topic beschouwd. Schiet mij dan maar lek.

De rest van je verhaal snap ik verder en kan ik me prima in vinden.
offtopic: je kan een big mac ook zonder de augurk bestellen ;-) wordt hij zelfs vers gemaakt... teminste in 't zuiden van 't land is dat voor mij altijd nog zo geweest :D
dit kan toch ook? ik kan de meeste standaard apps verwijderen, volgens mij komen die apps ook in de lijst van "aangeschafte" apps op je account als je daarmee ingelogd bent na installatie/configuratie van windows 10. en sowieso kun je de apps terugvinden in de store.
Op zich leuk dat er regelmatig nieuwe features komen, maar het zijn grote upgrades. De upgrade van bijvoorbeeld de Anniversary Update naar de Creators Update is een grote upgrade en is eigenlijk hetzelfde als bijvoorbeeld van Windows 8.1 naar Windows 10. Ik hoop dat Microsoft dan die upgrades wel verder onder de knie krijgt qua bugs die er dan optreden, problemen met snelheid/stabiliteit, default app settings en apps die weer geïnstalleerd worden.
Anoniem: 889777
@Stefan2220 april 2017 20:50
Welke bugs? Creators update ging bij mij probleemloos.
Creators Update heb ik op het moment nog niet, maar ik heb wel eens gehad dat in de Settings app, bij Systeem, op bijvoorbeeld Meldingen en acties klikte, maar vervolgens de inhoud van apps en onderdelen te zien kreeg. Nou is dat geen verschrikkelijk grote bug, maar dat zijn toch fouten die je na het upgraden niet wil. Kan ook aan mijn specifieke systeem liggen natuurlijk, en daar komt ook nog bij dat het upgraden in geheel al veel beter is geworden dan eerder.
Zoals Edge wat slechts een seconde draait op een nieuw Dell tablet.... iedere keer lijkt Edge weer een probleem te hebben. Was bij de vorige update op mijn laptop en pc ook. Gek is wel dat die nu geen probleem hebben en het nieuwe tablet wel.
Anoniem: 889777
@tvtech20 april 2017 21:03
Ik denk dat het hardware-related is, wellicht de grafische kaart?

Bij mij draait Edge stabiel. Ik vind het geen fijne browser, dus blijf voornamelijk IE gebruiken. Maar ik gebruik Edge regelmatig voor uitzendinggemist en NPO live-tv. Omdat er een functie in zit om de uitzending naar de TV te casten.
Nou dan moet je het dism commando maar eens testen het werkt niet, je krijgt een melding dat het repareerbaar is maar het is onmogelijk te repareren, en ik ben niet de enige heb het opgezocht. En tevens komen er mega veel fouten voor bij in het logboek ineens.
En wat is er met de start partitie gebeurd die is ineens veel kleiner, zijn hier de systemtools eruit gehaald,? heb hier niet verder naar gekeken omdat ik maar snel de oude image terug gezet heb. Voorlopig geen creator update hier. :X

edit even wat extra info voor iedereen.
creator update heeft nog veel errors waarvan sommige met dism online repair optie niet te repareren zijn.
https://www.tenforums.com...air-windows-10-image.html
dat zijn de repair opties.
https://www.tenforums.com...on-but-unable-repair.html
Dit zelfde krijg ik ook dus wel slecht dat dit niet goed is, voorlopig is het dus nog niet vertrouwd om over te gaan als er geen dism commando is dat de boel wel repareerd.

[Reactie gewijzigd door wowi op 20 april 2017 21:17]

Anoniem: 889777
@wowi20 april 2017 21:25
Een command-line tool die door 100% van de gebruikers niet gebruikt wordt?
Een systeembeheerder is slim genoeg om zelf de tools te mee te nemen.
Je zult je systeem maar eens moeten herstellen van corruptie en dat werkt niet nou daar wordt je echt vrolijk van dan
Anoniem: 889777
@wowi20 april 2017 21:35
Ik gebruik sdclt.exe voor het maken van een backup. Herstellen kan eenvoudig met een installatie-DVD of een USB-stick. Ook met de uefi-tools.
Ik probeer even te begrijpen wat dit betekent voor enterprises. Elke update wordt 18 maanden ondersteund. De update wordt pas geschikt voor de Business verklaard 4 maanden na de release, door er een 'Current Branche for Business' (CBB) van te maken. Dan hou je dus 14 maanden over waarin je een release kan gebruiken

Maar na die 14 maanden is de laatste release nog niet in CBB-status aangekomen, dus moet je een release eerder gebruiken.

Om bij de CBB te blijven moet je dus elk jaar een feature release gaan uitrollen en je kan kiezen of je dat 4 maanden na de maart- of de september-release doet. Of zie ik iets over het hoofd? In een enterprise-omgeving, waar veel applicaties getest moeten worden op compatibiliteit, legt dit een behoorlijke beheerdruk op je organisatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee