Interview
Læsetid: 8 min.

Marie Krarup: ’Jeg kan altså ikke få øje på nogen russisk trussel’

Mens alle andre taler om Rusland som den store trussel mod Danmark, EU og NATO, er Dansk Folkepartis Marie Krarup gået den stik modsatte vej. Hun er i dag en af de stærkeste fortalere for en mere forsonende kurs over for Rusland
Det kan godt være, at det russiske styre krænker menneskerettighederne og bryder international ret med annekteringen af Krim, men det skal vi ikke blande os i. ’Det er russernes egen sag. Det der med at have universelle principper for en verden som er alsidig og mangetydig, det er bare forkert,’ siger Dansk Folkepartis forsvarsordfører, Marie Krarup, og glæder sig over, at ’den liberale verdensorden endelig er på retur’.

Det kan godt være, at det russiske styre krænker menneskerettighederne og bryder international ret med annekteringen af Krim, men det skal vi ikke blande os i. ’Det er russernes egen sag. Det der med at have universelle principper for en verden som er alsidig og mangetydig, det er bare forkert,’ siger Dansk Folkepartis forsvarsordfører, Marie Krarup, og glæder sig over, at ’den liberale verdensorden endelig er på retur’.

Udland
26. januar 2017

Sanktionerne mod Rusland skal ophæves. De virker alligevel ikke. Krim er annekteret, og det er der alligevel ikke noget, vi kan gøre ved. Nu må vi bare se at komme videre og få en dialog i gang med Rusland, så det anspændte forhold ikke udvikler sig til en ny verdenskrig.

Sådan lyder Maria Krarups (DF) argumenter for en mere forsonende kurs over for Rusland. Mens Forsvarets Efterretningstjeneste, de fleste eksperter og politikere ser Rusland som en voksende trussel mod såvel Danmarks som NATO, taler Marie Krarup stadig varmere og mere overbevist om behovet for øget samarbejde med Rusland.

Senest har hun påstået, at Forsvarets Efterretningstjeneste overdriver truslen fra Rusland for aflede opmærksomheden fra den islamistiske terrortrussel, som hun mener, er langt værre.

Angrebet på FE har fået en lang række politikere i Dansk Folkeparti til at undsige hende og understrege, at DF skam har fuld tillid til efterretningstjenestens vurderinger.

Tidligere har politikere på tværs af det politiske spektrum kaldt Marie Krarup en nyttig idiot og Dansk Folkepartis støtte til Putin for en sikkerhedstrussel, mens debattører især på de sociale medier antyder, at hun skulle være købt og betalt af Rusland.

Marie Krarup afviser på det skarpeste, at hun skulle være i lommen på Rusland, da Information møder hende på hendes hyggelige kontor oppe under taget i Proviantgården, der huser mange af Folketingets politikere side om side med selve Christiansborg.

»Det er fuldstændig tåbeligt,« siger hun.

»Ville de også sige det, hvis jeg talt for en dialog med Kina eller Saudi-Arabien? Den slags beskyldninger er både ondskabsfulde, platte og et udtryk for de personangreb og det lave debatniveau, jeg må finde mig i, fordi jeg udtaler mig om Rusland. Jeg er ikke Ruslands stemme i Folketinget. Jeg taler Danmarks sag, og jeg mener ikke, det er i Danmarks interesse, at vi skal i krig med Rusland.«

Russisk hjerteblod

Bortset fra en farverig turistplatte med Vasilij-katedralens berømte løgkupler i centrum og ordet ’Moskva’ skrevet på russisk og engelsk rundt om, er der ikke meget på Marie Kraups kontor, der peger på hendes stærke interesse for Rusland.

Resten af udsmykningen under de fritlagte bjælker består af en camouflagefarvet kasket fra de danske specialstyrker i Irak, Marie Krarups eget gradstegn fra Forsvaret, hvor hun er major af reserven, og tre danske landskabsmalerier fra Folketingets kunstdepot. På reolen ligger papirerne fra et foredrag med titlen »Gud, Konge og Fædreland«.

Men Rusland er en hjertesag for den 51-årige forsvarsordfører.

En søgning i den danske mediedatabase Infomedia viser, at hun det seneste år optræder i ikke mindre end 556 artikler med det emne. Og dertil kommer en større mængde tv- og radioindslag.

Selv synes hun ikke, at hun taler meget om Rusland og mener, det er et tilfælde, at det lige er hende, der har fået den opgave.

»Fra 1985 til 2005 var Rusland faktisk min hovedbeskæftigelse, så derfor er det tilfældigvis mig, der udtaler mig om det emne,« siger hun med henvisning til sin uddannelse som cand.mag. i russisk, sprogofficer og hendes tre år som assisterende forsvarsattache ved den danske ambassade i Moskva.

Men derudover er Rusland et meget vigtigt emne, understreger hun.

»Når forsvarsminister Claus Hjort (Frederiksen, red.) og mange andre siger, at Rusland er den største trussel mod Danmark, så er det naturligvis vigtigt at beskæftige sig med det.«

Hvilken trussel?

Men i Marie Krarups optik er Rusland alt andet end en trussel: »Det er ikke det billede, jeg ser. Jeg kan simpelthen ikke få øje på, hvad det er for en konkret trussel, Rusland skulle udgøre.«

»Rusland er militært 10-12 gange svagere end NATO, og de opruster jo ikke i voldsom grad. Faktisk sparer de to procent på det russiske forsvarsbudget til næste år. Så det ligner i hvert fald ikke et land, der er på vej ud i en ny krig.«

– Men hvad med den russiske krænkelse af dansk luftrum og den russiske cybertrussel, som forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen netop har advaret om?

»De skal ikke krænke vores luftrum eller lave cyberangreb. Det skal vi bestemt have stoppet, men det gør vi bedst ved at lave nogle aftaler med russerne om det. Det er det eneste rigtige. Man skal ikke skræmme hinanden,« siger hun.

Dialog og samarbejde med Rusland er i det hele taget vejen frem, understreger Marie Krarup.

»Man skal tale med hinanden og prøve at forstå, hvad de andre siger for at kunne hævde sine egne interesser. Sådan er international politik jo. Og det gælder Rusland såvel som Kina eller Iran for den sags skyld.«

Når det kommer til Rusland, mener hun imidlertid, at der er en »helt utrolig skævvridning af debatten og en fuldkommen latterlig dæmonisering af Rusland«:

»Vi skal selvfølgelig hele tiden være kritiske og være klar over, at det er et spil. Men hvis vi gerne vil have en fredelig udvikling i verden, er vi nødt til at tale med de statsledere, der er, i stedet for at stå og række en fuck-finger af dem og sige: I er dumme, I er dumme, I er dumme.«

Sket er sket

Marie Krarup argumenterer desuden kraftigt for, at Vesten skal ophæve de økonomiske sanktioner mod Rusland, som blev indført i kølvandet på Ruslands annektering af Krim-halvøen i 2014 – et synspunkt, som flere andre højrepopulistiske partier i Europa og den amerikanske præsident, Donald Trump, deler.

Sanktionerne er uretfærdige og virker ikke, lyder hendes begrundelse: »Sanktionerne fører ikke til noget som helst. De forøger bare spændingen.«

– Har Rusland da ret til at annektere Krim?

»Det har jeg ikke nogen holdning til, for sket er jo sket. Den vestlige holdning er, at Rusland har gjort noget forkert, derfor skal Rusland straffes,« siger hun. »Men international ret er jo ikke hugget i beton. Det er elastik i metermål, som Vesten bruger til at retfærdiggøre deres egne handlinger og fordømme andres, ganske som det passer i deres kram.«

– Men er annekteringen af Krim lovlig eller ulovlig efter din mening?

 »Det er en uvigtig betragtning. Det, der er en vigtig betragtning, er at finde ud af, hvordan kan vi skabe en verden, hvor vi ikke skal i krig med hinanden.«

Hyperrealister

Når Marie Krarups kald til forsoning vækker sig megen opsigt, skyldes det ifølge hende selv blot, at Dansk Folkeparti har en helt anden udenrigspolitik end alle andre partier på Christiansborg.

De er nemlig hyperrealister, forklarer hun.

»Det er jo ikke, fordi vi bedre kan lide Rusland eller overhovedet har nogen interesse i at fremhæve Rusland. Det er simpelthen, fordi vi har en realistisk holdning til udenrigspolitik. Vi har ikke den idealistiske tilgang, som alle andre har – og derfor får de ting, vi siger, så megen opmærksomhed,« siger hun.

Den realistiske tilgang betyder, at Marie Krarup ikke har nogen plan om at lave verden om.

Den er, som den er, og det hverken kan eller skal Danmark gøre noget ved.

»Vi har en realistisk, pragmatisk tilgang, hvor vi ser på verden, som den er. Vi har ikke nogen mission, for det kan vi ikke tillade os, sådan som vi ser det,«  siger hun.

»Derfor mener vi også, at vi skal tale med de styrer og de lande, der nu engang er. Også selv om de har nogle systemer, vi ikke kan lide. Vi må respektere dem alligevel og bare sige, at det skidt vil vi ikke have inden for vores egne grænser. Vi skal ikke lave verden om.«

Sig selv nok

På Amnesty Internationals hjemmeside ligger der mere end 40 siders rapporter om menneskerettighedskrænkelser begået af præsident Putins styre. Men Marie Krarup er ikke den, der kritiserer hverken drab på civile i Syrien, politiske mord, fængsling af oppositionspolitikere eller undertrykkelse af pressefriheden i Rusland. Og det er der en god grund til, siger hun.

»Jeg bryder mig bestemt ikke om det russiske styre. Jeg synes ikke, der er frihed nok. Jeg kan godt lide den frihed, vi har i Danmark, men det er ikke min sag at indrette Rusland. Det må de sandelig selv sørge for,« siger hun.  

»De interne forhold i Rusland har jeg ikke nogen mening om.«

I det hele taget mener Marie Krarup ikke, at Danmark eller Vesten skal blande sig i, hvad der foregår i andre lande.

»Det der med at gå rundt og have universelle principper for en verden, som er alsidig og mangetydig, det er bare forkert,« siger hun.

På det punkt er Marie Krarup også enig med Putin, erkender hun.

»Vi er enige om, at den her drøm om, at hele verden ville blive liberal og demokratisk og bla-bla-bla er hamrende forkert. Men det er der jo også mange andre lande, der mener – faktisk stort set alle andre end Vesteuropa og USA.«

Farvel til Fukuyama

Ifølge Marie Krarup er Vesten på vej til at gøre op med ambitionen om den liberale verdensorden, og det er hun rigtig tilfreds med: »Der har været alt for meget; ’vi vil først tale med jer, når I gør ligesom os, taler ligesom os og skriver under på den liberale verdensorden regler ligesom os’,« siger hun.

»Det er jo ikke en måde at få fred og fornuft ind i verden på.«

Tværtimod mener hun, at den liberale verdensorden har gjort Vesten overmodig og skabt afstand til de kristne værdier, som hun mener, den vestlige verden burde holde sig til.

»Den sekularisering, vi har haft i Vesten, har ført til en holdning, hvor vi tror, at vi har fundet sandheden. Det ville vi nok ikke være sket, hvis vi havde fastholdt de kristne værdier, hvor vi godt ved, at vi er syndere, og vi skal være selvkritiske og se bjælken i vores eget øje i stedet for splinten i vores broders,« siger hun og lyder pludselig som den præstedatter fra Seem, hun også er.

»Jeg ser det som en meget stor fordel, at vi er på vej væk fra den amerikanske politolog Francis Fukuyamas idé om det liberale demokrati og fri markedsøkonomi som den endelige verdensorden, for den har jo ført til mange ulykker. Det er jo dybest set bare en religiøs idé.«

I stedet mener hun, at den amerikanske professor Samuel Huntingtons tanker om civilisationernes sammenstød er meget mere relevante.

»De beskriver jo virkeligheden, og hvis vi forholder os til virkeligheden, som den er, får vi meget større mulighed for at få mere fred i verden,« siger hun mens Folketingets reception ringer for meddele, at det næste hold journalister er på vej.

»Vi får selvfølgelig aldrig 100 procent fred, for mennesker er mennesker,« konstaterer hun på vej ud af døren.

»Men vi bevæger os i den rigtige retning, og det sker heldigvis helt af sig selv.«

Følg disse emner på mail
Troels Brøgger

Det er skide farligt når man begynder at kalde folk man ikke er enig med for landsforrædere!!

Flemming Berger, Michael Friis, Britt Kristensen, Per Klüver, René Petersen, John Andersen, Bruger 196134, Arne Lund, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Skov, Dagmar Christiandottir og Henrik Bjerre anbefalede denne kommentar
Henrik Bjerre

Jeg synes Marie Krarup skulle starte med at "put your money where your mouth is" ved at flytte til Bornholm og lader sig opstille derovre.

Jens Thaarup Nyberg

Omstridt lommelampe til militært brug er nu kommet på markedet for alle. Utroligt hvad denne lommelampe kan.

Grethe Preisler

Da Fanden blev gammel, gik han i kloster

Det er sejrherrerne, der skriver verdenshistorien, og centrumpartiet DF har endnu ikke opnået de 90 mandater, der skal til for at danne en dansk flertalsregering med "Onkel Tulle" som statsmedister på livstid uden parlamentarisk støtte fra "uvedkommende" partier til højre og venstre for "midten" .... ;o)

johnny lang jensen

Faktisk enig i at Rusland ingen trussel er. De er en del af Europa, som det største land, og bør da behandles derefter. Ja vi har forskelle i politik, men sådan er det. Russerne har et fredeligt land som er i rivende udvikling, det er da bare om at støtte op om det, så støtter de sikkert også vores land.
Krim sagen er kompliceret, folket stemte jo om det og hvis det kom til afstemning i dag, så ville resultatet sikkert blive det samme. (tænk Flensborg der stemmer......)

David Zennaro, Søren Ferling, Flemming Berger, curt jensen, Michael Friis, Kjeld Jensen, Britt Kristensen, Jacob Jensen, charlie white, Lars Lund, Olav Bo Hessellund, Niels Duus Nielsen, Anders Graae, Ivar Nielsen, Peter Jensen, John Andersen, Lars Møller Schandorff, Carsten Mortensen, Tom Clark, Søren Roepstorff, Nikolaj Svennevig, Per Torbensen, Torben K L Jensen, Claus Oreskov, Torben Skov, Hans Aagaard, Jesper Nielsen, Martin Hansen, Dagmar Christiandottir og kjeld jensen anbefalede denne kommentar
johnny lang jensen

God opførsel er stadig basis for demokrati, når man glemmer det, så bevæger man sig væk fra demokratiske diskussioner.
Interessant at det ikke kun er venstrefløjen som husker os på Rusland som ven af Danmark.

Søren Ferling, Flemming Berger, Britt Kristensen, Jacob Jensen, Ivar Nielsen, Lars Møller Schandorff, Jesper Nielsen, Hans Aagaard og kjeld jensen anbefalede denne kommentar
Torben Kjeldsen

Ingen tvivl der skal ’tænkes’ grundigt og klogt i forhold til Rusland. Samarbejde må være vejen frem, så Marie Krarup har lidt ret. Hendes motiver er dog 'blandede' og med en uheldig naiv vægtning, russerne hjælper hende mod den såkaldte muslimske masseindvandring. Nok næppe. Nogen gange kan tal være med til sætte andre perspektiver.
Rusland økonomi er p.t. ikke for god, mildt sagt, selvom den er i bedring. Det skyldes flere forhold. Først og fremmest den lave olie og gaspris, sanktioner fra Vesten, og interne forhold, fx svage investeringer i infrastruktur, i teknologisk udvikling, især indenfor industri og en stadig betydelig korruption. Endelig har Ruslands engagement i Syrien og Ukraine kostet en del.
Ser man på Ruslands BNP i forhold til andre lande så er det ikke imponerende hvis man vil 'være stormagt:
BNP:
EU 16,2 billioner dollars
USA 16 billioner dollars
Kina 9,2 billioner dollars
Tyskland 3,73 billioner
England 2,67 billioner dollars
Italien 2,149 billioner dollars
Rusland 2,097 billioner dollars

Militære udgifter sammenlignet med USA
USA årligt 596 milliarder dollars
Saudi-Arabien 87,2 milliarder dollars
Rusland 66,4 milliarder dollars

Hertil skal man tillægge både Natos samlede militærbudget for 2016 på 1.16 billioner euro og EU’s militærbudget på ca. 180 milliarder euro.
Så Rusland er måske nok imperiebygger i sin forestilling, men næppe når det gælder muskler i forhold til reel ekspansion. Derfor er det nok meget fornuftigt, at stille med et par soldater mere i de baltiske lande og samtidigt finde positive sprækker der styrker samarbejdet. Vi samarbejder jo også med kineserne og nu 'de vanvittige' amerikanere.

Søren Ferling, Britt Kristensen, Niels-Simon Larsen, Niels Duus Nielsen, Ervin Lazar, Arne Lund, Torben K L Jensen og kjeld jensen anbefalede denne kommentar

Marie Krarup er jo en skinger kristen, der ser den kristne Putin som lederskikkelse i kampen mod den islamistiske trussel. Men at hun kan have en pointe i kritikken af fremhævelsen af 'den russiske trussel' behøver man næppe være kristen eller putinist for at mene.

Det store østsjællandske Ekstrabladet bemærker onsdag i sin leder Putins Marie:

[MARIE KRARUP] HAR RET I, at det virker påfaldende, at FE skruer retorikken op over for truslen fra Rusland på samme tidspunkt, som regeringen med forsvarsministeren i spidsen skingert kræver stærkt forhøjede militærbudgetter netop på grund af frygten for, hvad Putin kan finde på. Det ligner bestilt arbejde.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/putins-marie/6504977

David Zennaro, Flemming Berger, curt jensen, Britt Kristensen, Per Klüver, David Henriksen, Niels Duus Nielsen, Ervin Lazar, kjeld jensen, Peter Jensen, Kirsten Lindemark, Jan Kønig, John Andersen, Lars Møller Schandorff, Tom Clark, Claus Oreskov og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar

Min kommentar blev slettet, så jeg undlader at gentage den.

Ole Rasmussen

Jeg kan ikke få øje på noget som helst ved Rusland som jeg bryder mig om. For mig er de en trussel for Europa.

Martin Hansen

Irriterende - men Marie Krarup har jo ret i meget af det, hun siger. Nogen har brug for en almindelig anerkendelse af, at Rusland er en trussel. Fakta eller ej, forsvarsbudgetterne skal opjusteres. Det synes vore venner og allierede ovre vestpå. Så lystrer, som vi har gjort siden 1945 - alt andet er for farligt.

Søren Ferling, Britt Kristensen, Ervin Lazar, kjeld jensen, John Andersen, Peter Knap, Lars Brok, Jesper Nielsen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Ole Rasmussen

Det samme er DF i øvrigt også. De kan kun tale engelsk og åbenbart russisk men ikke tysk og fransk. Så jeg forstår godt deres ekstremistiske holdninger.

johnny lang jensen

Ole Rasmussen....har du været og besøge Rusland og mærket deres gæstfrihed...?

Troels Brøgger, David Zennaro, curt jensen, Søren Veje, kjeld jensen, Lars Brok, Per Torbensen, Jesper Nielsen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Henrik L Nielsen

Nu ryger Krarup nok også på den der hemmelige EU liste for 'pro-russiske Indflydelses agenter'.

Søren Ferling, Flemming Berger, Britt Kristensen, Jacob Jensen, Torben Skov, Lars Lund, Olav Bo Hessellund, kjeld jensen, Peter Jensen, Lars Brok, Claus Oreskov, Jesper Nielsen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar

Både Marie Krarup og FE kan jo have ret i deres vurderinger. Hvis der virkelig er en trussel fra Rusland, hvilket der nok er på et eller andet plan, det behøver bare ikke være militært, så er det da bedre at øge forståelsen med landet end at barrikadere sig.
Jeg kan godt forstå de baltiske landes bekymring, for de har jo ikke haft det bedste forhold til den store nabo i øst, men omvendt bør man også forstå, at Rusland føler sig presset af et ekspanderende NATO.
Der er ikke noget "enten eller" i dette store spil: Det må hedde "både og" (oversat: "positiv, men forsigtig tilnærmelse").
I øvrigt fortæller en befolknings gæstfrihed intet om landets lederes skumle planer....

Søren Ferling, Britt Kristensen, Torben Skov, Olav Bo Hessellund, Niels Duus Nielsen, Erik Jakobsen, Kim Houmøller, Rasmus Knus, Arne Lund og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
johnny lang jensen

Nu var gæstfriheden henledt på kommentaren "jeg kan ikke se noget som helst ved Rusland jeg bryder mig om". Jeg kunne også have sagt til den kære Ole R, at kvinderne er ganske kønne, men det gjorde jeg ikke.......
Hvem siger de har skumle planer ? FE og KGB jo nok det som hedder lige børn leger bedst. De er i samme branche og skal have løn pga af de samme forhold: trusselsniveauer, fjender, planer, osv.

Britt Kristensen, Niels Duus Nielsen, Ervin Lazar, kjeld jensen, Lars Møller Schandorff, Lars Brok, Hans Aagaard og Jesper Nielsen anbefalede denne kommentar
Mihail Larsen

Hvad nu, hvis russerne tog Bornholm?

Ville det så også være "sket er sket" - og dermed ligegyldigt?

Peter Hansen, Kim Houmøller, René Arestrup og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar
johnny lang jensen

snakker de russisk på Bornholm (som på Krim) ?

Troels Brøgger, Søren Ferling, Per Torbensen, Flemming Berger, Sus johnsen, Hans Larsen, Lars Lund, Anders Graae, Niels Duus Nielsen, Peter Jensen, Lars Møller Schandorff, Jens Falkenberg, Søren Roepstorff, Lars Brok, Hans Aagaard og Claus Oreskov anbefalede denne kommentar
Ole Rasmussen

Jeg er ret overbevist om russerne skyd et civilt fly ned med vilje over Ukraine for det kan ikke hvem som helst. Det beviser Rusland har ikke styr på en skid.

Ole Rasmussen

og for i øvrigt henretter de journalister en bloc

johnny lang jensen

Det fly tror jeg ikke blev skudt af russerne. De nye magthavere i Ukraine havde med hjælp (sandsynligvis en efterretningstjeneste eller to, eller private købte tropper) brug for at få Rusland ud på et sidespor. Den forrige meget Rusland venlig regering, hvis præsident blev forgiftet og overlevede, måtte jo flygte. Desuden var der andre spil igang. Ukraine har jo altid være Ruslands nabo og ven - det holder bare ikke.

Søren Ferling, curt jensen, Britt Kristensen, Jacob Jensen, kjeld jensen, Peter Jensen, John Andersen, Lars Møller Schandorff, Søren Roepstorff, Hans Aagaard, Claus Oreskov og Jesper Nielsen anbefalede denne kommentar
johnny lang jensen

Der er mange ting jeg heller ikke er enig i - bl.a. graden af ytringsfrihed. Men det er bare slet ikke nok til at hele lande ikke kan være konstruktive sammen. Lad os nu se hvordan udviklingen går, Trump smider sikkert restriktionerne ud, da de er nyttesløse og kun kan optrappe.

Søren Ferling, Søren Veje, Hans Aagaard og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Jørgen Lejf Hansen

Ja vi skal da være bange, - bange for hvad jo jo Rusland. Så den Amrikanske våbenindustri der producere 38 % af verdens krigsissenkram kan tjene penge.
Et stort spil, trist at vi som lille land deltager i det.
OB's Bornholm: Rusland trak sig fra den ø, der blev skrevet at ingen, anden militærmagt uden Danmark måtte betræde den ø, den skulle være neutrale.
Sådan er det med historien, det glemmes.

Flemming Berger, Britt Kristensen, Torben Skov, Niels Duus Nielsen, kjeld jensen, Peter Jensen, Søren Roepstorff, Hans Aagaard, Jesper Nielsen og Claus Oreskov anbefalede denne kommentar
Bjarne Bisgaard Jensen

Jeg har svært ved at forstå hvorfor det er helt udelukket for DK og resten af den vestlige del af europa, ikke kan søge en dialog og eventuelt en overenskommelse med Rusland.
Jeg ønsker mig ikke tilbage til den kolde krig, og det evindelige adrenalinkick om hvem der først trykkede på knappen.
Det er der så åbenbart en hel del andre der gør og fred være med det hvis det ikke var så skæbnesvangert. Dem der savner at finde ud af hvem der har de største "nosser" bør måske tænke over, om der ikke findes andre måder at finde ud af det på, altså kun hvis det er så vigtigt

Torben Skov, Søren Ferling, Flemming Berger, Britt Kristensen, Peter Knap, Niels Duus Nielsen, Lars Møller Schandorff, kjeld jensen, Hans Aagaard, Jesper Nielsen og Claus Oreskov anbefalede denne kommentar
Claus Oreskov

Marie Krarup taler om skævvridning og dæmonisering af Rusland og det betaler vi alle til over skatten f.eks gennem dette EU foretagende.: http://arbejderen.dk/indland/eu-kontor-overv%C3%A5ger-pro-kreml-medier samt her: http://arbejderen.dk/indland/eu-kontor-skal-stoppe-russisk-misinformation
De mange personangreb på Krarup og andre der taler imod krig med Rusland kommer, formodentlig fra dette famøse kontor for had og propaganda.
Jeg er fuldstændig enig i at diplomati, samhandel og kulturudveksling skal træde i stedet for sabelraslen og trusler!
Nobelpristageren i litteratur 2017 skrev dette vers dengang under den kolde krig:
“I've learned to hate Russians
All through my whole life
If another war comes
It's them we must fight
To hate them and fear them
To run and to hide
And accept it all bravely
With God on my side.”
Er det ikke beskæmmende at dette vers nu igen er blevet aktuelt og at en ny generation af unge danskere skal vokse op med hade tog også frygten – instedet for med forståelse, og empati, samt berigelse gennem den storslåede og rige russiske kultur?
Samtidig med hjernevasken og den plantede forvirring omkring Rusland – så er det noget der gør os dummere og dermed foringer livsmulighederne i verden!
@johnny lang. KGB findes altså ikke længere. Efterretningstjenesten i Rus hedder FSB.

Søren Ferling, Per Torbensen, Flemming Berger, Britt Kristensen, Jacob Jensen, Torben Skov, Søren Veje, Anders Graae, Niels Duus Nielsen, kjeld jensen, Peter Jensen, Hans Aagaard og Jesper Nielsen anbefalede denne kommentar
René Arestrup

At fæstne lid til et autoritært regime, som ikke accepterer demokratiske grundprincipper og internationale retsregler, er i bedste fald naivt og i værste fald et udtryk for korrumperet opportunisme. For Marie Krarup er det hele et spørgsmål om et kristent 'korstog' mod islam, uden smålig skelen til hvem man allierer sig med. Men der er selvfølgelig heller ikke langt fra DFs chauvinistiske nationalisme til ditto i Rusland. Der er et indlysende værdifællesskab.

Peter Hansen, Kjeld Jensen, Niels Jacobs, Kim Houmøller, Marie Jensen og Martin Lund anbefalede denne kommentar
Claus Oreskov

Skævvridningen og mistolkningerne omkring alt russisk er altså ikke noget Marie Krarup finder på – andre og ret så seriøse forskere peger på samme problem. Se f.eks.: http://danskemedier.dk/nyhed/danske-mediers-daekning-af-rusland-er-kriti... og ligeledes her: http://journalisten.dk/rapport-medierne-taler-en-ny-kold-krig-frem
Internationalt er der mange advarsler imod dæmoniseringen af Rusland:
https://www.wsws.org/en/articles/2016/08/23/kram-a23.html
https://southfront.org/anti-russian-propaganda-appearing-in-dutch-school...
Og sådan kunne jeg blive ved – det er dumt gebrækkeligt og uden fremtid!
Til sidst ledt godnat læsning og lad endelig bøgerne ligge frit fremme:
Dominic Basulto: ” Russophobia: “How Western Media Turns Russia Into the Enemy”
A. Tsygankov: “Russophobia: Anti-Russian Lobby and American Foreign Policy”
Kalle Kniivilä: “Putins Folk Ruslands Tysta Majoritet”
Vladislav Savic: ”Vladimir Putin och Russkräken”.
M.S. King: “The War Agenst Putin” (måske ikke så veldokumenteret, men med mange gode spor man selv kan arbejde videre på)

Kjeld Jensen, Søren Ferling, Flemming Berger, curt jensen, Britt Kristensen, Jacob Jensen, Niels Duus Nielsen, Peter Jensen, Søren Roepstorff, Jens Thaarup Nyberg, Hans Aagaard og Jesper Nielsen anbefalede denne kommentar
Jørgen Lejf Hansen

Når Rusland ved folkemøde sender krigsfly imod Bornholm ved folkemøde, ja så anser jeg det som en pegefinger, husk nu i dansker hvad i har skrevet under på.
Når USA året efter sender bombefly, hen over den ø ja så anser jeg det som en ren provokation, både mod Rusland og mig som dansker.
Hvem er den idiot der har givet tilladelse til, at Amrikanske bombefly skal være i dansk luftrum, har vi ikke politiker der kan tænke selv, - og kender dokumenterne vi har underskrevet.
Hvad Helved laver Amrikanske bombefly i dansk luftrum, ja det er trist vi har så luddovne journalister eller købte, siden de ikke interessere sig om dette!!

Kjeld Jensen, Søren Ferling, Flemming Berger, Britt Kristensen, Niels Duus Nielsen, Jan Kønig, kjeld jensen, Peter Jensen, Hans Aagaard, Søren Roepstorff, Jesper Nielsen og Claus Oreskov anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

1. verdenskrig startede med falske påstande om russisk opmarch mod Østpreussen.

Torben Skov, Søren Ferling, Per Torbensen, Flemming Berger, Claus Oreskov og Jan Kønig anbefalede denne kommentar

Jeg syntes, kommentarerne på denne tråd er mere interessante, end de er velvidende.

Jeg kender ikke Marie Krarup, eller hvad hun siger om Rusland i Danmark. Jeg ved heller ikke, om hun er idiot, nyttig idiot, eller om hun kold og nøgtern forsøger at gavne Rusland ved at skade andre lande mod simpel betaling.

Men det jeg ved - måske fordi jeg ikke bor i Danmark, det er, at hun er aktiv på RussianToday, der er Putins propaganda-kanal, og næsten hver uge. Her fremfører hun det budskab, som Putins Rusland ønsker fremhævet, både overfor Ruslands befolkning og overfor andre lande. Man kan sige Vladimir Putins ”sandhed”, der også omfatter ret målrettet sort-maling af EU, Europa, og hele den verden som ikke er Putins.

Og Marie Krarup er ikke alene, for en række andre ekstremt højre-radikale partier i Europa har også repræsentanter med ”faste pladser” på denne kanal. Det gælder bl.a. Front National, PVV fra Holland, Alternativ för Tyskland, NPD - Nationaldemokratische Partei Deutschlands, Vlaams Belang fra Belgien, Det Højrenationale Schweiziske Folkeparti, Frihedspartiet fra Østrig (ikke meget aktiv her), både regeringspartiet Fidesz og det højreradikale Jobik fra Ungarn, Gyldent Daggry fra Grækenland, men også både Tjekkiet og Slovakiet er med men ikke Poland, De sande Finlændere er med, og f.eks. Sverigesdemokraternes mand er russer med daglig gang i den svenske Rigsdag, desuden er Independence Party (UKIP) fra Storbritannien godt repræsenteret. Og vi kan fortsætte listen med partier i Serbien, Montenegro, Moldavien og Estland.

Og det man også ved, det er, at de varme følelser for ”sandheden” finansieres helt eller delvis af Vladimir Putins Rusland, hvor partierne også mødes flere gange om året til konferencer med Mit Rusland. Således har Marine Le Pen fra Frankrig måttet indrømme, at hun får omkring 40% af sit budget fra Rusland, men medens andre får mindre, er der nogle, der får endnu mere. Derfor burde Information have spurgt Marie Krarup, hvad hun får med hjem til sit Parti.

Og det som disse ”nyttige partier” gør for Rusland, det er at sprede nedsættende rygter, samt ”justerede sandheder” og direkte løgne om EU, om Europa, om USA og om visse lande samt om bestemte politikere.

Da EU i 2015 besluttede i fællesskab at fordele flygtninge fra Italien og Grækenland, spredte først Ungarn og senere andre, justerede sandheder og direkte løgne om Tyskland – og senere om Angela Merkel personligt. Og disse ubekræftede rygter, der også blev ”sendt på markedet” af bloggere og andre og mere ”professionelle rygtespredere” har efterretningstjenester kortlangt og sporet til oprindelig at have udgået fra Rusland.

Da f.eks. Sverige forlangte at denne EU-flygtningeaftale blev overholdt af alle EU-lande, blev Sverige overfaldet med myter på præcis samme måde og fra samme kilder, men nu var bloggere og rygtespredere i Poland og Tjekkiet blevet meget aktive.

Og nu hvor det er åbenbart for alle, at Sverige formår at ”sluge” alle sine flygtninge, og samtidig både har højkonjunktur med stærkt faldende arbejdsløshed og overskud på finanserne, forsøger man (Rusland) også at sortmale denne succes. Også her er Tjekkiet i top, men disse russisk styrede hel og halv-professionelle rygtespredere over hele Europa er meget aktive.

Disse forhold, som er veldokumenterede, kunne Information have spurgt Marie Krarup om, men missede chancen.

Men kig gerne flittigt på RussianToday, der sendes direkte på satellit via HotBird.
www.rt.com/

Claus Nielsen, Peter Hansen, Jan Weis, Thomas Bindesbøll, David Zennaro, Erik Jakobsen, Carsten Munk, René Arestrup, Henrik L Nielsen, Kirsten Lindemark, Torben Lindegaard, Rasmus Knus, Gerhard Birk, Marie Jensen og Mihail Larsen anbefalede denne kommentar

Det med Krim er i virkelighed den halve sandhed. Ja, annektering af Krim er muligvis ulovlig, men gør det Rusland til en trussel? Man kan spørge, om Rusland havde annekteret Krim hvis USA ikke havde orkestreret et kup i Ukraine ledet af neofascister, hvor Ruslands flådebase tilfældigvis er på Krim. Og hvis nogen skulle tvivle på dette, pralede Hillary Clintons neocon appointee Vitoria Nuland (Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs), at USA havde brugt bunkevis af penge på regimeskift i Ukraine over flere år. Og så blev en ret afslørende telefonsamtale mellem hende og USAs ambassadør i Ukraine, Geofrey Pyatt, lækket. Det var ca. 14 dage før kuppet, og hun dikterede overfor Pyatt at "Yats" (Yatsenyuk) skulle være PM efter kuppet. Pyatt svarede, at han ville se hvordan han kunne "midwife this thing". Vi kan nok ikke vide med sikkerhed om det lykkedes ambassadør Pyatt at "midwife" forløbet, men Yats blev som bekendt Ukraines PM.

David Zennaro, Søren Ferling, Flemming Berger, curt jensen, Ib Lynæs Hansen, Sus johnsen, Britt Kristensen, Jacob Jensen, Per Torbensen, Claus Oreskov, Torben Skov, Olav Bo Hessellund, Anders Graae, Niels Duus Nielsen, Hans Aagaard, kjeld jensen, Peter Jensen og Jakob Trägårdh anbefalede denne kommentar

Mihail Larsen - Tror du selv på det - at russerne vil ta' Bornholm, Eller er du bare morsom?

Men ellers - Marie Krarup har flere dagsordener. Dels at banke en smule mådehold ind i hovedet på alle koldkrigerne i Venstre og deres medløbere. Venstre har altid hetzet mod Rusland, og for dem gør det ingen forskel om landet hedder Sovjetunionen eller Rusland, det er et fedt.
Har an glemt Uffemandens korstog mod fodnotepolitikken i 80'erne= Har man glemt Foghs aggressioner mod Rusland da han var generalsekretær for Nato, og som omfattede forsøg p at få Georgien ind i Nato. Siden gentaget med Ukraine.
Ikke noget at sige til, at med koldkrige som Fogh - og siden Stoltenberg - at russerne ser sig omringet. Man skal ikke undervurdere hvilken betydning det ville have, hvis Krim med fladebasen Sevastopol blev Nato-område.
Er Krim russisk eller ukrainsk? Indtil 1954 var det russisk, men så forærede Khrustjov halvøen til Ukraine, hvor han indtil han overtog magten efter Stalin havde været SUKP's leder. "Gaven" skulle være en slags plaster på såret for alt det, Ukraine var blevet udsat for under den tyske besættelse.
Så bortset fra et interval på 60 år, har Krim altid (?) været russisk.
Og det er vel det Marie Krarup forsøger at sige, når hun anbefaler koldkrigerne at læse lidt på den russiske historie. Kan hun få hysterikere som Claus Hjorth m.fl. ned på jorden - så skal hun have tak... Ja, jeg har det sq svært at rose en politiker fra DF, men her er det på sin plads.

Når det så er sagt, så ved jeg godt, at hun også har en dagsorden, der hedder væk med mennesker-rettigherne, og da Putin skider på den slags, kan hun bruge ham. Hun og mange andre danske kristne, kan også bruge ham som en sand troens forsvarer mod de muslimske horder. Putin holder nemlig "sydflanken mod islam", som Krarup har skrevet et sted. DF fandt jo også behag i Milosevic, også han forsvarede den kristne tro. At hanså blev dømt for krigsforbrydelser mod sin egen befolkning, var ikke noget, der ødelagde DF'ernes nattesøvn.
DF flugter fint med de andre europæiske højrepopulister, der bakker op om Putin, som udførligt nævnt af Gert Romme. Min fjendes fjende er min ven, og da Putin gerne vil underminde og svække EU, så kan DF m.fl. godt bruge ham. På den måde er de hinandens nyttige idioter.

Claus Nielsen, Erik Jakobsen, Jens Kofoed, René Petersen, kjeld jensen og Mihail Larsen anbefalede denne kommentar
Henrik Blunck

Hvor ville det dog være befriende hvis folk gad relatere til det der bliver sagt, og ikke alle mulige irrelevante kommentarer baseret på alt muligt andet.
Jeg er selv blandt de skarpeste kritikere af flere af hendes mindre heldige formuleringer i tidligere debatter, men må bare blankt erkende, at vi ikke får nye resultater medmindre vi ændrer vores tilgang til Rusland.
Sjovt nok kan Anders Samuelsen godt opmuntre til nye toner i EU-systemet uden den store opmærksomhed, men når en person som Marie Krarup, der kender landet og taler sproget, udtaler sig om Rusland, så er helvede åbenbart løs. Det BØR man kunne gøre bedre.
Spil bolden, kære venner. Det er emnet Rusland der er på programmet. Ikke fordomme og gentagelse af USAs dobbeltmoralske meninger, for lige dér trykker skoen, noget selv den argeste modstander af fru Krarup og hendes parti må kunne se.

Søren Ferling, Per Torbensen, Arne Lund, Flemming Berger, Britt Kristensen, Claus Oreskov, Olav Bo Hessellund, Anders Graae, Niels Duus Nielsen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Hasse Gårde-Askmose

Citat:
"»De interne forhold i Rusland har jeg ikke nogen mening om.«

Skal nok tages med et parkilo salt.

Hun mener jo, at Vesten herunder USA har fælles værdier og kultur med Rusland.

Marie Krarups holdninger giver god mening i forhold til hendes politiske ståsted. DF er grundlæggende et autoritært parti, der tilfældigvis hører hjemme i et demokratisk land, hvorfor de spiller efter de demokratiske spilleregler. De tror på det enkelte lands (læs: den enkelte leders) ret til at gøre, hvad det vil, uden smålig skelen til andre. I den logik bør man ikke kritisere andre lande, så længe det ikke påvirker en selv direkte. Det er bl.a. derfor, Marie Krarup nægter at udtale sig kritisk om Rusland og Krim-halvøen. Samtidig har DF en interesse i, at radikal islamisme opfattes som den største trussel mod vores verdensorden, fordi det understøtter deres hjemlige kampagner om muslimer som værende et problem. Enhver anden trussel mod vores verdensorden skal således latterliggøres, bagateliseres eller som minimum relegeres til et lavere niveau. Samtidig forsøges begrebet trussel patenteret til den slags handlinger, islamistiske bevægelser typisk begår, fx selvmordsbomber, angreb på civile i det offentlige rum m.m., mens andre former for trusler, fx statsundergravende virksomhed som fx propaganda, afpresning, destabilisering m.m. bevidst ikke omtales. Det hele er en kamp om verdensbilledet (og verdensordenen, og nu kender vi da i hvert fald Marie Krarups og DFs.

John T. Jensen

Arne Lund skriver om den tidligere serbiske præsident Slobodan Milosevic, ”at han blev dømt for krigsforbrydelser mod sin egen befolkning”.

Det er direkte løgn. Tværtimod blev Milosevic sidste år – ti år efter sin død - frikendt af det internationale krigsforbrydertribunal ICTY i Haag. Milosevic var IKKE ansvarlig for krigsforbrydelser, som fandt sted i den bosniske krig fra 1992 til 1995.

Dommerne i ICTY måtte - enstemmigt - erkende, at Slobodan Milosevic ikke tog del i en ”fælles kriminel aktivitet for at forfølge muslimer og kroater under Bosnienkrigen”

Per Torbensen, Jens Falkenberg, Jacob Jensen, Claus Oreskov, Peter Jensen, Torben Skov, Niels Duus Nielsen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Christian de Thurah

Claus Oreskov 00.25

"De mange personangreb på Krarup og andre der taler mod krig med Rusland..."
Der er naturligvis ingen grund til at svine Marie Krarup til, fordi hun har en positiv mening om Rusland, men man har vel lov at være uenig i hendes vurdering? Det, man kan kritisere hende for, er ikke, som citeret ovenfor, at hun er imod krig med Rusland - hvem i alverden ville dog anbefale en sådan krig? - men at hun i den grad har stirret sig blind på den islamistiske trussel, at hun anser enhver, der er i konflikt med islamisterne, som en ven. Islamismen er en trussel, men det gør ikke Rusland til vores ven. De historiske erfaringer med "Mine fjenders fjende er min ven"-doktrinen er rigtig dårlige. Se blot på, hvad det har ført USA ud i efter anden verdenskrig: Man har støttet alle mulige mere eller mindre fascistiske regimer, blot fordi de var "anti-kommunistiske". Man har endda støttet de islamister, man nu selv slås med, dengang de kæmpede mod russerne i 1980'erne.
Selvfølgelig skal vi ikke i krig med Rusland, men den bedste måde at undgå det på er at vise styrke og ikke give efter for pres og intimidering.
Det betyder ikke, at vi ikke kan samarbejde med russerne på en række områder, vi skal bare ikke være naive eller gøre os afhængige af dem. Som en læser skrev i en anden avis for nylig: "Ræk gerne russerne hånden, men husk at tælle fingrene bagefter".

Claus Nielsen, Peter Hansen og Thomas Bindesbøll anbefalede denne kommentar
Troels Larsen

Jeg tror jeg bliver nødt til at anfægte artiklens klassificering af Marie Krarups syn som værende:

"at Danmark eller Vesten [ikke] skal blande sig i, hvad der foregår i andre lande."

Det passer nemlig ikke så godt sammen med, at samme Marie Krarup har stemt for blandt andet:

"B 108 Forslag til folketingsbeslutning om udsendelse af yderligere danske militære bidrag til støtte for indsatsen mod ISIL i Irak og Syrien."
http://www.ft.dk/samling/20151/beslutningsforslag/b108/78/341/afstemning...

"B 123 Forslag til folketingsbeslutning om yderligere dansk militært bidrag til støtte for indsatsen mod ISIL."
http://www.ft.dk/samling/20131/beslutningsforslag/b123/109/414/afstemnin...

og

"B 8 Forslag til folketingsbeslutning om udsendelse af et supplerende dansk militært bidrag til støtte for indsatsen mod ISIL."
http://www.ft.dk/samling/20151/beslutningsforslag/b8/14/9/afstemning.htm...

Det kunne så være interessant at finde ud af, hvorfor Marie Krarup stemte for disse indsatser. Altså hvilken viden hun baserede sin beslutning på. Var det mavefornemmelser? Trusselsvurderinger fra FE (som var gode nok dengang?)? Udenlandske efterretningstjenester o.l.? En blanding af disse?

Det jeg vil frem til er, at det ville være interessant at vide, om kvaliteten af FEs vurderinger - i Marie Krarups øjne - skifter væsentligt, afhængigt af, hvilken entitet de beskriver.

Kim Houmøller

Spørg dem som har erfaring med Rusland! Polakker samt baltere har en anden version en Marie, og dem der har skoen på, ved hvor den trykker. Dansk Folkeparti skal passe på, med at have store forhåbninger til den russiske diktator i øst. Russerne har valgt en tyran, det samme har U.S.A. måske!

Peter Hansen, Thomas Bindesbøll, René Arestrup og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Herrens venner ingen sinde mødes skal for sidste gang
når til afsked tårer rinde, dette ord har liflig klang ... ;o)

Christian Lucas

Hun er jo komplet idiot!!! Ja, vores ekspansive neoliberale dagsorden har sine problemer selvom de fleste politikere stadig hylder det som en religion, men at se det som en frifindelse af Putin's undertrykkende og listige regime (med tilhørende storhedsvanvid på linie med Washington's neokonservative) er helt galt.

Spøjst, at Marie Krarup opfordrer til nuancer i vestens forhold til Rusland herunder dialog og tillidsskabende mekanismer - positivt i min optik, uden at man nødvendigvist køber hele pakken med religiøse værdier etc., når hun samtidigt reducerer truslen fra Islam til Huntingtons forenklede tese om "Clash of civilizations".

"The threat of Islamist terrorism within the United States and Europe has been all too real, but it has only been a minor aspect of a far more serious series of threats it poses within the Islamic world. The fight is primarily a fight between moderate governments and popular majorities committed to Islam’s traditional values and extremists seeking to use almost any form of violence, and mix of terrorism and asymmetric warfare, to seize power. It is “clash within a civilization” and not a “clash between civilizations.”

https://www.csis.org/analysis/rethinking-threat-islamic-extremism-change...

Henning Kjær

Nogen synes vi skal akceptere Ruslands annektering af Krim, de taler jo russisk, og indlede mere normale relationer/samarbejde med Rusland. Hvad så når de annekterer de Baltiske lande, der har meget store russisktalende befolkningsgrupper. En folkeafstemning kan let fuskes til at "retfærdiggøre" en indlemmelse af de Baltiske lande i Rusland.
Rusland kan true Danmarks eksistens, det kan nok så mange islamister ikke.

Kæden er hoppet helt af... det er jo 5 kolonne politik DF er begyndt at bedrive, det havde jeg ikke lige set komme fra den side...

Henning Kjær, tror du virkelig at Rusland vil forsøge at annektere NATO lande som Baltikum og Danmark?
Hvad tror du den russiske befolkning vil mene om en sådan udenrigspolitik?
Hvad skal begrundelsen være?

Eller er du bare ude i almindelig dæmonisering med henblik på at skabe folkelig sympati for militære investeringer?

Jan Weis, Per Torbensen, Flemming Berger, Jens Kofoed, Britt Kristensen, Hans Aagaard, Claus Oreskov, Jacob Jensen, Peter Jensen, Torben Skov, Olav Bo Hessellund og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Jeg var ikke klar over at der var så mange eksperter i russisk udenrigspolitik og når man læser kommentarerne her, så kommer man i tanke om den politiske kandestøber, eller snarere Nikolaj Kopernikus der i " Bænken" siger til Jesper Christensen, at man kan købe en Mercedes i Tyskland meget billigt og så sælge den i DK. Hvortil Christensen replicerer: Hold nu kæft du har ikke engang penge til en busbillet.
Hvis det nu var et medlem af EL der nedtonede russerforskrækkelsen, mon så ikke flere ville synes at det var helt rigtigt ?

René Arestrup

'Henning Kjær, tror du virkelig at Rusland vil forsøge at annektere NATO lande som Baltikum og Danmark?
Hvad tror du den russiske befolkning vil mene om en sådan udenrigspolitik?
Hvad skal begrundelsen være?'
Det er verdens simpleste opgave, at legitimere aggressiv fremfærd overfor naboer - specielt i Rusland, som har en ikke-eksisterende demokratisk tradition og en befolkning, som for langt hovedpartens vedkommende har et verdensbillede, der er formet af den stramt styrede statspropaganda.
Og er det nu også så usandsynligt, at Balterne atter får 'besøg' af deres russiske naboer? Trump har jo allerede taget de første skridt til at give russerne carte blanche ved at antyde, at det ikke nødvendigvis er i amerikanernes interesse at komme nogle småstater i Østeuropa til undsætning. Og påskuddet er også lige for: Der er betydelige russiske mindretal i alle tre baltiske stater og de kunne jo nemt blive utilfredse med 'den massive undertrykkelse og forfølgelse, de er udsat for af myndighederne i Estland, Letland og Lithauen'. Lex Ukraine om igen!

Thomas Bindesbøll og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar

René Arestrup, du har end ikke sat dig ind i den problematik du udtaler dig om!

Der er intet russisk mindretal i Littauen, Og hvordan er det nu med Estland og Letland. Er de russiske mindretal dér, blevet presset på deres rettigheder, sådan som det også skete i Ukraine?

Og hvis ikke USA vil forsvare Baltikum, hvad skal EU så gøre?

Og i øvrigt har USA i disse uger posteret nye kontigenter af militært mandskab og krigsmateriel langs hele den russiske grænse. Samtidig med at 35 diplomater er udvist fra Washington. Er det "russisk statspropaganda"?

Flemming Berger, Claus Oreskov og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

@René Arestrup; 26. januar, 2017 - 11:34
Så diktatorisk, ikke-demokratisk, måske endda uciviliseret Rusland angiveligt er, behøves vist ingen legitimering af besættelse af Baltikum og andre nabolande.
Men med den vestlige opmarch i Ruslands nabolande, skulle der da være en chance for at den russiske ledelse anså det for nødvendigt at oprette en bufferzone.

René Arestrup

@Bill Atkins
Nå, men så tag et kig her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Russians_in_Lithuania
5,7 procent er da også en slags mindretal.
Det er fuldstændig ligegyldigt om de russiske mindretal er pressede eller ej. Pointen er, at det kan de lynhurtigt blive i et statsautoriseret russisk narrativ.
Jeg påstår ikke, at invasionen kommer i morgen, men lur mig om ikke intimideringen vil tage til i takt med, at amerikanerne afvikler deres oversøiske militære engagement.
I øvrigt anviser jeg ikke løsninger, jeg påpeger blot mulige, fremtidige sikkerhedsproblemer i Danmarks umiddelbare nærområde.

Sider

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis